Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Winterui/knoflook beschermen

Lowie

Recommended Posts

Hey!

Dit jaar heb ik voor het eerst winterui en knoflook geplant.

Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat je deze beter wat beschermt tegen de winteromstandigheden.

Heeft iemand een idee hoe? Of is dit niet nodig?

Ik heb nog een heleboel herfstbladeren en afgesneden siergras liggen. Anders ga ik daar eens met de grasmaaier over en strooi ik het ertussen?

Iemand nog tips?

Bedankt!

Lowie

Als je tuin in de winter nat ligt of lang water vasthoudt, kan het wijs zijn om je winteruien en knoflook op heuveltjes te planten. Om rotting (niet onwaarschijnlijk) of beschadiging door vorst (nauwelijks waarschijnlijk) te voorkomen. Tja de laatste 20 jaar geen echte winters zoals vroeger meegemaakt...meestal nauwelijks of niks aan echte lange aanhoudende kou...en de koudste winters kenden nog hooguit een prik. Dit advies komt waarschijnlijk uit de tijd dat het nog echt winter kon zijn. En zelfs die koude, uitdrogende oostenwinden in februari/maart of begin april waar veel planten, die vroeger niet konden en nu wel of steeds beter omdat winters milder geworden zijn, toch gevoelig aan zijn...daar is knoflook normaal prima tegen bestand. Ik zeg "normaal"omdat er enkele wat exotischer rassen zijn die liever ietsje warmer hebben. Maar koop je een product uit onze contreien, dan zijn geen anti-kou-maatregelen nodig.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Sterker : meeste soorten knoflook heeft absoluut een behoorlijke koudeprikkel nodig om goede houdbare en ziektevrije oogst te geven later het jaar. Zijn ook een aantal topics over die dat goed uitleggen. De meeste soorten zijn zeker goed winterhard al wil het groen wel een klap krijgen bij aanhoudende vorst, dat groeit later in de winter vanzelf weer aan en gaat verder.

Bedekken geeft juist eerder rot, zou ik niet doen. ( zei weknow geloof ik ook al )

Ik wil niet eigenwijs overkomen maar ik heb op foto`s gezien dat ze bij Eemlook een dun laagje kortstro tussen de planten strooien. Ik weet niet of ze dat voor de winter doen of net erna. Misschien eens informeren waarom?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