Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Druif wil maar niet lukken

Justin

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik heb nu een aantal jaren een mooie druif bij mij in de tuin staan, maar het wil me maar niet lukken om deze te laten "lukken".

In het begin dacht ik dat het aan mijn verzorging lag.

Het is vrijstaand "boompje" en was in het eerste jaar vrij vol (omdat op het kaartje stond dat geadviseerd werd niet te snoeien).

In de zomer van dat jaar kreeg het last van (valse meeldauw) en ben ik meer aandacht gaan besteden aan de snoei en het gebruik van zwavel.

Ook het jaar daarna gebeurde hetzelfde, ondanks flinke snoei en preventief gebruik van zwavel.

Dit jaar heb ik er flink bovenop gezeten, strakke snoei, niet te vol laten groeien, dieven, zwavel, grote bladen die voor de trossen hangen verwijderen etc. etc.

Maar wat gebeurde er?

Trosje98641533708789.jpgBladvoor62951533708788.jpgBladachter86851533708788.jpg

Help!!!

Ik weet echt niet meer wat ik er aan kan doen.

Komt het misschien omdat ik te veel water heb gebruikt? De rest van de tuin heeft het namelijk nogal dorstig de laatste weken?

Is het voor dit jaar nog enigszins te redden? En wat kan ik volgend jaar beter doen?

Onze druiven doen het steeds prima, terwijl ik wel snoei, maar nog nooit zwavel gebruikt heb. Omdat Ik niet dun, blijven ze erg klein, maar de vogels - de voornaamste afnemers - klagen daar nooit over. Momenteel heb ik al veel rijpe, zoete druifjes. Omdat je de rank bij een tuincentrum kocht, denk ik dat het in principe een geschikt ras moet zijn. Ook qua bodem zullen er niet heel grote problemen zijn, want druif wortelt heel diep. Misschien gewoon een nieuwe kopen in het na- of voorjaar en daar behalve de wintersnoei en het weghalen van overtollige takken in het voorjaar en de zomer verder eens niks doen. Kijken wat er gebeurt.

• 2 weeks later...