Jump to content

knofook overzetten naar andere tuin

Plotiemoos

Recommended Posts

Goedemorgen,

Twee weken geleden heb ik een tuin aanvaard welke zandgrond is. Ik had een kleigrond.

Ik heb tot eind november de tijd om alles over te zetten. Gaat krap worden qua tijd aangezien de nieuwe tuin ook onder het onkruid zit. Dus ik heb een hoop werk te doen.

Ik ben bezig met het overzetten van de aardbeienplanten, maar zoals ik al zei, veel onkruid, dus eerst een stuk onkruid vrij maken en dan aardbeien overzetten.

Tussen de aardbeien had ik ook de knoflook gepoot en die komen al allemaal al op...... (zoals ze ze noemen hier op de tuin, de Australische en Amerikaanse knoflook. Allemamagisch grote bollen bij oogsten van ongeveer 10 cm grootte.)

Hoe kan ik deze het beste overzetten?

ze zitten ongeveer 10 cm in de grond, en het loof is nu ongeveer 5 cm hoog.

Als ik ze uit wil graven valt het klei uit elkaar door de droogte.

Het zijn er 28 die tussen de aardbeien staan.

Wie heeft een goede tip om dit goed aan te pakken en eventuele vervolgstappen om mooie bollen te krijgen volgend jaar.

Ze staan ook in het midden van de tuin, en niet aan de zijkant, dus ze moeten er uit. Als ze aan de zijkant hadden gezeten had ik de helft aan de nieuwe eigenaren gedoneerd. Maar in het midden van de tuin is niet praktisch qua ploegen etc. en dat de aardbeien er ook al uitgehaald gaan worden.

Gaat er om dat wortels niet te veel beschadigen en vooral meteen kunnen verdergroeien. Dus meteen na op graven op de nieuwe plek en even goed water geven bij de huidige aanhoudende droogte zal nodig zijn. Als er komende tijd geen flinke buien komen, misschien over enkele dagen nog eens wat aangieten. Verwacht dan verder geen problemen. Het loof van de aardbeien zal in het voorjaar toch geheel vernieuwen en bij een koude winter ook dat van de knoflook en dat is prima. Nu niet veel groei en loof nodig...vooral sterke wortels...de groei van het loof begint in maart en de bolvorming vooral vanaf mei/juni.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.