Frans Geplaatst: 10 juli 2019 Geplaatst: 10 juli 2019 Het gaat nu best snel met de ontwikkeling van het mannelijk deel van de planten terwijl de vrouwelijke delen waar de maiskolven uit gaan ontstaan nog nauwelijks tot ontwikkeling gekomen zijn . Gelukkig heeft de natuur er al duizenden jaren ervaring mee. Het zal dus wel goed komen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 17 juli 2019 Geplaatst: 17 juli 2019 En het kwam inderdaad goed . Zelfs veel sneller dan verwacht . De 'haren' van de toekomstige kolven die de stuifmeelkorrels moeten opvangen verschenen snel en ontwikkelden zich in hoog tempo. Dat het stuifmeel rijp is en loslaat is duidelijk te zien aan het 'stof' op dit blad dat uit stuifmeelkorrels bestaat. Vanaf nu begint het lange wachten om te kunnen zien of de bevruchting volledig genoeg is om mooie volle kolven te laten ontstaan. Het droge weer met een klein beetje wind zit in ieder geval mee. Stuifmeel laat dan makkelijk los. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Flup Geplaatst: 17 juli 2019 Geplaatst: 17 juli 2019 Jee, wat een hoop vrouwelijke bloemen heb jij al! Ik heb er pas 2 en die heb ik rijkelijk bestrood met de mannelijke bloemen. Hopelijk helpt het, want het gaat straks natuurlijk om de kwaliteit van de maiskolf en niet om de kwantiteit. Quote
daniellegeelen Geplaatst: 19 juli 2019 Geplaatst: 19 juli 2019 Wat leuk om te lezen allemaal ik volg! Ben heel beniuwd hoe zwaar ze worden. Heb zelf pofmais zaad liggen en nu hebben wij in onze hal een hoog raam van grond tot plafond, daar is het altijd heel warm en er is veel licht, dus ik dacht kom laat ik daar een pot met zand neerzetten (ong 30x30x30cm) en daar 1 zaadje van die pofmais indoen (dit heb ik dus ook gedaan ). (de bedoeling was om m dan niet naar buiten te doen aangezien t nu veel te laat is voor mais, toch?).maar ik moet dus meerdere planten en wind hebben? of kan ik zelf 1plant bestuiven met pincet? of plant schudden, of heel hard blazen? Wel heel interesant om al die foto's van dichtbij te zien, weet ik wat me te wachten kan staan haha. ps, dit is mijn eerste berichtje op het forum, nog even uitvogelen hoe alles werkt en dan plaats ik mijn moestuintje met fotos. on topic: Ietdereen heel veel succes! Quote Mijn eerste moestuin
appelvrouw Geplaatst: 20 juli 2019 Geplaatst: 20 juli 2019 Voorlopig gaat het goed met mijn 4 planten... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
sassifras Geplaatst: 21 juli 2019 Geplaatst: 21 juli 2019 Ik doe niet mee aan de wedstrijd, maar zag dit topic en de foto's en kon niet nalaten mijn mais te showen. Eerste keer moestuin en dus voor het eerst (suiker)maisFoto van gisteren (20-07-2019) Quote
TomP Geplaatst: 21 juli 2019 Geplaatst: 21 juli 2019 Fantastisch plaatje!! Leuk die pompoenen tsn de mais en zie ik links op de foto oost indische kers? Bij mij zijn de bladeren daarvan altijd véél kleiner... Quote
sassifras Geplaatst: 21 juli 2019 Geplaatst: 21 juli 2019 Dankje! Ja dat is o.i. kers. Had daar ruim gezaaid en het groeit goed, misschien omdat het om de compostbak is. De spaghetti pompoen doet het inderdaad ook super. Quote
TomP Geplaatst: 21 juli 2019 Geplaatst: 21 juli 2019 Was jullie nog enkele foto's schuldig.Weet dat er hier veel mensen zijn die dit nogal belangrijk vinden, vergeet dit echter altijd ... sorry daarvoor ...Foto's van daarnet: Overzicht van mijn 'kampioenen' De aren De winnaars Nu hopen dat de bevruchting is geslaagd.Zoals enkele weken terug gepost, de aren waren veel vlugger dan de kolven dus indien reeds uitgebloeid geen korrels Quote
henkg Geplaatst: 30 juli 2019 Auteur Geplaatst: 30 juli 2019 Hier gaat het redelijk goed: Wel een paar planten helemaal zonder iets van een kolf.Daarnaast maak ik me zorgen om het veld snijmais op minder dan 100 meter van mijn huis, de mannelijke bloemen daar beginnen nu ook stuifmeel af te geven. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Patrijs Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 Voor de wedstrijd is dat toch alleen maar meer kans op bevruchting? Of gaan we de mais ook proeven om te kijken of de korrels wel echt zoet zijn. ( Ik vermoed dat zo'n 100 meter wel genoeg afstand is, het belangrijkste is de windrichting tijdens de bloei. ) Quote De moestuin van Patrijs
henkg Geplaatst: 30 juli 2019 Auteur Geplaatst: 30 juli 2019 Nee, voor de wedstrijd maakt het niet uit. Maar ik wil ze ook eten.(voor het winnen van de wedstrijd maakt het voor mij ook niet uit: als organisator doe ik buiten mededinging mee.) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 ok.. misschien IETS te vroeg geoogst, maar ik wou toch even kijken Niet gewogen of opgemeten o.i.d. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Patrijs Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 Hier geen super mais dit jaar, maar ik ben al blij met de kolven die nu gaan komen na de buien. Vorig jaar was veel te droog en dit jaar staat de mais hier ook bijna een meter lager dan gewenst.De wind heeft hier ook goed gewaaid en gedraaid dus ik hoop op een mooie vruchtzetting. Quote De moestuin van Patrijs
henkg Geplaatst: 6 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 6 augustus 2019 De mais staat er goed bij, minstens twee meter hoog:Maar dat is de snijmais vlakbij ... Mijn eigen teeltje suikermais begint af te rijpen (athans die ene helemaal linksboven op de foto):As. zaterdag (dan een buurt BBQ) probeer ik de eerste. Hopelijk is ie zoet, en dus niet bevrucht door de snijmais. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 7 augustus 2019 Geplaatst: 7 augustus 2019 Vandaag gecontroleerd of de wedstrijdmais al bruikbaar is. Voor het geval dat niet zo zou zijn bewust niet de grootste kolf geoogst. Conclusie:Mooie volle kolf die doet verwachten dat ook de rest van de kolven maximaal bevrucht zal blijken te zijn. Ik laat ze nog een paar dagen hangen omdat misschien de korrels op het het bovenste deel van de kolven nog wat dikker worden. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Jorieke123 Geplaatst: 7 augustus 2019 Geplaatst: 7 augustus 2019 Ik heb net bijna al mijn kolven geoogst, aan een enkele plant zit nog een kleinere kolf die ik laat zitten. Die zijn nog niet rijp. Mijn inzending voor de zwaarste: De meeste kolven wogen tussen de 250 en de 300 gram. Soms wat minder, en deze inzending wat meer. En eentje woog 80 gram Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 7 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2019 Zoals in de regels beschreven staat:Ook het onbevruchte topje moet eraf gesneden worden, vóór weging en foto. . Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 7 augustus 2019 Geplaatst: 7 augustus 2019 Ja ik had er al wat afgesneden, het moet dus helemaal tot daar waar geen enkele korrel meer onbevrucht is? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 7 augustus 2019 Geplaatst: 7 augustus 2019 Ok, ondertussen is de kolf al gekookt, samen met alle lichtere exemplaren: (hij ligt ergens onderin trouwens, het is niet de kolf bovenop in het midden hier in de pan) En dat heeft hem wat zwaarder gemaakt: Snijd ik dat puntje af, dan gaat er 13 gram af. Van het nieuwe gewicht. 3,44% dus. 3,44 % van 350 gram is 12,04 gram. Dus mijn inzending is 337,96. Maar misschien is dat topje minder toegenomen in gewicht door het koken, omdat er bijna geen korrels aan zitten om zwaarder te worden (of wordt de binnenkant zwaarder? ) nou ja. je mag me nu ook diskwalificeren hoor Ik heb iig mooie sappige zoete maïskolven! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frans Geplaatst: 7 augustus 2019 Geplaatst: 7 augustus 2019 Je bent wel streng Henk. Die van mij is inmiddels ook gekookt en verorberd (lekker zoet) dus dat puntje van die van mij valt niet meer te corrigeren. Diskwalificeer hem maar. De echte kanshebbers worden waarschijnlijk zaterdag geoogst. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 7 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2019 Helemaal eraf? Dat is bij Joriekes maiskolf een beetje twijfelachtig.Ik zou denken, zoiets:(Bij schrijven had ik Joriekes laatste bericht nog niet gelezen) In gewicht zal het weinig schelen, maar een paar gram kan nou net het verschil gaan uitmaken.Eerlijkheid voor alles, en iedereen. Streng? Nee: rechtvaardig.En mooi dat de wedstrijd weer gaan leven!(En ook mooi -voor mij- dat volgend jaar iemand anders de organisatie op zich neemt) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 7 augustus 2019 Geplaatst: 7 augustus 2019 Zeker lekker zoet, hier totaal geen last van de voedermaïs die het voor geen meter doet bij de buren. Erg balen voor hen, maar goed voor mijn suikermaïs. Al had ik daarom ook ruim op tijd gezaaid en uitgeplant, om die bloei voor te zijn. Ik heb nog niet eerder zulke dikke kolven gehad met goeie bevruchting ook Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Roland Geplaatst: 8 augustus 2019 Geplaatst: 8 augustus 2019 Hier is de stand bij mij. De grootste planten zijn net 2 meter. helaas was de opkomst van de zaden slecht waardoor ik waarschijnlijk niet veel bestuiving heb.Wanneer kun je het beste de kolven oogsten:1) voor zo zwaar mogelijk kolf2) voor de beste smaak Quote
tuinLB Geplaatst: 8 augustus 2019 Geplaatst: 8 augustus 2019 Zojuist als test de eerste kolf geoogst. 350 gram schoon aan de haak en mooi vol tot boven in de kolf. Dat beloofd wat voor de rest. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.