Geplaatst: 22 september 20204 j Ik ben nu een grotere portie aan het maken. Want ik heb wat van die paprika door dikke yoghurt gedaan, en er nog niet eens dille doorheen omdat ik dat niet heb liggen, en dat is al errug lekker. Sowieso rook de inhoud van de pot al supergoed. Dus nu meer! Ik vind het nog steeds wel wat lastig om de potten te vullen zonder te smeren/druppen met olie enz. De schroefpotten zaten nog steeds goed dicht hoor, dus dat heeft niet uitgemaakt blijkbaar. Nu in weckpotten gedaan, omdat ik geen fijne jampotten meer had. Meteen een maatje groter ook, maar nog steeds een kunst om zo'n glibberige puntpaprika door het gat te krijgen Ik heb de potten voor de zekerheid nog even in de pan met heet water staan waar ik ze in 1e instantie in uit heb gekookt. In de oven durf ik niet zo, die was ook nog erg heet van het roosteren. Is het gelukt met die champignons? Ik heb wat van het inmaakvocht in een fles gedaan omdat er teveel van was. Eens zien wat ik daar nog mee doe... ik heb een rode kool die ik fijn kan schaven en dan even in dat vocht in de oven en dan in een pot? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 22 september 20204 j Auteur De champignons zitten in een potje, dus wat dat betreft gelukt [emoji13] maar nog niet geproefd. Goed hè die paprika’s?! Fijn dat het jou ook zo goed bevalt! Ook met dille een aanrader. Eet ze [emoji39]
Geplaatst: 22 september 20204 j Net dan echt officieel gegeten, bij de maaltijd, en we zijn er blij mee! Idd maar eens dille gaan telen ook, ik gebruik het nooit ergens voor. Venkel is niet echt een 1-op-1 vervanger neem ik aan? Dat staat hier overal... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 22 september 20204 j Auteur Nee vrees het niet... wel lekker, maar zou het bij dille houden. Een bosje kopen is natuurlijk ook een optie hè?!
Geplaatst: 22 september 20204 j Ja, ik kom alleen liever amper bij winkels, zeker nu Maar ik ga het zeker eens proberen! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 22 september 20204 j Ik heb ladingen dillezaadjes voor je als je wilt @Jorieke123. Ik gebruik dille veel bij kleine vis maaltijden zoals tonijnsalade. En in de sla. Met de Ingemaakte paprikas nog niet geprobeerd, ik wacht nog met proeven, en kan toch geen tweede lading maken want ik heb amper paprikas meer..dat ga ik dan volgend jaar aanpassen. Zou er nergens met crowdfarming paprikas te krijgen zijn? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 23 september 20204 j Ben blij met de gele paprika's die ik dit jaar ook heb staan, het geeft mooie kleuren in zo'n pot Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 25 september 20204 j Voor Mellie: (en natuurlijk voor onszelf, want wij mogen het opeten) Ze bleken dille te verkopen in de boerderijwinkel waar wij elke week groente en fruit halen voor onze varkens. Heb dus een bosje meegenomen! Nu even een domme vraag: doe je dan ook de steeltjes er doorheen? Of alleen de 'blaadjes'? En als je het spul in de tuin hebt staan, blijven het dan ook van dat soort miezerige steeltjes met wat groen bovenop? Of komt dat in dit geval omdat het uit de kas komt ofzo? Misschien beter even kijken of er een dille-topic is Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 25 september 20204 j Auteur Oooo lekker! Afiyet olsun. Ik snijd allesban de dille, behalve het uiteinde of als het lelijke dikke stelen zijn. Moet wel mals blijven. Als je het zaait, heb je de kans dat het een sneu sprietje wordt. Mijn ervaring is als je veel snoeit, het gewoon een mooie strook dille is. Ik zie aan de dille die her en der opkomt, dat dat altijd sprieteriger blijft. Daar pluk ik van als het zo uitkomt. Maar of dat echt het geheim is, weet ik niet.
Geplaatst: 11 oktober 20204 j Joehoe! Dit ziet er geweldig uit. Ga ik ook proberen. Leuk! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 30 oktober 20204 j Ik heb het hele topic even naar de inmaakhoek verplaatst En: ik heb net 1 zo'n ingemaakte paprika fijn gesneden en door een flinke klodder (zelfgemaakte) roomkaas gemengd. LEKKER! Zeg maar dit: https://www.jumbo.com/jumbo-tapenade-zoete-peper-125g/274093CUP maar dan zonder dat licht pittige uiteraard, en lekker uit eigen tuin (en dat van de buurman) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 oktober 20204 j Hmm...klinkt lekker. Misschien toch maar even naar de Turkse supermarkt..ofzo ik heb hier nog een keer...( echt waar, Mellie 😂) gespeeld met tamme kastanjes. Tijdens een wandeling in de Achterhoek kwamen we zulke mooie tegen, kon ze niet laten liggen. Dus jaszakken volgepropt. Een paar dagen laten liggen en thuis weer een poos zoet geweest met schoonmaken. Nu een portie in de vriezer, en twee grote potten creme de marron! Yeah!
