Ga naar inhoud

Knoflook avonturen 2018-2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Moestuin_Van_Mark

Zowel het poten in september als het poten in een stektray zijn ongebruikelijk maar des te leuker als experiment:)

Ga je later deze maand ook nog iets poten?

Geplaatst:

Hier zit de helft van de knoflook inmiddels in de grond, maar het gaat allemaal veel te hard met die warmte. Ze staan er prachtig bij hoor, als het maart zou zijn... Ik ga de andere helft poten als het normaal herfstweer wordt.

Geplaatst:

Ik had al wat uitlopers i de grond gezet, maar de rest bewaar ik ook. Sjonge jonge zeg... wat een bizar weer. De bollen die ik vergeten was afgelopen jaar, hebben al een cm of 50 groei. Toch niet meer normaal... ik maak me soms echt zorgen over de toekomst.

Geplaatst:

Bij mij gaan de tenen dit weekend de grond in, omdat ik mijn bestelling nog niet binnen had. Dat is maar goed ook als ik kijk naar dit weer (en jullie reacties)!

Geplaatst:

Oké, het is voor oktober te warm maar als ik hier lees dat er al mensen in september knoflook poten, vind ik dit vroeg. September was een normale maand van temperatuur (wel meer zonneschijn). Dan nu komen klagen dat ze al te groot zijn, vind ik dan ook bizar.

Ik poot ze waarschijnlijk deze week of volgende week.

Geplaatst:

Hier heb ik ook weer de eerste 50 teentjes gezet. Rose de lautrec, nu nog ff op zoek naar een ander soortje er bij. Leuk om eens wat van een echte knoflookkweker tips te krijgen.Ik ga het proberen in het voorjaar. Ik heb ze dus dieper staan, nu ga ik die 3cm ook eens proberen met een rijtje.

Geplaatst:

Ook wat de grondtemperatuur betreft zal het nog vroeg zijn voor het poten van knoflook. Met het meeste ga ik wachten tot November.

De Wonha heb ik er wel in. Die kwam vorig jaar veel te laat opzetten, pas in Maart. Nu heb ik die vroeger gepoot, en eerst nog een tijdje in de koelkast gedaan. Afwachten of hij nu wat eerder op gang wil komen.

Eden Rose wacht ik zeker mee tot November, die kreeg vorig seizoen de ergste klap van de vorst, dus die moet maar niet zo vroeg.

Violet de Cadours en Pskem hadden nauwelijks te lijden van de vorst, maar daar wacht ik ook nog mee. Alleen gingen bij een paar bolletjes Pskem de wortels al uitlopen, toen heb ik die bolletjes maar gepoot.

Wanneer je precies poot zou wel eens niet zo heel veel kunnen uitmaken, maar ik heb het vermoeden dat het loof dat zich ontwikkelt voor de winter bijdraagt aan het aantal teentjes dat uiteindelijk wordt gevormd, of zoiets.

Ik heb liever een klein aantal grote tenen dan een groot aantal kleintjes, maar wat het verschil veroorzaakt weet ik niet zeker, ik heb er geen studie over kunnen vinden. Vaak zie je bij rasbeschrijvingen staan, 'maakt zus tot zoveel teentjes' alsof het van het ras afhangt, maar ik krijg altijd veel meer teentjes dan ik volgens de beschrijvingen zou moeten. Dat moet ergens door komen. In Nederland poten we vroeg, en de winters zijn zacht, dus het zou kunnen dat het daar iets mee te maken heeft. Die Wonha van mij van vorig seizoen, die pas in Maart opkwam, daar heb ik nu 4 bolletjes weer van gebruikt en die hadden allemaal precies 8 teentjes. Die bollen hadden dus geen loofontwikkeling gehad voor de winter, en 8 teentjes is minder dan wat ik normaal krijg. Dat lijkt mijn gedachte te bevestigen dat het gevormde loof voor de winter bijdraagt aan het aantal teentjes. Maar het blijft een gok, die theorie, je zou dit veel uitgebreider moeten testen voordat je er meer stellige beweringen over kunt doen.

Geplaatst:

Ha Roeier en anderen,

Mijn ervaring van het afgelopen seizoen lijkt precies andersom te zijn, als je kijkt naar loofontwikkeling. Ik had tegelijk Germidour en Valverde geplant half oktober. Eind oktober had de Germidour al groene neuzen. Valverde kwam pas in januari. Germidour ontwikkelde uiteindelijk veel loof en miezerige bolletjes met teentjes van redelijk formaat. De Valverde maakte weinig loof en veel grotere bollen met dikkere tenen. Hier gaf late loofontwikkeling dus betere bollen, en ik denk dat dit afhangt van ras en wellicht ook grondsoort - hier Drentse zandgrond.

En natuurlijk hadden we een idioot groeiseizoen met nog heel laat vorst en vervolgens die droge hitte. Wellicht dat de ene soort knof zich daar beter bij voelt dan de andere.

Verder een algemene knoflookvraag die in de wirwar van topics misschien al eens eerder gesteld is: poot je de tenen met zoveel mogelijk droge vliezen er omheen, of juist zo bloot mogelijk?

Geplaatst:

Liefst laat je de huid van de teentjes zitten, maar het raakt er wel eens af, en dan zouden ze een beetje bescherming missen, maar in de praktijk blijk je niet snel nadeel te merken.

Geplaatst:

In het kader van mijn knoflookavontuur 2018-2019 heb ik de pompoenen van het aanstaande knoflookbed verwijderd. Dit was vorig jaar als een soort broeibult opgezet. Ook was er weer aardig wat Smeerwortel opgekomen uit wat achtergebleven wortels.

Dus nu ligt er nog steeds een rottende takkenlaag helemaal onderin met bladmulch (bijna vergaan) en een laag vooral stro/beetje mest waar de pompoenen dus lekker op groeiden.

Komende tijd:

Bakje bouwen, dus balken eromheen, wordt nog lastig want normaal steken we plankjes hier gewoon in de vochtige aarde maar nu is het nog steeds droog. Dus ben benieuwd.

Vervolgens komt er een laagje oude paardemest overheen gestrooid.

Denk dat ik er ook maar weer wat houtas strooi.

Daarna: aarde zevenzevenzeven zeven... kruienkruienkruienkruien... iets van 12 kruiwagens schat ik, misschien wel meer.

Dus dat is nog een flinke klus voordat de knoflook de grond in kan.

Voor mij dus weinig kans dat dat te vroeg gebeurt.

Geplaatst:

Nergens niet om........ maar bij staat het loof van de in september gepoote knoflook echt nog geen 1, 3 of 10 cm hoog. Het is zelfs nog niet eens uitgelopen. Het is hier nog veel te droog. Er is de laatste tijd weinig regen gevallen en de komende week lijkt het erop ook nog steeds droog te blijven.....dus hier nog geen herfst weer wat dat betreft, eerder hoogzomer.

Een vergeten olifant solo van vorig seizoen komt al wel boven piepen.....als dat nu maar eens mooie bollen worden.

Geplaatst:

Bij mij zijn het de vergeten bollen die flink uitlopen. Rest is nog baby. Ik ga volgende week of week erop de rest doen. Beetje hoe het weer zich ontwikkeld. Als ik zie hoe snel het momenteel gaat, kan het best nog even wachten.

Ik had afgelopen jaar zo’n 30 flinke bollen en een fiks aantal kleine. Ik dacht dat ik dat nooit op zou krijgen. Einde is al in zicht... als er meer is, gebruik je ook meer merk ik. Ook vond ik de smaak beduidend lekkerder. Zachter. Ik ga voor een bol of 60 komend jaar. Olifantenknoflook heb ik niet geproefd, want had er te weinig van. Ben wel benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Geplaatst:

Vandaag van 12 mooiste bollen eigen teelt de dikste tenen gepoot.

Dat waren er ongeveer 150.

Toch af en aan heel de week bezig geweest. Eerst vuil en laatste planten verwijderd.

Daarna geschoffeld en alles opgeruimd. Twee kruiwagens compost toegevoegd en daarna alles onder gefreesd.

Rijen uitgezet en gaten geprikt alles gepoot en toegedekt met gaas tegen de katten die er in willen gaan zitten.

Gezien het weer ben ik aan de vroege kant, maar de bodem is hier droog en de bodemtemperatuur is al lager.

Ook staan ze op een wat droger stukje tuin en wil ik ze in het voorjaar wat beter beworteld hebben zodat ze hopelijk minder last van droogte hebben.

Ik ga er voor het gemak maar van uit dat de trend toch een droger voorjaar is.

IMG2018101913190058761539959151.jpg

Geplaatst:

@ Roeier:

Ik las dat je de knoflook ingekuild hebt. Wat is het idee hier achter?

De gangbare manier is drogen aan de wind en uit de zon, en dan is knoflook prima om te planten na 3 maanden hangen.

Zeker als de knoflook niet te vroeg geoogst is en de kiemen goed ontwikkeld zijn.

Ik kan me voorstellen dat onder de grond vocht tegen je werkt en de knoflook snel uitloopt.

Al is dit natuurlijk niet een extreem vochtig jaar.....

Geplaatst:

Volgende week moest ik ook maar eens beginnen. Temperatuur begint eindelijk een beetje normaal te worden.

En precies 10-10? Vorig jaar: eind oktober, en nog wat begin december. Geen verschil te zien. Wel met die paar van begin januari, die deden het erg slecht.

Straks beginnen. Met de gewone Spaanse (roze) van AH. Gaat al jaren prima, ook de eigen oogst ervan.

Dit komende jaar ook met de witte van AH (die in voordeelverpakking 250 gram). Die ken ik nog niet, misschien behandeld tegen uitlopen? Dus maar even een kiemtest gedaan, dan kan ik eventueel toch meer roze gaan zetten.

Nou, die witte gaat heel prima. Binnen een week bij kamertemperatuur, sneller dan de roze:

20181019knoftest25641539961788.jpg

(De eigen 2018 oogst -alleen roze AH- was door roest aan de kleine kant, en die in totaal 60 mooie bolletjes, die komen echt wel op vóór de 1019 oogst).

O ja: vorig jaar heb ik er ook een aantal in een grote bloembak gezet, om vroegtijdig te oogsten voor de stengel en het loof. Dat doe ik niet meer want in de volle grond deden ze het vele malen beter.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Om de vraag van Patrijs waarom ik inkuil te beantwoorden; ik heb de knoflook wel eerst een maand binnen voor een open raam gehangen, want eerst moet de knoflook drogen.

Maar als de droogte te lang duurt kan de knoflook compleet gaan uitdrogen, dat merkte ik de eerste keer dat ik knoflook bewaarde, daar was na een paar maanden op een vliering weinig van over. Dat was wel een rocambole, en die bewaren het slechtst, en daar kwam ik dus op die manier achter.

De meeste knofloken zijn minder gevoelig voor uitdroging, vorig jaar heb ik een aantal onder de dakgoot gehangen, geen rocamboles, dat ging, maar is niet ideaal, want pal op het zuiden, dus toch nog wel met zon en warmte. Ik heb geen hok of koele ruimte binnen.

Een lage temperatuur en vochtiger zou beter moeten zijn voor het bewaren van pootknoflook, anders dan consumptieknoflook. Ik probeer dus dit jaar hoe inkuilen werkt. Ze zitten in een grote plastic doos. Af en toe graaf ik die op om te controleren hoe het gaat, want ik maak me zorgen over het gebrek aan luchtcirculatie en dat ze kunnen ontkiemen.

Tot nog toe gaat het goed. Ik zag wel een klein beetje beginnende wortelvorming bij de Pskem, die heb ik er uitgehaald en deels gepoot. Bij de andere 3 soorten is niets te zien. Ze voelen klammig aan, het is toch wel vochtig onder de grond, maar de tenen blijven hard. Als ik ze straks daadwerkelijk poot hebben ze nauwelijks met overgangen van temperatuur en vochtigheid te maken gehad, dat zou een voordeel moeten zijn.

Maar ik ben ook erg kleinbehuisd, dat is een reden voor mij om zo'n beetje alles in te kuilen waarbij dat gaat.

Geplaatst:

De meeste knoflook heb ik nog niet de grond in, maar ik heb wel een paar nieuwe rasjes genomen, een bolletje elk, en die heb ik uit nieuwsgierigheid wel wat vroeger gepoot.

De Ornak die me werd geleverd bestond niet eens uit een bolletje, maar uit 4 miezerig kleine teentjes. Nou ja, ik moet eerst toch vermeerderen, en dat zal nog wel lukken. In elk geval zijn ze snel boven gekomen. Ze doen me denken aan de Pskem; die is ook zo snel uit de startblokken en gooit dan gelijk de bladen zijwaarts. De progressie van de 4 teentjes Ornak:

45450998161_39678ace01_o.jpg

De Vessalico kwam wel als een compleet bolletje aan, maar ook maar 4 teentjes. Ja, voordat ik wat heb zijn we 2 seizoenen verder. Wel teentjes van een redelijk formaat. Groei ziet er vooralsnog standaard uit:

43633883480_eeb44f7cdc_o.jpg

@HenkG, je zegt dat je eerder dit jaar geoogste knoflook van AH nogal van roest te lijden had. Mijn ervaring is dat dit ras-afhankelijk is; ik heb 2 jaar achtereen vroeg roest op de Cadours gekregen terwijl het op andere rassen veel later kwam. Tussen haakjes; ondanks de roest gaf de Cadours toch nog grote bollen, dus daar valt dan mee te leven, het is ook een lekkere knoflook, maar het is dus mogelijk minder roest te krijgen door voor een andere knoflook te gaan. Van natriumbicarbonaat merkte ik geen voordeel; ik diende het toe afgelopen seizoen, bij een paar planten niet: geen verschil. Maar wel verschil tussen de rassen dus.

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Dit weekend zijn hier ook weer de knoflook tenen de grond in gegaan. Samen met mijn vader met wie ik de tuin deel zijn we de zaterdagmorgen even druk geweest.

20181020103225926iOS28521540142558.jpg

Op het stuk grond hebben dit jaar aardappelen gestaan dus de grond was mooi los. Na de aardappelen nog enkele Courgette planten en tussendoor begonnen met paardenmest op te brengen, afgelopen september alles omgekeerd.

Qua soorten hebben we redelijk veel.

De meeste uit Nederland van Levenvanhetland

Red touch

Transylvanian

Wildfire

Wonha

Purple Haze

Red Rezan

Shatili

Purple gazer

Oosterdel

North

Siberian

Ophio

Floha

German extra hardy

Yugoslavian

Dauvage

Pskem

1 ecologische Morado van de Lidl

1 onbekende uit zuid Korea, gevonden op een markt

1 onbekende uit Hongarije, gekocht bij de Tesco

3e generatie heeft ook mee geholpen

Linked Image

Nu een beetje regen.....

Geplaatst:

Zijn dat Friese sokjes? Ja, dan moet het wel goed komen!

Vandaag vond ik wel een aardig dagje om knoflook te poten - einde Oktober, net een buitje gehad om wat voeding los te maken in de grond, en koude is op komst.

Mijn knoflook was ingekuild, het zat in een oude milieubak, onder de grond, bij de aardappelen in. In die netzakken zit het:

43770175780_6c60de4f80_o.jpg

Een tikkeltje vochtig is het onder de grond wel. Dit zijn wat Eden Rose bollen, als je naar sommige stelen kijkt dan schimmelt het buitenste vlies daar langzaam weg. Ook de restanten van de oude wortels slaan wat groen uit. Maar als ik de bollen openbrak of teentjes van elkaar losmaakte gaf dat een wat knapperig geluid van droogte. Het vocht was niet ver doorgedrongen. Nou ja, visueel zie je ook wel dat er weinig aan mankeert:

30646531187_20c0b88c42_o.jpg

Inkuilen lijkt een goede manier om pootknoflook te bewaren. Vervroegd spruiten heb ik niet waargenomen. Wel dat de wortelvorming meer wordt gestimuleerd, maar dat zag ik vooral bij de Pskem en de Wonha en niet of nauwelijks bij de Eden Rose en de Cadours. Dat lijkt dus nogal ras-afhankelijk te zijn.

Dit was natuurlijk wel een erg droge zomer, ik betwijfel of inkuilen zo goed werkt als het erg nat is.

Ongeveer de helft van mijn ingekuilde knoflook heb ik vandaag gepoot, ik spreid het een beetje over de tijd. De kampioen van vorig jaar ging er wel in, dat was een Cadours van 8 cm doorsnede. Dat ras maakt grote bollen, ik zou er vaker in moeten slagen om dit soort bollen te kweken:

30646531647_9c94ee87ab_o.jpg

Geplaatst:

wat een hoop knoflook soorten zie ik hier voorbij komen

ik heb vandaag voor het eerst knoflook gepoot, gewoon biologische knoflook bij de jumbo gekocht, hopelijk werkt dat ook.

maar ik ga zeker dit topic volgen en hoop in de zomer volgend jaar te ontdekken welke soort nou het lekkerst was

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...