Justin Posted August 1, 2018 Share Posted August 1, 2018 Hoi allemaal, Ik heb nu een aantal jaren een mooie druif bij mij in de tuin staan, maar het wil me maar niet lukken om deze te laten "lukken". In het begin dacht ik dat het aan mijn verzorging lag.Het is vrijstaand "boompje" en was in het eerste jaar vrij vol (omdat op het kaartje stond dat geadviseerd werd niet te snoeien).In de zomer van dat jaar kreeg het last van (valse meeldauw) en ben ik meer aandacht gaan besteden aan de snoei en het gebruik van zwavel. Ook het jaar daarna gebeurde hetzelfde, ondanks flinke snoei en preventief gebruik van zwavel. Dit jaar heb ik er flink bovenop gezeten, strakke snoei, niet te vol laten groeien, dieven, zwavel, grote bladen die voor de trossen hangen verwijderen etc. etc. Maar wat gebeurde er? Help!!! Ik weet echt niet meer wat ik er aan kan doen.Komt het misschien omdat ik te veel water heb gebruikt? De rest van de tuin heeft het namelijk nogal dorstig de laatste weken? Is het voor dit jaar nog enigszins te redden? En wat kan ik volgend jaar beter doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 1, 2018 Share Posted August 1, 2018 Weet je welk ras je hebt?Veel oudere rassen zouden (in NL althans) gevoelig zijn voor schimmels.Bijvoorbeeld de vroege (witte) Van Der Laan: https://www.brabantsewijnbouwers.nl/index.php?section=13&page=133&student=584Via deze link kun je ook andere rassen opzoeken. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Justin Posted August 1, 2018 Author Share Posted August 1, 2018 Ik ben het kaartje dat bij de plant zat kwijt, maar volgens mij was het een Vitis Vinifera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanP Posted August 1, 2018 Share Posted August 1, 2018 Dit zijn onze druiven, en ik doe er weinig aan, dit zijn de blauwe zonder pit, en super lekkerzoet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 1, 2018 Share Posted August 1, 2018 @Justin:Vitis vinifera is de algemene benaming voor druif. Wit of blauw, voor wijn e/o consumptie. Daar komen we dus niet verder mee. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 1, 2018 Share Posted August 1, 2018 Maar het kan maar zo zijn dat dat het enige was wat op het label stond. Waar heb je de druif gekocht? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Justin Posted August 1, 2018 Author Share Posted August 1, 2018 Ow... voel ik me even dom...Anyhow, ik heb hem bij tuincentrum Pelckmans in Turnhout (België) gekocht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheoHo Posted August 5, 2018 Share Posted August 5, 2018 Onze druiven doen het steeds prima, terwijl ik wel snoei, maar nog nooit zwavel gebruikt heb. Omdat Ik niet dun, blijven ze erg klein, maar de vogels - de voornaamste afnemers - klagen daar nooit over. Momenteel heb ik al veel rijpe, zoete druifjes. Omdat je de rank bij een tuincentrum kocht, denk ik dat het in principe een geschikt ras moet zijn. Ook qua bodem zullen er niet heel grote problemen zijn, want druif wortelt heel diep. Misschien gewoon een nieuwe kopen in het na- of voorjaar en daar behalve de wintersnoei en het weghalen van overtollige takken in het voorjaar en de zomer verder eens niks doen. Kijken wat er gebeurt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 19, 2018 Share Posted August 19, 2018 Ik heb de nieuw geplaatste foto's weer even in het 1e bericht gezet Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts