eddy100 Geplaatst: 26 april 2018 Geplaatst: 26 april 2018 Heeft er iemand ervaring met Dipel DF voor de bestrijding van rupsen op fruitbomen ( wordt ook toegepast in de groenten teelt)En hoe is het toegepast volgens de bijsluiter moet het op een specifieke manier gebeuren. Quote
Bit Geplaatst: 26 april 2018 Geplaatst: 26 april 2018 even verplaatst naar de juiste sectie. sorry, hier heb ik geen ervaring mee nee. Maar de bijsluiter is bij zulke spullen nogal van belang. De handleiding nauwkeurig volgen en niet spuiten met de huidige windsterkte. Droge dag uitzoeken, best 's morgens vroeg spuiten, als het gewas nog wat vochtig is. tot een uur of 9. Quote
eddy100 Geplaatst: 26 april 2018 Auteur Geplaatst: 26 april 2018 de bijsluiter welke ik op het net terug gevonden heb spreekt over een regeling van de sproeilucht richting en zo meer maar dat is als amateur niet haalbaar er word hier geproeit zonder da er een draaglucht gebruikt wordt nml. een gewone rugsproeier zoals ieder dat wel heeft. Daarom mijn vraag of er anderen ervaring mee hebben. En of het resultaat bevredigend is. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 26 april 2018 Geplaatst: 26 april 2018 Als het voor de hobbyteelt is zou ik eerst proberen de rupsen gewoon met de hand weg te halen. Vaak geeft dit wel voldoende resultaat Quote
RobO Geplaatst: 27 april 2018 Geplaatst: 27 april 2018 (aangepast) zeker bij kleine bomen: plukken en/of bespuiten met spruzit Eco werkt hier prima; als je een rups raakt valt ie meteen naar benedenik denk dat dipel wat meer tijd nodig heeft en goede omstandigheden voor de bacteriën: dit had je vast al gezien 1 mei 2018 aangepast door Gast Quote
willemGN Geplaatst: 27 april 2018 Geplaatst: 27 april 2018 (aangepast) Zo denk ik er ook over,(rupsen eruit halen of de vogeltjes hun werk laten doen dan is het juiste nestkastjes wel handig) maar er zijn blijkbaar nog steeds ouderen die alles met gif willen doen. /edit stuk weggehaald / 27 april 2018 aangepast door Gast Quote [*]
eddy100 Geplaatst: 27 april 2018 Auteur Geplaatst: 27 april 2018 Ik zou heel graag de vogels hun werk laten doen of ze zelf vangen maar het probleem is de bomen staan op 1500km van mijn woonkamer kan dus niet om de dag even gaan kijken. Een echt chemisch produkt ben ik ook geen liefhebber van maar als ik een stukje fruit wil zal ik iets meten doen vrees ik. de bijsluiter heb ik al gelezen maar vrees dat het voor een hobby mens niet haalbaar is op die manier te spuiten. @WillemGN. Over weke 17 heb je het zie dat nergens staan?? Quote
AshaiRey Geplaatst: 27 april 2018 Geplaatst: 27 april 2018 Zo denk ik er ook over,(rupsen eruit halen of de vogeltjes hun werk laten doen dan is het juiste nestkastjes wel handig) maar er zijn blijkbaar nog steeds ouderen die alles met gif willen doen. /edit stuk weggehaald / Hoezo ouderen? Heeft volgens mij niets met leeftijd te maken hoor.En volggels het werk laten doen nu. Leuk maar er is voldoende voedsel voorhhanden voor ze dus daar kan je ook niet op vertrouwen. Hier een Jostabes taan die in 2 dagen nagenoeg kaal is gevreten. Heb denk ik wel een halve kilo rupsen met de hand weggehaald. Zou toch denken dat de vogels dit banket wel opmerken. Zelfs de kippen wilkden ze niet. Quote Groetjes,Bram
willemGN Geplaatst: 27 april 2018 Geplaatst: 27 april 2018 Bram als jij er gelukkig van wordt om de boel plat te spuiten vooral doen! Of is het zo dat ik het niet mag zeggen of ouderen? Want ik spreek daarmee toch echt uit ervaring na meerdere jaren op twee volkstuincomplexen te hebben gezeten Zelf heb ik bijvoorbeeld afgelopen jaar veel last gehad van luis ( waar veel lieveheersbeestjes bij hebben zitten eten, maar die hebben ook hun taks en als het weken extreem droog is gebeurd dat gewoon.) die de groei van zowel de bessen als appelboompjes heeft beïnvloed afgelopen winter bijgesnoeid en er is niets meer van te zien. Quote [*]
Bit Geplaatst: 27 april 2018 Geplaatst: 27 april 2018 Graag ontopic verder. voor uw mening hoe wel of niet plagen te bestrijden, zie de reeds bestaande topics daarover. Quote
Itoero Geplaatst: 28 april 2018 Geplaatst: 28 april 2018 Het wordt verkocht op amazon.com.Daar vind je ervaringen en vraag/antwoord. Het is wel int engels en je moet wat naar omlaag scrollen.https://www.amazon.com/DIPEL-Biological-insecticide-POUND-Valent/dp/B0149J0GZG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1524923974&sr=8-1&keywords=Dipel+DF&dpID=51zgL%252BYnm%252BL&preST=_SX300_QL70_&dpSrc=srchhttps://www.amazon.com/Insecticide-Organic-Dipel-DF-Ounce/dp/B004OKCCHQ/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1524923974&sr=8-2&keywords=Dipel+DF&dpID=51ebYXslgYL&preST=_SY300_QL70_&dpSrc=srchHier een topic in een forum.(ook engels)http://squarefoot.creatingforum.com/t16596-dipel-df-bt-application Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Itoero Geplaatst: 28 april 2018 Geplaatst: 28 april 2018 Naar wat ik lees moet je het oplossen in water en op je planten spuiten.In dipel DF zit een ondersoort van de Bacillus thuringiensis(een bacterie)...de Kurstaki. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bacillus_thuringiensis https://en.wikipedia.org/wiki/Bacillus_thuringiensis_kurstaki Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.