TuinmanTristan Posted October 8, 2018 Share Posted October 8, 2018 He hallo ik vroeg me af of iemand kennis heeft met de verzorging van de Camelia sinensis. Moet ik hem in de winter buiten laten staan, of wil hij naar binnen? Dankjewel alvast, TuinmanTristan Quote That's what gardening is all about folks... it's learning to see what's going on with your plants and your soil. You can't just throw a seed and walk away. That's not gardening. That's just carelessness.-Praxxus55712 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 8, 2018 Share Posted October 8, 2018 Hij mag tot -12 buiten. De eerste 3 blaadjes toppen voor groene thee. Er zijn diverse fermentatieprocessen die je kunt volgen om witte of groene thee ervan te drinken. Google kan je best verder helpen, zelf nog geen ervaring mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted October 8, 2018 Share Posted October 8, 2018 @ Mellie die -12 is wel voor een wat grote plant die -- heel belangrijk--- in VOLLE grond staat. Dit zorgt er voordat de plant warmte vanuit de diepere grondlagen kan aanvoeren.via de wortels. Winterhardheid in een pot, zeker wanneer die in de wind staat is heel wat minder. Ik kan niet inschatten wat een theeplant in een pot kan hebben, maar bij meer dan 2 of 3 graden vorst zou ik hem binnenhalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 9, 2018 Share Posted October 9, 2018 Wat al gezegd wordt, maar nog wat aan toevoegen: Lastige met naar binnen halen is natuurlijk, dat de struik dat eigenlijk ook niet wil. Hij heeft het liefst geen aanhoudende vorstperiode over zich heen en zeker niet in zo'n potje, maar naar binnen halen is ook de verkeerde prikkel : veels te warm en mogelijk ook te weinig licht.Ik zou zeggen : nu op zijn uiteindelijke plek zetten in de tuin, liefst wel wat zonnig, maar halfschaduw is prima, maar vooral beschut. Beschut tegen de wind en zeker tegen koude wind of tocht. Ook best niet de vroege ochtendzon. In zure grond. Niet in de kalkrijke volle klei. Dik mulchen. Niet voeden verder. Vanuit dit potje in de volle grond gezet, wortelt hij nog wel voor de winter. Toch dan beter deze 1e winter bij een echte vorstperiode waarbij het overdag ook blijft vriezen, licht inpakken met vliesdoek bv. Lichtdoorlatend, maar toch beschermend. Geen plastic. Beetje getuttel dus de 1e winter. Die maatregelen kun je dan volgende winter achterwege laten. Camellia's kunnen heel wat hebben kwa koude, als ze wat langer op de goede plek staan. Bij lager dan -15 wel gaan inpakken, vooral de wind is dan een probleem. Plukken aan zo'n jong struikje voor gebruik is natuurlijk uit den boze. Eerst een struik laten worden en in voorjaar er wat van gaan plukken, maar dan ben je al heel wat jaren verder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 9, 2018 Share Posted October 9, 2018 Aha mijne staat ook in een pot, is wel een stuk groter. Zowel de plant als de pot en het geheel staat op de patio achter glazen deuren. Kan wel iets meer hebben dan Tristans theeplant denk ik zo. Hoop ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TuinmanTristan Posted October 15, 2018 Author Share Posted October 15, 2018 Hartelijk dank voor alle antwoorden. Ik ga hem tegen alle goede adviezen in toch binnen proberen te laten overwinteren. Dit, omdat ik weet dat ik deze winter niet veel tijd zal hebben om hem in te pakken etc.Volgend voorjaar zal ik berichten of hij het heeft overleefd in de droge binnenlucht. Tuinmantristan Quote That's what gardening is all about folks... it's learning to see what's going on with your plants and your soil. You can't just throw a seed and walk away. That's not gardening. That's just carelessness.-Praxxus55712 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted November 22, 2018 Share Posted November 22, 2018 De mijne staat in bloei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts