Stoyanov Posted May 21, 2018 Share Posted May 21, 2018 Klinkt misschien gek, maar ik heb een kleine 20 m2 tuinbonen staan.Ik vind die dingen zo vreselijk lekker met een uitgebakken spekje erbij.Dit jaar heb ik minder last van luis als voorgaande jaren.Zou dat misschien ook met de droogte te maken kunnen hebben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 21, 2018 Share Posted May 21, 2018 Heel begrijpelijk, zelf heb ik er ook flink wat.Hoe bewaar jij ze: drogen, invriezen of inmaken?Of eet je gewoon een aantal weken alleen maar bonen? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stoyanov Posted May 21, 2018 Author Share Posted May 21, 2018 De kleinste boontjes zijn meteen "aan de beurt".... delicatesse.Voor de rest hanteren wij de methode van blancheren (1 minuut) en dan direct koelen met koud water.Volledig afgekoeld weeg ik porties af van een ons of 6 en die gaan de vriezer in.Wat ik over heb geef ik weg.De methode van drogen ken ik niet, maar ik zou hem wel eens willen uittesten.Heb je tips voor me? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AH84 Posted May 26, 2018 Share Posted May 26, 2018 Ik ben ook gek op bonen, vandaar dat ik altijd vroeg begin. Zie mijn update in mijn seizoen van vandaag. Ik was de bonen en droog ze goed af. Zonder blancheren in een 5 liter zak de vriezer in. 35 kg per seizoen. En dan nog zo lang mogelijk vers eten.  Bij gebruik uit vriezer direct in kokend water doen. Ik gebruik een stoompan voor bereiding. Heerlijk met stukjes kip en gebakken champignons. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 26, 2018 Share Posted May 26, 2018 De methode van drogen ken ik niet, maar ik zou hem wel eens willen uittesten.Heb je tips voor me? Ik neem aan net als bij nieuw tuinbonenzaad winnen drogen aan de plant.Ik heb veel in Arabische landen gewerkt en daar worden ze veel gebruikt.Het nadeel is dat ze lang moeten sudderen.Hier zijn niet veel Hammams of waterstokers waar je de bonen overnacht in de gloeiende as kan stoven. Zelf heb ik dit nog nooit gedaan maar ben er wel nieuwsgierig naar. Misschien kan Mellie wat geheimen uit de Turkse keuken verklappen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
AH84 Posted June 13, 2018 Share Posted June 13, 2018 De eerste oogst van de heg. 1,6 kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted June 14, 2018 Share Posted June 14, 2018 Heel vreemde tuinbonen, die ken ik helemaal niet. Lijken wel spekbonen o.i.d. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AH84 Posted June 15, 2018 Share Posted June 15, 2018 Het zijn cobra bonen.Bloeien paars en worden behoorlijk lang.Als je de zaden droogt zijn ze zwart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 15, 2018 Share Posted June 15, 2018 Dat noemen ze bij ons (stok) slabonen.Ook lekkere bonen, maar geen tuinbonen , waar t.s. het over had. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
AH84 Posted June 15, 2018 Share Posted June 15, 2018 Mee eens, maar kweek ze ook +/- 20 m2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted June 16, 2018 Share Posted June 16, 2018 Dus toch geen tuinbonen, ik dacht even dat ik ze niet allemaal meer op een rijtje had... Niet de tuinbonen dus, maar in mijn bovenkamer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts