Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Turkse geroosterde paprika salade


Mellie

Aanbevolen berichten

Dit recept wil ik niemand onthouden.

Ik vond dit zo verrukkelijk, dat ik het hele schaaltje in mijn eentje leeg heb gegeten. Ik heb deze salade voor het eerst gegeten in Turkije. Het smaakte zo goed dat ik me op mijn hals heb gehaald om een miljoen knoflook te pellen... in Turkije kun je verse knoflook kopen wat gepeld is. Scheelt aanzienlijk, want ik ben alleen aan pellen in een intens knoflookaroma een half uur kwijt geweest. Eigen knoflook! Zo komt het einde natuurlijk wel snel in zicht, maar hoe lekker.

 

cfd9e92062743a50669306bc35f1550e.jpg

 

 

Het inmaakrecept voor de paprika’s heeft slechts 5 ingrediënten:

 

08515e3cec40654a41d2b1bb657f59bb.jpg

 

Suiker

Olijfolie

Azijn

Knoflook

Zout

 

Rode paprika’s, liefst punt, maar komt uiteraard niet zo nauw.

563de585a82d070a0fab38baac20a7ea.jpg

 

In elke paprika doe je 1 theelepel van elk ingrediënt, maar van zout iets minder dan een theelepel en van de olie juist meer, want niet alles glijdt van je theelepel de paprika in. Dat gaat in de oven. Beetje afhankelijk van je oven uur roosteren op 200 graden. Ik heb de laatste 10 min op 220 gedaan voor een zwart geblakerd randje.

 

Ik heb er nog een tak rozemarijn op gelegd, want in mijn bescheiden mening maakt rozemarijn álles lekkerder! Maar dat hoort niet in het officiële recept, dus 1 bakplaat met en 1 zonder om te kijken of ik mijn variant beter vind.

 

Zonder de schil te verwijderen, moet je dit in een steriele pot proppen, zo veel mogelijk dat ze het Spaans benauwd krijgen. Gebruik een tang oid om aan te drukken. Paprika’s zijn loeiheet, dus oppassen geblazen! Alle vocht van je bakplaat meegieten in de pot.

 

f343e98bb91b8e8d7abefe08f358d648.jpg

 

Pot op zn kop met een doek erover af laten koelen. Dag erop alles rechtop zetten. Is 1 jaar te bewaren. Maar zo ver komt het niet. Geloof me.

 

c0faf6a246f43716907f0b96a24b9d1f.jpg

 

Vervolgens ga je een salade ermee maken.

Salade ervan is heel simpel en waanzinnig:

Tr yoghurt met heel veel dille

Je geroosterde paprika’s in reepjes snijden, door de yoghurt met dille en smullen maar!

 

Als het de oven uitkomt, zal ik nog een foto plaatsen met het uiteindelijke resultaat. Bij deze.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Fijn is een groot woord, maar wel gehakt

 

De schil kwam heel makkelijk los. Dat was nog wel een dingetje dat ik me afvroeg hoe makkelijk het zou gaan. Kostte totaal geen moeite.

 

Zelfs het bezoek dat bij voorbaat al zei dat ze nevernooitniet paprika ging eten, want vies, heeft 3 x ervan opgeschept. (De paprika in de paella overigens netjes eruit gevist). Zodra ik het potje had opengedraaid, rook het al heerlijk. Kon niet missen dat het lekker zou smaken.

 

Ik ga dit vaker maken, echt een blijvertje! Kan natuurlijk ook met gekochte geroosterde paprika’s, maar dit is veel zachter van smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik was bij een Turks winkeltje in bos en lommer waar een krat paprika’s erbij lag alsof het niet voor de verkoop was. Voor €5 mocht ik het meenemen. Zo’n 8 kilo punt paprika’s voor een prikkie.

 

Vandaag heb ik heeeel veel nieuwe potten met geroosterde paprika’s gemaakt. Het huis rook heerlijk zoet.

Ik heb het recept wel aangepast. Ik heb de paprika’s geroosterd in een half uur op 230 graden. Vorige keer een uur. Scheelt toch. Ook heb ik in elke paprika maar een halve teen knof gedaan, want anders had ik niet genoeg. Verder heb ik op elke bakplaat rozemarijn bij gedaan, want vind dat wel een mooie aanvulling. Ik vond het een interessant verschil dat de gele paprika’s er langer over deden om te garen. Beide net zo dik, vond het wel apart dat ze er bijna 2 x zo lang over deden. Heel onhandig ook, omdat ze door elkaar op de bakplaten lagen. Heerlijk om weer een nieuwe voorraad te hebben!

 

6a55332dbb58a25de8db8d515c82b38b.jpg

 

98e12fb9e1fa51d0d756b9d91c96cb74.jpg

 

b8575e5e25b698f0acaae8d514057a50.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...
  • 1 year later...

Hmm.... das best een dingetje. Mijn zus doet het ook wel eens zonder de pitten eruit te halen en dan knijpt ze de boel leeg voor gebruik. Ik vind dat een mega kliederboel en doe dat dan ook niet. Maar als je er ook niets in kunt proppen, is dat niet heel handig.

Kunt er ook andere dingen mee he?! Ik heb laatst een potje in diverse salades gedaan waaronder aardappel en tonijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ruikt hier al heerlijk! Het zou vandaag een regenachtige dag worden dus ik had het uitgesteld tot vandaag (net als wat ander inmaakwerk). Maar uiteraard schijnt de zon :roll:

Ik maak maar een enkele pot, want zoveel puntpaprika's heb ik niet, en die lange dunne ga ik me niet aan wagen qua proppen en smeren. Die gaan door saus. 

 

Ik kreeg ze niet zonder gesmeer in de potten trouwens, er komt altijd wel wat olie-mix langs de rand. Dus de houdbaarheid is geheid een stuk korter. Maar dat geeft met 3 potjes niet... 

Kan je die paprika's ook snel te gaar roosteren/bakken? Ze waren goed slap iig. 

 

IMG_1908.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm, ik krijg er ook zin in! ver heen kan wel, maar dan zijn ze zwart. Ze zien er prima uit.

Zon? Dat is gewoon bijna niet voor te stellen Jorieke wat een verschil... al de hele dag hozen met uitschieters tijdens wegbreng en ophaaltijden. Toen kwam het helemaal met bakken uit de hemel.

Ik had een te grote pot waarvan ik de inhoud niet in 1 x op kreeg. Daar heb ik nog een dikke week elke dag een paprika van gebruikt. Ik had niet verwacht dat het nog zo lang na openen goed zou blijven. Dat is dan toch het effect van de azijn denk ik. Normaal zit dat niet in mijn inmaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ze staan in de oven en stom! erin gezet voordat de oven op temperatuur was. Ze zijn dus nu al zwartig van boven..kan ik dat er beter afhalen dan, dat zwarte vel, straks?

Kan ik ook in potjes in de vriezer doen denk je of lukt dat niet/ niet nodig?

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Jorieke. Dat vriezer idee heb ik al laten zitten. Ik kan het in potjes nog na verwarmen in de oven natuurlijk. Ga t proberen. Ik krijg net een telefoontje dat mijn nieuwe bank over een kwartier ongeveer wordt geleverd. Precies als de paprikas klaar zijn. Lekkere planning😝

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enfin..ik denk dat mijn paprikas te dun zijn. Neemt niet weg dat ik twee potten heerlijke paprikas heb, waar ik nu mijn eigen recept mee kan maken een oven schotel met aardappel en paprika op olie in de oven geroosterd. Als ik in Nederland ben maar even op zoek naar een kistje rode paprikas..die moeten nu toch wel goedkoop zijn zou je denken.

ik had geen knoflook maar heb twee grote tenen olifantenlook fijngehakt. En zeezout gebruikt, maar een halve theelepel dat is nl wel sterk.

zonder smeren:DF573D51-2EAD-49F9-B590-AD05388CDDC5.thumb.jpeg.b0b12f02bea4e6016b6c286217592fe4.jpeg


zwarte velletje eraf pielen is lastig bij zulke dunne paprikas

0F147081-A1A1-497B-9494-E3C23B6DCB42.thumb.jpeg.c589e56a62043baaec0897fe4c8f2138.jpeg

 

 

 

285D9A65-83E8-43CD-9855-CE8FB1FAC1C8.thumb.jpeg.bc5ea956107577a2251356cdc8bbcb29.jpeg

 

47DBB893-A214-4AA2-8BCC-FB8521285CA3.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

f9061da8ad676da5ac15a976a56888fd.jpg

Ik ben vandaag ook bezig geweest met een paar kg puntpaprika’s. Ik had grote champignons gekocht voor een Spaanse tapa. Toen ik bezig was met die paprika’s bedacht ik me dat een ingemaakte champignon vast ook heel lekker is. Zelfde receptuur plus thijm. Ben benieuwd of het wat is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...