Jump to content

Volkstuinen en snelwegen

Camiel

Recommended Posts

Weet iemand hoe het zit met de afstanden van volkstuinen tot snelwegen. Ik kan misschien aan een tuin komen, maar die zit minimaal 100 meter van een snelweg en maximaal zelfs 60meter(ligt eraan welke tuin).

Dus weet iemand hoe het zit met de nadelige gevolgen van deze afstand tot de snelweg?

ivm roet, fijnstof, gezondheidsproblemen. Gewassen die giftige stoffen opnemen.

Dit is zeer belangrijk voor mij aangezien ik wil moestuinieren ook omdat het een gezond alternatief is voor supermarkteten. Ecologisch vriendelijk tuinieren zonder messtoffen, pesticide. Maar wat is het effect van de snelweg?

Dit is een belangrijke factor en ik denk dat het vervuilend effect veel groter is dan een tiental meter.

Lang geleden heb ik Rotterdam getuind. toch een aardig stuk van de snelweg af maar evengoed zat na enkele dagen alles onder een zwarte laag fijnstof. Nu zit ik in de kop van N-Holland achter de duinen en blijft alles schoon, ook groeien er hier veel meer mossen.

Gelukkig is er sinds die tijd veel verbeterd, maar optimaal is de situatie nog niet.

Zelf zou ik nu niet meer op korte afstand van een snelweg willen tuinen, al was het alleen maar vanwege het geluidsoverlast.

Ik zou mij vooral zorgen maken om zware metalen (bijvoorbeeld van remschijven).

In het verleden heb ik eens een artikel gelezen over gif en stadstuineren geschreven door wetenschappelijk tijdschrift EOS (jaargang 2014, nr. 4). En je vraag lijkt inderdaad terecht.

10-50 meter van een drukke weg is kritiek. Tussen 100-300 meter vinden onderzoekers meestal geen vervuiling meer.

Verder dien je rekening te houden met:

- Windrichting

- Staan er objecten tussen

- De ene groentensoort neemt meer zware metalen op dan andere. Tomaten kunnen bijvoorbeeld 11 keer zoveel cadmium bevatten als 'gewone' supermarkttomaten. Pompoenen, komkommers, paprika's, bonen en erwten nemen dan weer weinig zware metalen op

- Fruitbomen neemt minder zware metalen op

- Het meeste fijnstof was je van je groenten af of je poept het weer uit, maar jij ademt het wel in...

Op deze website staat samengevat wat in het aangehaalde artikel staat:

http://www.ademloos.be/nieuws/snelwegen-en-vervuiling