Lowie Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Hey! Al 2 jaar heb ik een moestuin op een stuk grond wat voordien een braakliggend terrein was (met enorm veel bramen en wortel-grassen).Groenten kweken gaat relatief goed, al merk ik wel dat de bodem het op momenten wat moeilijk heeft. De grond is een echte zandgrond, wat dus snel droog staat en voedingsstoffen makkelijk wegspoelen. Deze warme zomer was dit echt een probleem. Water geven hielp amper, waardoor veel plantjes klein gebleven zijn Afgelopen 2 jaar heb ik extra mest/structuur gegeven in de vorm van korrelmest en koemestkorrels. Dit blijkt dus niet echt voldoende... Voor volgend jaar heb ik een redelijke hoeveelheid compost klaar om in de bodem te verwerken (denk zo'n 1 kubiek voor 70m2).Daarnaast was ik aan het denken om misschien als extra ook nog eens een groenbemester te zaaien. Hier heb ik totaal geen ervaring mee, maar na wat opzoekwerk kwam ik uit dat rogge nu de beste keuze is.Dan heb je nog keuze tussen winterrogge of bladrogge (eventueel ook nog raaigras??) Heeft er iemand ervaring met deze 2? Wat zou de beste keuze zijn (zowel in handeling als opbrengst)?Heb je nadien geen last dat er na onderwerken lange "sprieten" in je grond zitten die moeilijk verteren, of worden deze snel afgebroken? De bedoeling is niet echt om volgend jaar te gaan spitten, maar eerder om oppervlakkig (1e 15cm) in te werken. Alvast bedankt!Lowie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Of japanse haver? Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Ik denk dat elke moestuinier dit jaar wel problemen had met de aanhoudende droogte. Het water was niet aan te slepen.Ik zit zelf ook op zandgrond en heb alleen ervaring met winterrogge. Winterrogge remt ook de kieming en groei van onkruiden (allelopathisch effect).Het produceert een diepgaand fijn wortelsysteem en kan in moestuin zandgronden al snel een diepte van 1.5 m bereiken, soms ook 2 m.De breedte van het wortelsstelsel wordt vaak niet meer dan ongeveer 30-35 cm.Wortelstelsel vertakt ook meer dan tarwe en haver bij vergelijking in dezelfde gronden. Dus na de winter heb je zeker geen lange sprieten in je grond, het is gelukkig geen kweek. Je merkt wel dat de grond dan ook 'zachter' is. Van de restanten van de wortels heb je zeker geen last. Deze verteren langzaam, waardoor ook weer voedingsstoffen langzaam beschikbaar komen.Als rogge goed ontwikkeld de winter ingaat, is vorstschade vrijwel uitgesloten ; is winterhard tot -25°C. Diepte in feet (5 feet = 1.5 m) Bron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Dus wel op tijd killen voordat het uitzaait natuurlijk Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 ik denk: oogsten, dorsen in een oud kussensloop, breken in een hand-koffiemolen, roggebroodje koken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camiel Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Phacelia is ook een goede. Zit niet in 1 van de categorieen van de wisselteelt.Vraagje. Zou het erg zijn om een niet-biologische groenbemester te zaaien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Het zaad is van niet biologisch gekweekte planten verkregen. Als jij het dan wel biologisch opkweekt, is het toch daarna biologisch of zie ik dat fout? Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camiel Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Ja nou dat ligt dus lastig, tenminste wat ik van horen zeggen heb. In principe is het een pluspunt natuurlijk dat ik geen kunstmest of pesticide gebruik om het plantje op te laten groeien. Maar van horen zeggen dus haha hoorde ik dat het DNA aangepast is van planten die niet biologisch gekweekt zijn. Maar wat het precies inhoudt en hoever de gevolgen reiken geen idee. Je kan mij alles wijsmaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Als je planten kruist en zaad wint heb je ook afwijkend DNA. En dat kan ook biologisch. Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camiel Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 Klopt. Maar in het bonvegenoemde geval zou je dan DNA kruising hebben met pesticide kenmerken en kunstmest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 Nou in 1 klein zaadje, ik kan me niet voorstellen dat de hele plant eruit komt meer pesticiden of kunstmest bevat dan het groot is...maargoed ik heb er zelf vrede mee alhoewel ik de helft vaak biologische zaden koop, dan weet ik dat er beter is geteeld Dan net de anderen. Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted September 2, 2018 Share Posted September 2, 2018 Dus wel op tijd killen voordat het uitzaait natuurlijk Hoeft niet Rob, want winterrogge is i.t.t. zomerrogge 2-jarig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted September 2, 2018 Share Posted September 2, 2018 Je kan mij alles wijsmaken.. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts