wrc1 Posted May 16, 2018 Share Posted May 16, 2018 Mijn winterui SENSHYU YELLOW en shakespeare begint door te schieten. Ik knijp de bloemstengels eruit maar kan ik die uien nog wat laten staan, want er zitten nog geen zo'n grote bollen aan. Een speurtocht op internet levert mij tegenstrijdige berichten op. De ene zegt zo rap mogelijk oogsten en de andere zegt laten staan. Hebben jullie ervaring hier mee ? Graag jullie reactie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrc1 Posted May 17, 2018 Author Share Posted May 17, 2018 Echt niemand die (ooit) het zelfde probleem had als ik ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted May 17, 2018 Share Posted May 17, 2018 Ik zou ze oogsten zodra de bloemstengel redelijk lang is, maar wel nog zacht van structuur is. Dan heb je toch nog redelijk wat gewicht en eet je ze dus als bosuitjes. Als je ze te laat oogst dan is de stengel taai en heb je er niks meer aan. Een bol zal zich niet meer ontwikkelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted May 17, 2018 Share Posted May 17, 2018 Bij mij is de knoflook en de winterprei doorgeschoten, veel te warm geweest af en toe, denk ik. De uien (geen winterui, in het voorjaar deels gezaaid en deels gepoot) maken gelukkig nog geen bloemstengels. Ik heb nog nooit winterui gehad, maar is het niet vrij normaal dat ze nu in bloei willen schieten? Je oogst winteruien toch niet op het zelfde moment als in het voorjaar gezette uien? Ik kan me zo voorstellen dat ze met die paar tropische dagen die we hebben gehad, nog wat eerder geoogst zouden moeten worden dan normaal (een maandje of wat voor de andere uien?) dus ik zou ze nu gewoon uit de grond halen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted May 17, 2018 Share Posted May 17, 2018 Diana zegt: winterui oogsten vanaf begin mei. https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/wortelgewassen/ui/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrc1 Posted May 18, 2018 Author Share Posted May 18, 2018 tja oogsten van begin mei maar niet alle uien zijn al even dik. Als ik de dikke wil oogsten hoe pak ik dit het best aan ? Het loof staat nog mooi groen ook dus ik dacht dat ze nog niet eind hun groeicyclus waren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts