Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Is deze kleur blad normaal voor pompoenplantjes?

Makrima

Recommended Posts

Help: Ik heb uit zaadjes van een flespompoen zelf 3 plantjes gekweekt en deze een week of 2 geleden in de tuin gezet.

Nu hebben ze alledrie zilverkleurige blaadjes. Is dit normaal of is dit meeldauw (zie foto’s)?

Wat moet ik met de plantjes doen?

Ik ben een beginnende moestuinder en moet nog veel leren dus zoek veel op het internet naar informatie maar hier kom ik niet uit.

Ik zie nu trouwens zelf op de foto’s dat er een klein nieuw blaadje bij groeit die wel gewoon groen is. Ik heb ze dit weekend ook al met melk besproeid.

AECEB17E-3C4E-4F84-96FE-B26C90869C7F15411530561350.jpeg

6562D418-0C17-458D-9820-0A72A4F4E98D88151530561353.jpegE8F23543-EE97-4171-AB62-81E086C0EC9B50961530561355.jpeg

Het is niet echt de kleur die ik zou verwachten.

Bij planten uit de komkommerfamilie zien we hier ieder jaar wel foto's voorbijkomen en dat er wordt gevraagd, "Wat is dit nou? Ik had iets anders verwacht!" Ook bij gekocht zaad.

Ze kruisen zo makkelijk in die familie. Je weet wat de moederplant is, dat was dus een flespompoen, maar je weet niet wat de vaderplant is, en daar zul je ook niet achter komen. Er zullen wel pompoen-achtige vruchten aankomen, maar wat zul je moeten afwachten.

Als je gaat eten zou ik eerst een klein stukje proberen, als dat bitter is: niet eten. Als het goed smaakt heb je geluk.

Wel apart dat ze alledrie zulke blauw-groene bladeren hebben, ik denk dat een onbekende kruisbevruchting toch de meest voor de hand liggende oorzaak is, maar zeker weet ik het niet.

De kleur van de bladeren is vreemd, wellicht dat de voeding in de bodem niet optimaal is. Pompoenen zijn echte veelvraten. Staan ze er al lang in? Meeldauw lijkt me sterk met dit droge weer, dat is meer iets als het iedere keer regent en de planten nat blijven in combinatie met kouder weer. Meeldauw in courgettes en pompoenen heb je meestal later in de zomer als de groeikracht uit de plant gaan.

Ik zou de planten en keer goed bijmesten en veel water geven en afwachten hoe de nieuwe bladeren eruit gaan zien. Ik heb dit niet eerder bij mijn pompoenen gezien.

Zelf heb ik ook zaad gehaald uit gekochte pompoen en dat gaat doorgaans goed omdat ze vaak een heel veld met dezelfde soort hebben liggen. Uit eigen pompoenen haal ik nooit zaden.

Bedankt voor de tips; ik zal ze goed bemesten en dan kijken wat er uitkomt.

Ze staan een paar weken in de relatief arme grond.

Ik heb een nog een nieuw plantje ik de kweekbak en die is ook al dezelfde zilverachtige kleur zou wel heel raar zijn als die ook al meeldauw heeft.

Nee ik zie geen pluis maar de nieuwe blaadjes komen inderdaad groen op en verkleuren dan heel snel naar die zilverkleur dat heb ik gisteren opgemerkt. Toch is 1 wel nest gegroeid de laatste 2 dagen; terwijl ik zou verwachten dat een schimmel ze doet sterven.

Deze is van een flespompoen; volgens mij was het inderdaad een butternut !

Het zou fijn zijn als het geen schimmel is; eentje begint ook goed te groeien en is de afgelopen dagen al verdubbeld in blaadjes.