Jump to content

Welke tomatenziekte?

Kibas

Recommended Posts

Mijn vader van 85 vertroetelt zijn tomaten en weinige groente die hij op zijn kleine dakterras heeft. Binnen 1 dag hebben zijn tomaten bruine vlekken gekregen en zien er belabberd uit. Het is rond de bladnerven en deze aantasting kan ik niet vinden op internet. Hij is in mineur, wie kan helpen, wat is het?

index15861526841196.jpg

index292981526841207.jpg

Dank je voor je reactie. De foto's met schade door kou laten groen rond de nerven zien en bruin/geel er tussenin. De foto van mijn vader heeft juist bruin rond de nerven en groen er tussenin. Precies andersom dus.

Symptomen en snelheid van optreden doen me toch echt denken aan koudeschade, hoor. Lijkt me geen virus.

Dit lijken me oudere bladeren. Hoe zien de toppen er uit? Bij koudeschade zijn deze vaak nog mooi groen, omdat daar de concentratie aan opgeloste stoffen hoger wordt gemaakt ter bescherming tegen de koude.

Op de foto van Els zijn de vlekken zwart en die van mijn vader roestbruin (op de foto is de kleur wat anders). Ik vind de vlekken er bij beiden (die van mijn vader en die van Els) ook anders uit zien: bij Els egaal van kleur, bij die van mijn vader binnenin lichter van kleur. Maar wie weet is het wel hetzelfde.

Toch Kibas: hoe zien de toppen er nu uit? Kun je een fotootje posten?

Ik heb een foto gekregen. Echter, mijn vader heeft alle aangetaste bladeren er af geplukt. Je ziet nu alleen nog gezonde onaangetaste bladeren. De plant ziet er nu gezond uit. Ogenschijnlijk, hopelijk zit de besmetting niet ook al op de gezonde bladeren.

Zijn dit tomaatjes die voor het eerst buiten werden gezet? En is de groeipunt mooi groen? Dan zou ik er niet te bezorgd in zijn. Hier zie ik wel eens vlekjes verschijnen als ik de tomaatjes aan het afharden ben. Blad dat binnen werd gevormd, is nogal kwetsbaar. De nieuwe bladeren zijn dan mooi groen en de oude verwijder ik als de planten wat groter zijn.

Nee, ze stonden al een tijd buiten. Ze zijn bovendien toen heel secuur afgehard. Mijn vader vertroetelt de weinige groenteplanten die hij nu nog heeft gezien de beperkte plaats in deze seniorenwoning.