vinnie Posted May 11, 2018 Share Posted May 11, 2018 hey mensen ff een vraagje heb al wat rond gelezen hier en daar maar denk zal het is vragen.ik heb 3 vijgenbomen in kuip staan alle 3 geadopteerd de laatste weken. de grootste is uit de rust stand gekomengroeien al flinke vijgen aan en blad erg mooi al mn fruitbomen in kuip zijn ook al goed tot leven gekomen.maar mn 2 kleinere vijgen boompjes zijn nog steeds in rust stand. ik ging er van uit dat alle 3 brown turkey waren.maar zoals ik begrijp hoe meer winter hard een soort is hoe later hij uit de rust stand zal komen en dat is mijn vraagis dat zo ?en ja als dat zo is dan kan de grote boom een andere soort zijn en ben erg benieuwt wat het dan gaat worden maar we gaan het zien ik denk wie weet heeft er iemand antwoorden hoe dan ook we gaan het zien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 11, 2018 Share Posted May 11, 2018 Wat ik doe in zo'n geval, is heel lichtjes iets krabben ergens aan een tak van de bomen. mini-weinig iets open krabben met 1 nagel van je duim. Is het groen onder het buitenste van de schors, leeft de boom nog en is het verder geduldig afwachten. Mijn vijg heeft net sinds 1 week kleine blaadjes, terwijl ik al anderen gezien heb die behoorlijk vol in het blad zitten. Kan wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruitige Esther Posted May 11, 2018 Share Posted May 11, 2018 Het kan idd zijn dat er 1 een ander ras is. We hebben hier de brown turkey die veel verder is dan de bornholms diamond.En ik weet niet of ze uit de volle grond komen en daarna in pot gezet zijn? daar kan ook wezen dat er bij sommige planten meer wortels beschadigd zijn en daardoor ook later kunnen uitlopen? idd gewoon iets schors van de plant krabben/prikken. Een vijg heeft de neiging om wit sap naar buiten te laten komen en dat is zowiezo een goed teken. Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinnie Posted May 11, 2018 Author Share Posted May 11, 2018 ze leven gewoon zijn voorderest gezond dat is het probleem niet. de 2 kleine boompjes komen uit kleinere bakken die staan wat ruimer dus zullen meer blad dan vijg geven maar das geen probleem. was alleen benieuwt of er mensen bekent mee waren. maar als het andere soorten zijn verklaart het een hoop. de verkopers wisten niks van de soorten af dus ging er vanuit dat het de meest voorkomende soorten waren. maar spannend ben benieuwt of het een andere soort is we gaan het zien. toch bedankt voor het meedenken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanneke Tonkens Posted April 6, 2022 Share Posted April 6, 2022 Aan mijn vijgenboom zitten weer ( of nog?) vijgen, het is nu voorjaar, moet ik ze weghalen of kan het geen kwaad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinke Posted April 6, 2022 Share Posted April 6, 2022 Mijn ervaring is dat de vijgenboom de oude vruchten laat vallen en weer nieuwe maakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted April 7, 2022 Share Posted April 7, 2022 De nieuwe vijgen beginnen nu al -zeker bij vroege rassen zoals Brown Turkey- al te groeien. Hier zijn ze nu ongeveer vingernagel-groot. Niet weghalen, anders heb je dit jaar geen vroege oogst. De oude van vorig jaar vallen er inderdaad vanzelf af. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts