Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verplaatsbare kippenren; laat die van jou zien!


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Wij hebben dus dit voorjaar een nieuwe verplaatsbare ren gemaakt. Eentje die echt goed stevig is, omdat ie verder bij ons huis vandaan staat. En er dus eerder wat gespuis omheen kan komen lopen/kijken/graven/etc.

Voor bij huis hebben we namelijk 'gewoon' 4 losse panelen van houten latten met kippengaas die we steeds een stukje verplaatsen. Maar daar kunnen vogels in van bovenaf, er kunnen roofdieren onderdoor graven, etc. Dat gebeurt bijna niet zo dicht bij huis, al is het wel eens voorgekomen helaas

 

Dit is die van losse panelen die we met ijzerdraad aan elkaar maken.

IMG507880571530094349.JPG

 

Je ziet duidelijk waar de ren al heeft gestaan:

IMG507681061530094346.JPG

 

Deze nieuwere ren heeft onderaan stevige flappen gaas (nertsengaas) zodat er niets onderdoor kan. Dat maakt het ding wel iets lastiger verplaatsbaar in hoog onkruid/gras. Er kan een luikje open aan de zijkant, zodat de kipjes er uit kunnen overdag, er staat dan nog een hek omheen zodat ze 'slechts' 150 m2 hebben en niet verder gaan dan dat. Ze konden er in het begin nog doorheen (door dat hek) en dan gaan ze echt ver van huis!

Het 1e kleinere 'dakje' bleek niet genoeg, de 1e nacht kwam er al een hoosbui en spoelden de eenden zowat weg. Dus we hebben toen stevige lange golfplaten gekocht en die er op gemaakt. Nu wil ik nog iets maken om de zijkanten ook dicht te kunnen maken. Als er eens een nare wind staat, of het nog een keer 's nachts vriest in het voorjaar. Dan zitten ze net wat meer beschut.

 

IMG495119331529755955.JPG

 

IMG426324931525024718.JPGIMG429616891525024722.JPGIMG430938061525024725.JPGIMG431380581525024727.JPGIMG431964681525024732.JPGIMG432344891525106255.JPGIMG432521761525106258.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

2015. Toen ik net m'n baan en flat in Glasgow had opgezegd en m'n zwerversleven begon, zat ik eerst 10 dagen bij een oudere mevrouw in Perthshire met een B&B, een tuin en wat kippen. "Are you handy with woodwork?" vroeg ze me. Ze kon wel een kippenloop gebruiken.

Het moest licht zijn, en liefst flexibel, dus niet een rigide ding uit één stuk.

Er was op dat moment een kip met een kuiken. Ja, helaas maar één kuiken, maar ook voor één kuiken moet gezorgd worden.

Er was een rol kippengaas, en een zaagmolen was dichtbij; wat resthout meegenomen tegen betaling van een doosje eieren. Voor bijna nop heb ik een kippenrennetje in elkaar geflansd. Losse panelen die weinig wegen en met touwtjes aan elkaar gebonden. De vierkante paneeltjes zijn 60 x 60, de langste panelen zijn 1.24 (2 x 60 + 2 x 2 cm houtdikte). Als je de toppanelen eraf haalt kun je er in gaan staan en het zo optillen en verplaatsen.

Eén van de kleine paneeltjes kan als deurtje voor de kip met kuiken dienen. Overdag mochten ze vrij rondscharrelen, 's avonds gingen ze uit zichzelf weer hun veilige onderkomen in en deed ik het deurtje dicht. Het is opvallend hoe snel kippen doorhebben wat hun plekje is.

 

Het is niet een bouwsel wat je op de voorpagina van een glossy magazine zet, maar het werkte prima. Ik krijg nog af en toe een bedankje uit Perthshire namens een nieuw kippengezinnetje. Leuk zoiets.

 

43068263021_cdf267afe5_o.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ha! Ja wij hebben er dus ook eentje. Momenteel in gebruik door drie kalkoenheren. Bevalt ons iig heel aardig - en te oordelen naar hoe de birdies zich ontwikkelen, bevalt het hen iig niet heel slecht.

 

Wat foto’s met specs!

878c7aeb3f5cf984f4c8472c8499022b.jpg

We hebben gekozen voor een driehoekvorm. Dan kunnen er ook grotere vogels in en heb je relatief minder hout nodig. Ook ben je het water makkelijker kwijt.

 

De gekozen houtsoort is douglas. Ik meen 7 bij 5. Dat is eigenlijk een stapje te stevig voor deze constructie. Waardoor het een vrij zwaar geheel geworden is. Dat merk je bij het voorttrekken! Maar goed. Wel super solide.

 

We hebben gekozen voor deze wieltjes:

33b2fbc7a53ae98f99936babebbb0af1.jpg

Werken prima. Maar denk dat die van Jorieke en Joep wel ff makkelijker navigeren. Op drassige grond zakken ze best wat weg als je de kooi wilt duwen. Maar bij trekken gaat het goed gelukkig.

 

3702a42ed85d89bef3ef13a0412ace79.jpg

We trokken de kooi eerst voort door onze schouder onder de bovenste - toen nog - overstekende balk te zetten. Maar dat werkt beter bij grote kerels. En was voor mij niet te doen. Dus een “handvat” (tuinpaaltje) vastgezet. Dat werkt veel beter! Hoewel ik dus iedere keer gigantisch mijn harses stootte aan de overstekende bovenbalk. Dus die heb ik eraf gezaagd.

Nb, nadeel van dit handvat is dat de snavels van de kalkoenen lang genoeg zijn om je vingers te raken. Ze leren heel snel dus een paar keer een tik en het was over. Maar de eerste keer sta je toch lekker te joekeren!

 

93ec4ad426007ecc53bf552f614d5fe0.jpg

Achterkant is heel slordig dicht getackerd met wat zwart plastic. Maar dat hadden we toevallig nog liggen. Gaat vast de herfst niet overleven. Maar heeft toch al menig storm achter de rug en gaat goed. Af en toe beetje bij-tackeren...

 

0bb7d1ee990b8016348d5db9f5cb8aae.jpg

 

Onder het golfdakje (volgende keer beter van niet doorzichtige plaat. Vanwege schaduw. Hoewel het wel wat schaduw geeft hoor) hebben we twee zitstokken geschroefd. Kalkoenen maken er nauwelijks gebruik van. Maar de kippen vonden het destijds erg prettig.

 

Volgende keer anders

- minder zwaar materiaal

- fijnere wielen

- Ook een deurtje aan de andere kopse kant. Nu is deurtje bij zitstokken alleen lastig. Als je een kalkoen wilt vangen, moet je eerst al tijgerend de zitstokken bedwingen.

 

Zeker wel een fijn systeem. Je kunt precies bepalen hoeveel mest wel stukje land mag krijgen en waar wel en niet ‘gegraasd’ mag worden. En de beesten kunnen niet weg, noch aangevallen worden (wij zijn omzoomd door slootjes. Dus hebben nauwelijks roofdieren. Dat terzijde)

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Hier wordt flink gedacht over een kippentrekker. Zoiets als Charly maar dan met stijf en hard gaas tegen zijkanten en op de bodem. Wel zo grof gaas op de grond zodat het gras voor de kippen tussen de mazen door te verkrijgen is. Met wielen zodat hij verplaatst kan worden maar hij moet ook helemaal op de grond kunnen staan, dus niet door de wielen van de grond af blijven. En dusdanig licht (lopend) dat ik hem ook kan verplaatsen Enfin veel noten op onze zang

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha!

Leuk dat je ook gaat kippentractorren, Appelvrouw. En dat je de hoogstaande architectuur van ons model als uitgangspunt neemt

Grotere wielen zou ik zeker doen. Zoals die van J&J. Met lucht erin. Dat rolt echt wel veel fijner over t gras.

Dat gaas aan de onderkant zie ik nog niet helemaal voor me. Als je de ren verplaatst, til je de kips dus een beetje op in het gaas? Geen angst dat er pootjes doorheen schieten en bekneld raken bij t voortslepen? Of zie ik iets over t hoofd en hebben jullie al iets ingenieus bedacht daarop?

(Ah en waarvoor is t gaas aan de onderkant? Tegen wezels ofzo?)

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben ook al contact via PB, maar ik post het ook maar even hier:

 

Ik zou dan gaan voor dat nertsengaas, wat wij ook hebben gebruikt voor die vierkante platte ren van ons. 2,1 mm dik draad, daar gaat geen vos doorheen. Op de bodem zou ik dan een kleiner stuk helemaal dicht maken, zodat de kippen daar gaan slapen en je misschien de ren verplaatst als het al wat donker/schemerig is? Dan komen ze niet met pootjes door het gaas. Jonge vleeskippen gaan niet snel op stok, dus zo'n dicht gedeelte zou dan hun slaapplek worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik met kippen begon had ik een klein kippenhokje met vaste ren dat zo licht was dat we deze gewoon konden verplatsen op t gras. Wat de dus ook deden. Zo hadden de kuikens die na verloop van tijd kippen werden steeds vers gras. De ruimte werd al snel te klein voor de opgroeiende kuikens. En toen kwam er een extra rennetje aan van gaaspanelen. Met een kattennet aan de bovenzijde. Maar onder zat niks. Gelukkig hadden we in die tijd geen last van vossen.

e871e3f8-c135-4bf0-9fb8-3eeed610ca8750081549188754.jpg

Het verplaatsen (in 2 delen) was lastig en de grasmat leed er flink onder. Ook met het wekelijks verplaatsen. Na de winter besloot ik dat een echte ren te bouwen waaraan dit verplaatsbare hok werd gekoppeld. De ren is nu vossenproef en daar ben ik heel blij mee sinds er met enige regelmaat vossen worden gespot hier in de buurt.

