Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltwedstrijd 2019: Suikermais


henkg

Aanbevolen berichten

Vandaag heb ik ergens één enkele mooie maiskolf geplukt, van snijmais (veevoer).

De kolven daarvan zouden vrijwel oneetbaar zijn.

15 minuten gekookt (vrij lang dus), en geproefd.

 

2019081518450053381565894752.jpg

 

Dat viel verrassend mee. Licht zoet, beslist niet melig of anderszins viezig, goed te doen, maar alleen als eenmalig probeersel.

Niet zo zoet als welke middelmatige suikermais uit de supermarkt dan ook (denk ik, want die koop ik nooit), en vergeleken met ons wedstrijd-ras: niet acceptabel.

Wel zeer jong geplukt: rauw nog nauwelijks gelig, kleine korrels (ik weet niet of korrels van snijmais later groter worden)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn teelt behoort ook tot de allerberoerdste. Ik heb eerlijk gezegd niet veel gedaan om er wat van te maken.

Gewoon in mijn nieuwe huistuin met beroerde grond uitgeplant, te dicht op elkaar gezet, geen extra voeding gegeven, te weinig bewaterd en zo.

 

DSCN382741301565782087.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist de laatste twee maïskolven geoogst, kijk eens aan:

 

CFF91A47-763E-430B-A644-889644D7BA6D62331566036565.jpeg

 

Maar dan wel samen

 

74E7D5BC-C02A-4EE9-8715-179CC49EB47392891566036566.jpeg

 

Eentje 271 en een 260 gram

 

Mijn zwaarste inzending blijft dus de eerste van 367 gram

Volgens mij heeft Frans sowieso een zwaardere, iets van 376?

En er komen er vast nog wel meer.?

Ik vond het iig een leuke en vooral lekkere wedstrijd, we gaan er zo nog even van smikkelen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren weer 2 kolven geoogst. De grootste was net ietsje zwaarder dan de eerste. Mijn zwaarste tot nu toe is dus onderstaande, maar er komen er nog meer.

2019081617373316841566043276.jpg

 

De kolf die er achter ligt was slecht 7 gram lichter.

Tot nu toe 4 kolven geoogst waarvan 3 goede en 1 slechte omdat die slecht aan het worden was.

De 3 goede wogen 350, 352 en 345 gram. Dus mooie grote uniforme kolven. Kans is groot dat dit ras volgend jaar terug komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk kunnen de koelere plekken van Nederland en Vlaanderen ook de mais oogsten.

Vandaag de eerste drie. De mais is erg achtergebleven na de droogte en koudere periode en staat een meter te laag met schriele planten dus ik ben al blij dat er wat gelukt is.

 

 

 

 

 

Linked Image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is er hier nu af, op een paar kleintjes na. Die zijn voor de kippen van een buur.

Zwaarste is nu (vandaag) 337 gram.

2019082713595635111566919386.jpg

 

En daarnaast: 231, 228, 204, 270, 247, 199, 191, 317, 325, 239, 283, 258, 297, 309 gram.

Vandaag druk geweest met blancheren, per drie, direct na de oogst per drie. Dan in koud water, laten uitlekken, kwartiertje in de vriezer, dan groentelade kk. En tussentijds de volgende drie, en zo voort. Straks vacumeren en in de vriezer, voor later gebruik.

En dan "moest" ik ook nog 2x zwemmen (beter: kwartiertje dompelen om af te koelen), en aardappels rapen (nu 15 kg). Druk, druk dus.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stand is weer bijgewerkt, en is gesorteerd van zwaar naar licht. Frans staat nog steeds bovenaan, met 373 gram.

Er zijn nu nog 12 deelnemers die nog geen enkel resultaat hebben ingezonden.

Wij stellen het zeer op prijs om ook van hen te horen hoe het gaat, of ging.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn excuses. Ik heb gisteren al het onkruid weg gehaald bij de maisplanten. Lastig werk aangezien de flespompoenplant er ook door heen is gewoekerd.

En ik vond nog een maiskolf.

Door de pompoenplant en onkruid nier gezien.

Gisteren hebben mijn man en ik een halve mais gegeten...

 

Maar uiteraard heb ik hem ook gewogen....

Mag deze nog meedoen?

2019082817140497801567096334.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vraatschade heb ik sommige jaren ook. Hier zijn het de kauwtjes die als ze de mais ontdekt hebben alles in een paar dagen leegpikken en soms hele kolven meeslepen.

Voor mij een reden om te zorgen dat ik mijn mais als eerste klaar op het veld heb en om iedere dag even de mais te checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen mag meerdere inzendingen doen, jij ook dus. Uiteraard alleen van de wedstrijd mais zaden.

Bij deze sta je bovenaan ...

 

Fijn, deze was trouwens niet lekker. Waarschijnlijk iets te oud.

En inderdaad alleen wedstrijdzaden. Ik heb ook een zakje nog liggen maar die zit nog dicht. Deze had ik besteld bij vd wal, alvoor de wedstrijd bekend werd.

Maar om verwarring te voorkomen alleen de wedstrijdzaden gezaaid.

Volgend jaar gaan mijn eigen weer de grond in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...