Geplaatst: 29 september 20213 j Lekker! Succes ermee! Edit: die oranjes zijn Kyra’s toch? 29 september 20213 j aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 september 20222 j Ik heb dit jaar voor het eerst Pimiento Piquillo staan, die worden vaak in pot verkocht. Maar dan zien ze er wel steviger uit dan de paprika's in pot uit dit topic. Zal ik ze volgens het recept van Mellie inmaken of kan ik beter een ander recept gebruiken? Als je ze nog moet kunnen vullen dan wil je ze natuurlijk niet heel zacht hebben Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 2 september 20222 j Auteur Volgens mij zit daar ook altijd azijn bij, dus moet wel kunnen denk ik. Maar durf daar niet mijn hand voor in het vuur te steken.
Geplaatst: 11 september 20222 j Ik heb ze vandaag ook gemaakt, maar er was te weinig voor een potje dus ik heb het opgevuld met een mengsel van water en azijn. Niks geproefd, alleen mogen ruiken en het rook lekker!
Geplaatst: 18 augustus 20231 j Ik kan niet meer precies vinden waar, @Mellie, maar je had het ergens over een ding om pitjes uit paprika's te halen. Zoiets?: https://shop.westlandpeppers.com/nl/jalapeno-ontzader/ Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 augustus 20231 j Auteur Hey wat een geinig ding. Het bestond alleen in Turkije (echt waar, velen, veeeeelen, zijn jullie voorgegaan en hebben zich suf gegoogeld om een dergelijk apparaat te vinden! Bestaat niet buiten Turkije. Of bestond in elk geval niet). Maar dit lijkt er best op en kan me voorstellen dat ie heel goed werkt. Wat ik heb is helemaal rond. Ideaal voor blokpaprika. Maar met dit moet dat vast ook kunnen als het een scherpe snijkant heeft. Ik heb deze.
Geplaatst: 11 september 202411 Sep @MellieDit lijkt me heerlijk. Dit jaar alleen blok paprika's, dus moet even wachten tot volgend jaar. Dan ga ik de piquillo paprika weer zaaien.
Geplaatst: 11 september 202411 Sep Auteur @moestuinpassie ik zou uitgaan van 1 jaar, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf ook wel ouder gebruik. @gitta ik heb bij gebrek aan punt paprika’s ook wel met blok gedaan. Maar punt smaakt wel lekkerder vind ik. (Volgens mij bij de jumbo nog in de aanbieding 1 + 1 gratis)
Geplaatst: 11 september 202411 Sep Dank je wel @Mellie, het ziet er heerlijk uit 😋 ik ga het zeker eens maken 🤗
Geplaatst: 11 september 202411 Sep Op 31-8-2018 om 19:50, Mellie zei: Dit recept wil ik niemand onthouden. Ik vond dit zo verrukkelijk, dat ik het hele schaaltje in mijn eentje leeg heb gegeten. Ik heb deze salade voor het eerst gegeten in Turkije. Het smaakte zo goed dat ik me op mijn hals heb gehaald om een miljoen knoflook te pellen... in Turkije kun je verse knoflook kopen wat gepeld is. Scheelt aanzienlijk, want ik ben alleen aan pellen in een intens knoflookaroma een half uur kwijt geweest. Eigen knoflook! Zo komt het einde natuurlijk wel snel in zicht, maar hoe lekker. Het inmaakrecept voor de paprika’s heeft slechts 5 ingrediënten: Suiker Olijfolie Azijn Knoflook Zout Rode paprika’s, liefst punt, maar komt uiteraard niet zo nauw. In elke paprika doe je 1 theelepel van elk ingrediënt, maar van zout iets minder dan een theelepel en van de olie juist meer, want niet alles glijdt van je theelepel de paprika in. Dat gaat in de oven. Beetje afhankelijk van je oven uur roosteren op 200 graden. Ik heb de laatste 10 min op 220 gedaan voor een zwart geblakerd randje. Ik heb er nog een tak rozemarijn op gelegd, want in mijn bescheiden mening maakt rozemarijn álles lekkerder! Maar dat hoort niet in het officiële recept, dus 1 bakplaat met en 1 zonder om te kijken of ik mijn variant beter vind. Zonder de schil te verwijderen, moet je dit in een steriele pot proppen, zo veel mogelijk dat ze het Spaans benauwd krijgen. Gebruik een tang oid om aan te drukken. Paprika’s zijn loeiheet, dus oppassen geblazen! Alle vocht van je bakplaat meegieten in de pot. Pot op zn kop met een doek erover af laten koelen. Dag erop alles rechtop zetten. Is 1 jaar te bewaren. Maar zo ver komt het niet. Geloof me. Vervolgens ga je een salade ermee maken. Salade ervan is heel simpel en waanzinnig: Tr yoghurt met heel veel dille Je geroosterde paprika’s in reepjes snijden, door de yoghurt met dille en smullen maar! Als het de oven uitkomt, zal ik nog een foto plaatsen met het uiteindelijke resultaat. Bij deze. Bij de Lidl dit weekend puntpaprika in de aanbieding, misschien maar even langs 🙌
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.