 

Zonder bescherming aan de onderzijde kunnen vossen, bunzingen en en marters onder een ren graven en zijn ze snel binnen. Als je gaas op de bodem maakt ipv flappen aan de buitenzijde kunnen de kippen de grasmat niet kapot scharrelen/krabben. Maar je ontneemt ze ook hun natuurlijke neiging om te scharrelen.

 

Zelf vind ik een verplaatsbaar hok/ren (altijd klein) voor kippen alleen goed in combinatie met een vrije uitloop op de dag. Dat kan met vossen in buurt natuurlijk lastig zijn. Maar in combinatie met een automatisch kippenluikje is dat op de meeste plekken wel goed te doen. I.i.g. met een kippenras dat zich goed uit de voeten weet te maken met onraad. Je kunt dan ook gewoon overdag als de kippen vrij zijn, de ren verplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 1 year later...

We hebben een nieuwe verplaatsbare ren gemaakt, van het frame van onze tunnelkas. 

 

Het metalen frame staat in/op PVC buizen, die dus makkelijk glijden over gras en flink stevig zijn maar toch een beetje meegeven als je het hele ding een stukje wilt verplaatsen. En we hadden er nog een boel van liggen, dus dat is ook weer weg ;)

 

Er zit een heuse deur in, zodat we makkelijk kunnen voeren en water geven. De voerbak en waterbak hangen een stukje boven de grond, dus we hoeven geen bakken uit de ren te halen voordat we het ding verslepen. Zo trek je hem gemakkelijk elke dag even een metertje vooruit. 

We konden 2 stukken winddoek hergebruiken die we voor de tunnelkas ooit op maat hadden laten maken omdat het plastic toen al snel kapot ging. Die stukken winddoek zorgen er voor dat de kippen een soort van 'hok' hebben, daar onder dat dakje van vrachtwagenzeil. Ze kunnen er langs, en zitten dan lekker droog en uit de zon enz. 

 

Photo1015.jpgIMG_0535.JPG

 

IMG_0498.JPGIMG_0507.JPGIMG_0510.JPG

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw. Nee echt, WAUW 🤩
Wat is die super stoer geworden

En wat slim ook met de constructie staal en pvc.

En natuurlijk heel fijn dat je je oude tunnelkas zo niet weg hoeft te gooien, maar hem een geweldig tweede leven geeft.

Zijn de beide open delen van binnen ook te scheiden? Dus dat je er twee verschillende groepen in kwijt kunt?
Erg vernuftig allemaal, en jaloersmakend dus ook. Vooral die hoge deur!

Ach ik moet niet zeuren, het gaat hier met de driehoekren ook prima verder.
Maar als ik ooit een tweedehands tunnelkas voorbij zie komen bij een van de kwekers hiero...

 

PS, toffe kippen trouwens :D

 

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Nou, de tunnel-ren heeft zijn 1e storm te pakken... en dat ging niet heel goed. Hij is een stuk van zijn plaats gekomen (omhoog en opzij) en er liepen vanmorgen dus wat natte (en het regent hier ook nog eens amper...) kippen rond de ren. Ook zijn er helaas 2 kippen doodgedrukt :thumbdown: 

We hebben het ding verstevigd met wat palen en gaan zo nog maar weer eens kijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft nog even gespookt ja, al gaat het hier lang niet zo hard als daar bij Mellie en Charly in de buurt. Joep had vanmorgen al wat palen om de ren in de grond geslagen waardoor het ding niet meer van zijn plek kon schuiven en dus is alles netjes blijven staan de hele dag. :thumbup:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...
  • 11 maanden later ...

Het winddoek in de tunnelren ving nogal wat wind van de week, dus voor de wind van vanmiddag/vanavond hebben we het even los gemaakt en bij elkaar gebonden. De ren kwam namelijk wat van zijn plek. We hadden er al wel wat palen omheen geramd, maar de ren werd een beetje in elkaar gedrukt hier en daar. Nu hebben we er nog wat extra palen omheen gezet, ook aan de binnenkant.

 

IMG_2263.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...