Didi Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 Hallo beste kenners, Sinds begin dit jaar heb ik intrek genomen in een volkstuin.Het perceel dat ik heb overgenomen is zo'n 45 m² groot en ik een relatief goed seizoen achter de rug. Wel heb ik zeer veel last gehad van heermoes, voornamelijk in het begin van het seizoen.Daarop ben ik beginnen verder denken en blijkt dat na enkele jaren de vorige gebruiker geen rekening heeft gehouden met bewerken van de grond.Nu zijn we op het punt dat ik de moestuin winterklaar aan het maken ben en ik stoot op het "bos-door-de-bomen-niet-zien"-syndroom.Ik krijg zeer veel goedbedoelde adviezen op zowel het complex zelf als erbuiten Welke adviezen heb ik reeds gekregen:- Nu de grond opnieuw losmaken --> bekalken --> wachten --> voorjaar bemesten met koeienmest --> starten- Nu nietsdoen --> mest onderspitten in voorjaar --> starten- Nu grond afdekken met worteldoek --> voorjaar grond losmaken --> starten- Nu onkruid verwijderen --> bovenlaag losmaken --> kalken --> wachten, zeker niet spitten- Bekalken in het voorjaar ...- ... Ik zie even dus door het bos de bomen niet meer, ik krijg zoveel advies die elkaar ook gaat tegenspreken Er is ook een bodemanalyse gedaan met onderstaand rapport: Beoordeling grondsoort: Grof zandPH: 5 (tamelijk laag)Fosfor: 46mg (hoog)Natrium 1.5mg (laag)Alle andere metingen zijn normaal PS: door het lezen van het bodemverslag ben ik helemaal in de war Als ik het goed begrijp geven ze een advies van 3kg kalk per 10 m². Dank voor jullie mening(en) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gertve Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 Een PH van 5 is best laag dus de drie kilo kalk is niet eens gek. En een keer op brengen is niet genoeg . Het verhogen van de PH is een langdurig proces. Duurt soms jaren.Wees voorzichtig met zure meststoffen die verlagen de PH weer. Wat je ook kiest qua bewerking maakt op een grofe zandgrond niet echt uit. Water kan altijd wel weg. Het verwijderen van onkruid is jaar rond altijd goed. Het blijven schoffelen van de bovenlaag zorgt ervoor dat onkruid weinig kans krijgt. Over spitten, ik ben een voorstander maar dat mag je zelf weten. Je zult de kalk toch een beetje moeten inwerken . Suc6 Gr Gert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 16, 2018 Share Posted October 16, 2018 Hier ook duinzand als teelt laag op de moestuin. Mesten is dan wel noodzakelijk wil je goede oogsten blijven behouden. Traditioneel wordt zandgrond na de winter na de vorst in het vroege voorjaar gespit. Klei voor de winter om de kluiten kapot te laten vriezen.Tijdens het spitten voeg ik de compost en natuurlijke mest toe.Ik doe dit niet voor de winter om uitspoelen van de mest tegen te gaan.Helaas door de droge lentes en zomers moet je echt vroeg beginnen omdat anders de mest en compost op de droge zandgrond weinig meer doet.In de herfst ruim ik op en schoffel ik en in de winter hou ik de tuin bij.Kalk geef ik ook ruim na het spitten om de meststoffen vrij te maken.Grofweg mest ik een derde van de tuin voor de mest minnende planten. De aardappels e.d. krijgen compost en de uien en bonen gaan op oude kracht. (krijgen niets). Verdiep je in teeltwisseling en mest naar de behoefte van je planten. Er is hier al veel over geschreven, en iedere tuinder heeft een andere aanpak. Kijk de kunst af bij collega's van wie jij vindt en ziet dat het goed gaat.Wil je echt goede en relevante info dan kan ik je ook het handboek van Velt aanbevelen, het is zijn gewicht in groentjes waard. Succes! Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 Eerst het kalken : als je vindt dat er gekalkt moet worden, doe dat straks in nov / dec. , hoef je niet onder te werken, de kalk trekt van de winter vanzelf de grond in met de regens. Vroege voorjaar je mest aanbrengen, dáár waar nodig vanwege je teeltkeuze's. Ik weet niet wat je onder koemest verstaat ? Is dat gedroogde korrels ? Of heb je een aanbod van de volkstuin dat ze een hoop verse koemest laten komen ? Dan wel aannemen, op een hoop zetten in een hoekje en volgend seizoen naar behoefte daar wat van nemen. Je grondje onder zeil leggen ? Vanwege ? De heermoes krijg je daar niet mee weg, dat trekt zich 's winters onder de grond weg en zie je pas in april weer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 Nu zijn we op het punt dat ik de moestuin winterklaar aan het maken ben en ik stoot op het "bos-door-de-bomen-niet-zien"-syndroom.PS: door het lezen van het bodemverslag ben ik helemaal in de war Als ik het goed begrijp geven ze een advies van 3kg kalk per 10 m². Het niet winterklaar maken van de tuin?Toch zeker als je werkt met mulchem tussen de planten . Gewoon verder oogsten wat er nog te oogsten is . En plaatsen die bloot komen te liggen door het oogsten een mulchem laag aanbrengen . Zo heeft de weerinvloed minder inwerking op de bovenlaag en daardoor op het bodemleven . Gewoon onkruid vrij houden en dan iets voor het zaaien/planten de grond er klaar voor maken. Daarop ben ik beginnen verder denken en blijkt dat na enkele jaren de vorige gebruiker geen rekening heeft gehouden met bewerken van de grond.Waar maak je dit op uit / van wie heb je deze info ? Ik spit hier bewust ook niet sedert enkele jaren , moest ik op een complex zitten met traditionele tuinders die vinden dat de grond elk jaar gespit moet worden . Zouden waarschijnlijk er ook zijn die vinden dat ik geen rekening hou met de bewerken van de grond . Al dan niet spitten zijn topics zat hier. Hier is het ook zandgrond en de tuin doe het nog steeds erg goed met enkel compost en houtas en in zeer beperkte hoeveelheid andere voeding (dit jaar wat beendermeel denk nog geen 1kg) . Zou eigenlijk ook eens een grondanalyse moeten doen om eventueel ligt bij te sturen maar de groenten zijn toch de beste parameters . Hier eens een topic zien passeren over mensen die championcompost niet meer wouden gebruiken omdat kalkgehalte daar in te groot is , als je toch iets wilt aanvoeren om grond te bemesten championcompost 2 vliegen in 1 klap ? Wil je echt goede en relevante info dan kan ik je ook het handboek van Velt aanbevelen, het is zijn gewicht in groentjes waard.Hun mail van vorige week "Maak je moestuin vooral niét winterklaar" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Didi Posted October 17, 2018 Author Share Posted October 17, 2018 Bedankt voor de reacties tot nu toe. Zoveel ideeën, zoveel meningen. dat bedoel ik dus @waaslander: ik heb de info gekregen van andere tuiniers op het park.Ik doel ook niet op spitten, ben er zelf geen grote fan van om de grondlagen om te keren, maar naar ik weet is er zelfs geen bemesting geweest waardoor de grond (volgens anderen) volledig uitgeput is. Moeilijkheid is dat er ook sociale controle is op de tuintjes waardoor je soms het gevoel krijgt, door de goedbedoelde adviezen, dat je gewoonweg totaal fout bezig bent. Wat de mest betreft heb ik gedroogde korrels staan, maar zou er ook natuurlijke mest aangeleverd worden (kokos?)Daar vroeg ik me ook af of je door korrels te strooien hetzelfde bemestingseffect bereikt? De grond zal er niet anders van structuur van worden veronderstel ik ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 Of je grond is uitgeput kun je niet afgaan op wat anderen zeggen of denken te vinden, daar laat je dus die grondtest voor doen en daaruit blijkt dat je grondje niet is uitgeput. Kokos ? Dat zal wel niet denk ik, moet je nog even checken. Kokos vezels is in ieder geval geen mest. Ze zullen championnemest bedoelen, dat wordt op veel volkstuinen aangevoerd, vind ik zelf prima spul, hoef je gelijk niet meer te kalken ook en prima structuurverbeteraar.Koemestkorrels niet voor de winter strooien, de mestwaarde daarvan spoelt dan van de winter uit zonder aan het werk te kunnen gaan in je grond ( lage temperatuur in de winter ) beter, als je het inzet, dat vanaf half febr gaan inzetten. De korrels hebben een echt langzame werking, prima, en de waardes worden eerst bruikbaar voor de planten dan in mei ofzo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 Kalken kan nooit kwaad, dat zou ik absoluut doen. Teel zelf ook op arme, zure zandgrond en dan duurt het jaren voordat de grond beter is. Ik spit alleen de mest in de grond, verder schoffel ik. Als mest gebruik ik schapenmest vand de bioboer achter mijn huis. Dat laat ik altijd liggen tot het voorjaar en dan spit ik het wel in de grond. Tijdens het seizoen strooi ik soms nog wat koemestkorrels, maar verder niets.Heermoes hebben wij hier ook veel, dat trek ik er altijd uit en laat het op de bodem liggen. Dan verteert