Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wortels verdwenen?

Recommended Posts

Twee gezonde doperwtenplanten en twee sterke tomatenplanten begaven het ineens. Bij het eruit trekken zag ik dat bij allevier bijna alle wortels weg waren. Iemand enig idee hoe dat kan? De planten stonden heel dichtbij andere planten die niet aangetast zijn.

mijn 1e idee zou zijn : emelten. Bevinden zich vrij onbewegelijk in de bodem, bewegen wel wat, maar niet veel meer dan in een straal van 10-20 cm rondom de plek waar ze zitten, en eten daar alle plantenwortels die ze maar vinden. Exact op die plek waar die planten stonden even wat omwoelen / graven, niet diep. tot 10 cm diep max en daar moet de ( soms dikke ) larve zitten.

Ik had dit ooit met schorseneren. Ze waren zelfs helemaal weg, er zaten alleen nog gaatjes in de grond waar ze hadden gezeten. Bij nader onderzoek bleek dat er een ondergrondse gang onder de rij planten liep: woelmuizen!

Later heb ik een livetrap neergezet en een veldmuisje gevangen.

Ik heb daar ook eens een paardebloem zien verdwijnen. Hij bewoog wat heen en weer en verdween zo de grond in

In het geval van emelten, spreeuwen zijn er gek op.

Ik vermoed inderdaad larven van één of andere soort. Ik heb er 1 gevonden. Op andere plekken nog niets kunnen vinden. Ik heb nu maar knoflookgier op de grond gegoten. Dan schijnen ze dieper te gaan zitten. Het stinkt ook vreselijk! Ik weet nog geen remedie om er helemaal vanaf te komen.

Spreeuwen heb ik helaas niet op mijn tuin. Wel merels, maar die gaan voor de wormen. En in de kas komen sowieso geen vogels.

Ik weet nu in elk geval waar ik het moet zoeken

Bedankt!

Ik heb dit jaar ook veel last van Emelten, die overigens niet alleen de wortels aanvreten maar ook steeltjes van bladeren afknagen. Bijna al mijn aardbeiplanten zijn verdwenen. Ik verdacht eerst slakken maar toen ik in de grond ging zoeken vond ik inderdaad meerdere emelten per plant, of wat er over was van de planten. Ook afrikaantjes zijn omgevallen omdat ze onderaan doorgeknaagd worden door emelten, de bietjes zijn gedecimeerd....en bijna iedere keer vind ik er wel 1 of meer. van die dikke larven. Gelukkig gaan ze in mei verpoppen en uitvliegen en dat is nu ongeveer. Afgelopen winter heb ik wat grond erbij gekregen dat onder een grasveld vandaan kwam, misschien komen ze daar wel uit.

Bestrijden kan met Aaltjes, echter is dat vlgs mij vrij duur en ik weet niet of dat nu nog zin heeft.

Woelmuizen herken je meestal wel omdat dan de grond ook echt omhoog gewoeld is op meerdere plaatsen en de planten aangevreten zijn. Onder de plant zit dan een gang. Ik heb al jaren last van die muizen en heb er ook wel gevangen met een speciale val maar zolang ze niet alles opeten vind ik het prima.