Jump to content

Hokkaido pompoen gezaaid maar ik krijg dit!!!

Yule

Recommended Posts

01EADE64-37CC-4B04-9D62-A59C0A86361658401535911111.jpegHallo beste mensen,

Vorig jaar herfst heb ik uit een bio Hokkaido pompoentje zaden gedroogd en dit jaar gezaaid.

Ik heb nu een mega-pompoenplant met bizar grote groene pompoenen!

Absoluut geen Hokkaido!

Wie weet wat dit is? Ding op de foto is ca 30 cm lang al...

Is het een hybride geweest? Of een kruising met een courgette die ernaast staat of een sierkalebas?

Onmogelijk met zekerheid te stellen, eigenlijk. Je kent de moederplant, want daar heb je de zaadjes vandaan, maar waar het bijtje precies het stuifmeel vandaan heeft gehaald, tsja...

Het zou een andere Maxima moeten zijn. Courgettes en sierkalebassen zijn allemaal Pepo, dacht ik, en zo'n kruisbestuiving is normaal niet mogelijk. Maar de Maxima ondersoort is ook heel groot.

Wat je nu hebt is trouwens nog lang niet rijp, en een verkleuring richting oranje is nog wel mogelijk. Gewoon laten afrijpen, en eerst een stukje rauw proeven alvorens te bereiden. Als het niet lekker is, dan niet eten.

Ik zal zelf trouwens dit najaar ook vooral hybride pompoenen oogsten. Moeder was een Buttercup, maar geen van de nakomelingen lijkt precies op moeder. Bij sommigen lijkt de vader zo'n Hokkaido te zijn geweest, bij anderen zie ik er iets van een Turkse Muts in. Ja, helaas gaat dat kruisen erg makkelijk.

Dat is ook mogelijk, dat het een F1 was. Als je zaad koopt, blijkt heel bij veel zaad F1 te staan, dat betekent dat het een kruising is. Als je daar zaad van overhoudt, weet je ook absoluut niet wat voor genen gaan overheersen bij de nakomelingen.

Zijn hybride rassen toegestaan in de biologische landbouw? Zolang het zaad onder biologische teeltomstandigheden geproduceerd wordt, zijn hybride rassen toegestaan in de bio-teelt.

F1 zegt niets over biologisch of niet.

Wat is een (F1-)hybride ras? F1-hybride betekent letterlijk ‘eerste nakomelingschap na een kruising’

Kruis je een (bio) pompoen zoals bovenstaand dan krijg je dus een F1 hybride.

Ik neem al jarenlang geen zaadjes, ook niet uit gekochte pompoenen die van aan veld komen waar alleen maar hokkaido`s staan.

Pompoenen zijn nu eenmaal sterk onderhevig aan kruisbestuivingen en je neemt risico als je het zaad niet koopt.

Ik denk ook niet dat je kunt zeggen dat je een Hokkaido hebt gezaaid, maar dat je er zaadjes uit genomen hebt..een wezenlijk verschil, deze pompoen is niet beschermd geweest om zijn zaad zuiver Hokkaido te houden. Dit jaar heb ik ondanks alleen gekocht zaad ook een verstekeling erbij, waarschijnlijk een Shishigatani..ben er best blij mee, maar meestal is zo`n kruising een teleurstelling. En we moeten nog zien of hij ook smaakt als deze mooie Japanner.

Jouw pompoen doet me denken aan een van de halloweensoorten..jack o lantern oid.

Waar de mol is is er hoop!

Eens met appelvrouw. Zelf oogst ik nooit zaden uit mijn zelfgekweekte pompoenen, want het risico op kruisbestuiving is te groot. Je kan een raszuiver zaadje zaaien, maar als het bijtje (precies wat roeier zegt) de bloemen bevrucht met stuifmeel van een andere pompoen, dan is de kans heel groot dat de zaden uit die pompoen niet meer raszuiver zijn. Ook al heb jij geen andere pompoenen of courgettes staan, dat maakt niet uit. Het kan van de buur van 100 meter verderop zijn.

De kruising die nu groeit is nog lang niet rijp, je kunt deze af laten rijpen en dan hopen dat die ook goed smaakt. Zo ja, dan heb je geluk, zo nee, dan heb je pech.

Pompoenzaad koop ik alleen bij zadenwinkels om die reden, hou namelijk niet zo van verrassingen bij mijn pompoenen.

Ik ben het niet oneens met Appelvrouw en Flup, maar mijn ervaringen met pakjes gekocht zaad zijn een stuk minder. Vorig jaar heb ik van 2 pakjes pompoenzaad slechts één plant gekregen die volwassen eetbare pompoenen gaf. De ontkieming was slecht, de zomer was slecht en meerdere zaden bleken uit te groeien tot sierkalebasjes. Als de handel mijn vertrouwen wil verdienen moeten ze het wel beter doen.

Ik zou niemand willen aanraden zomaar met zelf verzamelde zaden uit deze plantenfamilie te gaan telen. Maar iemand die het interesseert kan best het nodige huiswerk doen en bewuste keuzes maken. De zaadhandel is ook niet onfeilbaar, en daar zijn zeker niet dezelfde contrôle-systemen aanwezig als bijvoorbeeld bij de fabricatie van medicijnen.

Om het even bij mezelf te houden; ik heb dit jaar vooral gezaaid met zaden van die enige pompoenplant die vorig jaar goed lukte. Geen van de nakomelingen is raszuiver. Jammer, ik had liever weer dezelfde Buttercups gehad, maar het meeste ziet er ongeveer zo uit:

42640412020_a671395d9d_o.jpg

Een Buttercup is groen, tikje plat en hoekig en heeft een knoop. Dit is wat ronder en oranje, het is aannemelijk dat pa zo'n oranje Hokkaido was. Dit is trouwens een foto van 19 Juli, anderhalve maand terug, inmiddels hebben de eersten een verkurkt steeltje en lijken rijp.

Eén pompoen begon al in een vroeg stadium te verschrompelen, die heb ik er toen afgehaald om eens te proeven. De smaak was zacht, oké. Ik heb ook al één pompoen als soep gegeten, de smaak zit ook tussen Buttercup en Hokkaido in. Buttercup is heel zacht, Hokkaido is fruitiger. Er is niks mis mee om daar tussenin te zitten. Ik blijf wel bij voorbaat wantrouwig t.o.v. elke op zo'n manier verkregen kruising, maar na mijn ogen en tong gebruikt te hebben weet ik wel wat ik heb.

Ik heb ook weer een paar zakjes zaad gekocht dit jaar, maar daar heb ik wat minder van gezaaid; eerst maar eens proberen of het wel wat lijkt. Eén zakje lijkt in elk geval wel goed, dan zaai ik daar meer van volgend jaar, maar die moet ik nog wel proeven, dus daar hangt het ook nog vanaf; de pompoen zal wel zijn wat op pakje stond afgebeeld maar ik moet hem ook nog lekker vinden.

Het slechtste wat je kunt doen is niet je zintuigen gebruiken; uiteindelijk blijft dat je belangrijkste bron van informatie.

Ik heb 6 soorten pompoen van gekocht zaad gezaaid en ze zijn op 1 na, allemaal hokkaido pompoen. Had naaktzadige oliepompoen, sweet mama, een groene en zo nog een paar waar ik even niet op kom. Bij zaadhandel van der wal besteld. In totaal zo’n 15 planten waarvan er 14 hokkaido zijn. Ook leuk, maar niet de bedoeling