het ook en geeft het voedingsstoffen aan de bodem terug. Kalken helpt heermoes ook tegen te gaan, maar verwacht er geen wonderen van, dat heeft wel wat jaren nodig.Verder trek ik het onkruid eruit of schoffel het eruit. Je medetuinders zullen dat wel prettig vinden, want bloeiend onkruid dat in het zaad schiet verspreid zich natuurlijk snel en daar zitten je medetuinders niet op te wachten. Mulchen is overigens ook goed voor de bodem (het bedekken van je moestuin met bladafval), maar het trekt ook meer ongedierte (muizen en ook slakken) aan, is mijn ervaring. Ik doe het wel, want het voorkomt ook dat de bodem snel uitdroogt, maar dit is echt wel een minpunt wat niemand noemt en waar je wel rekening mee moet houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Didi Posted October 17, 2018 Author Share Posted October 17, 2018 Je medetuinders zullen dat wel prettig vinden, want bloeiend onkruid dat in het zaad schiet verspreid zich natuurlijk snel en daar zitten je medetuinders niet op te wachten. Uiteraard, ik hou me er aan om mijn tuintje zo onkruidvrij als mogelijk te houden.Dat is nog een ander verhaal, het tuintje van mijn buurman staat vol van het onkruid van een halve meter hoog, dat schiet in zaad en waait overal rond Het kalken zal ik sowieso doen, van de mest vraag ik nog eens na waar ze het precies over hebben.Zou het een optie zijn om nu enkele zakken compost als deze aan te kopen als deze: https://www.hubo.be/nl/p/tuincompost-40l/6040.html en in de bovenlaag van de grond te vermengen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 Je bent van België, kijk eens op internet of ze geen Vlaco compost verkopen in jouw buurt, veel goedkoper. Aan een paar zakken uit een winkel zul je weinig hebben.Ik zou vooral inzetten om de structuur van jouw bodem te verbeteren (compost) . Fosfor is al hoog dus bemesting lijkt me niet nodig. Ik ben geen expert in de interpretatie van de cijfers. Het advies om te kalken zou ik volgen, dit zal je ph wat verhogen. De stelling dat kalken nooit kwaad kan (in dit topic) volg ik niet, je kunt te veel kalken waardoor de bodem slechter wordt. Ik zou het enkel doen na een meting (zoals je hebt laten doen) en het advies opvolgen. Staat er in die grondanalyse niets van jouw humusgehalte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted October 18, 2018 Share Posted October 18, 2018 @waaslander: ik heb de info gekregen van andere tuiniers op het park. Wat de mest betreft heb ik gedroogde korrels staan, maar zou er ook natuurlijke mest aangeleverd worden (kokos?).U korrels zijn de kleur ongeveer van de grond vermoed ik . 1)Strooi je er 5 zakken op gespreid over het jaar, op momenten dat er weinig volk is op het complex nadat je onkruid heb gewied en voor dat je schoffel .2) strooi je er 1/2 van even grote zak kunstmestkorrels (met nogal eens opvallend kleur blauw roze wit) en laat deze bovenop de grond liggen Kan goed zijn dat in het 2 de geval de medetuinders vinden dat je veel meer heb bemest tegenover het eerste geval dat je 10 maal zoveel meststof heb gebruikt. Maar 2 de geval best zichtbaar is door de kleur. Ik zou even wachten met iets te kopen en eerst navraag wat de mest die ze aanbieden is . Koko's is eerder een ecologische vervanger voor turf en geen meststof . De link van de compost die je plaatste 2euro79 vind ik nogal prijzig . Hier afval intercomunale MIWA mag je gratis compost ophalen ,enkel in Sint-Niklaas omdat ze daar afval composteren . Ben er ook al eens om geweest met aanhangwagen en zie je ook mensen met zakken en afvalbakken en zo die ze daar komen opvullen . Bij IDM kan je er ook halen was enkele jaren geleden 2euro50 voor 1m³ dacht ik in overmere. Hier in de buurt zit er ook een compost handel en dacht dat 2 tal jaren geleden 12euro50 was voor 1m³ championcompost ,dus compost en kalkbemesting in 1 . Misschien eens infomeren bij u afvalintercommunale wat er daar mogelijk is en kijken wat je zelf kunt organiseren als wat het complex bezorgt niet bruikbaar is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Didi Posted October 18, 2018 Author Share Posted October 18, 2018 Staat er in die grondanalyse niets van jouw humusgehalte? Ja hoor. Voor humusgehalte staat er: HUMUS (berekend) 3,3%, normaal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts