Do329 Posted August 2, 2018 Share Posted August 2, 2018 Goedenavond, Wij hebben een probleem of misschien meerdere , met een pruimenboom.Het zou een Reine Victoria zijn (paars/blauwe vruchten , rijp omstreeks september).Er hangen vruchten met Monilia (witte bultjes op de vrucht) hier niet op foto.Maar er zijn ook een hoop vruchten met donkere plekken, als je die vruchten open maakt zie je bij sommige kleine zwarte korrels.Andere lijken gewoon beurs.Ik zie geen wormen of gangen in de vruchten dus denk zelf niet aan pruimzaagwesp of pruimenmot. Iemand een idee?En wat kan je doen tegen deze problemen?Heeft de boom wellicht te veel schaduw? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted August 4, 2018 Share Posted August 4, 2018 Ik denk dat dit dus cht wel pruimenmot is. Helaas. Ik heb hetzelfde. Als je er en paar zou opensnijden dan kom je echt wel die akelige rupsjes tegen hoor. Als ik er twintig opensnij...dan zit er in 18 een rups en bruine poepies. Jammer maar helaas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Do329 Posted August 5, 2018 Author Share Posted August 5, 2018 Jammer dus.Weinig tegen te doen bgrijp ik, maar ga nog ff zoeken of er toch een oplossing is. Wel apart (vind ik) dat de andere pruimenboom(reine claude) niet wordt aangetast??. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Do329 Posted August 5, 2018 Author Share Posted August 5, 2018 Zie veel 'oplossingen' met feromoon vallen (lijmplaatjes) , maar zag ook iets met ,nematode,.Iemand ervaringen met deze middelen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted August 20, 2018 Share Posted August 20, 2018 Nematoden zijn aaltjes, miniscule wormpjes. Je hebt er in vele soorten (o.a. veroorzaker van aardappelmoeheid). Ze worden tegenwoordig ook ingezet in de bestrijding van o.a. slakken en emelten.Blijkbaar worden ze ook ingezet voor bestrijding van de larve van de fruitmot. Ik heb soms meer, soms minder last van de fruitmot en heb (nog) geen ervaring met bestrijding mbv nematoden..... o.a. https://www.ecostylewebshop.nl/tuin/biologische-bestrijding/aaltjes-tegen-larven-fruitmot Edit: aanwezigheid van de fruitmot zie je al als de vruchten nog erg klein zijn. Er zit dan een zwart puntje in/aan. Ik verwijder de aangetaste vruchtjes zo goed mogelijk. Ik heb het idee dat ik daardoor door de jaren minder last van de mot heb gekregen.Dat de rc het niet heeft is helaas geen garantie voor volgend jaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Do329 Posted August 20, 2018 Author Share Posted August 20, 2018 Bedankt voor je reactie Bertus,Hebben ondertussen de bomen gesnoeid,een feromoonval (tent&plakplaat) opgehangen en de bomen van lijmbanden voorzien.Wij wachten volgend jaar af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 21, 2018 Share Posted August 21, 2018 afgevallen pruimen zou ik ook iig weghalen, ook tegen monilia, en wellicht helpt het ook de cocons in de grond te plagen met een dikke laag compostdie in de schors pak je alleen met een bacteriepreparaat of aaltjeslijmband werkt niet zo mi want uit de cocons komen vlinders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Do329 Posted August 22, 2018 Author Share Posted August 22, 2018 Alle pruimen zijn ook weg. Aangetaste en gevallen pruimen werden al dagelijks opgeruimd.In de feromoonval en op de lijmband zitten al motten en mieren.Dus het principe werkt volgens mij, niet alles wordt natuurlijk gevangen maar we kijken het een jaar aan.Wellicht kan de grond ook nog eens omgewoeld worden en eten de vogels de cocons? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted August 23, 2018 Share Posted August 23, 2018 Nog even over die pruimenmot: die leek hier ook hard toegeslagen te hebben, zoals bij Jootje: je snijdt er 10 open en 9 hebben zo'n klein rupsje en uitwerpselen erin.Maar het blijkt toch waar te zijn dat die pruimen het eerst rijpen, in elk geval van de boom komen, want nu komen er pruimen af en ik kom geen aantasting meer tegen! Ik heb net nog 5 potten jam gemaakt en alle pruimen die ik daarvoor opensneed waren helemaal gaaf van binnen, tot mijn verrassing. Dus niet te snel de oogst opgeven als de eerste tekenen beroerd zijn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts