Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zin en onzin van goedkope LED voor groeiondersteuning

ADOPEG

Recommended Posts

Er zijn al wat topics over LED, maar een antwoord kon ik nog niet echt vinden. De tijd van het voorkweken is alweer begonnen. Dat blijft voor mij altijd een beetje problematisch. Het is vaak te warm en te donker in huis, waardoor de plantjes gaan fileren. Het seizoen beginnen met een valse start bevalt me niet zo. Daarom wil ik graag wat bijlichten. Ik heb al eens wat geprobeerd met een e27 LED groeilamp, mijns inziens een van de handigste opties, want het vraagt verder geen aanpassingen.

201604051129141908969761546105676.JPG

Ik betwijfel echter het nut ervan. Planten lijken er weinig baat bij te hebben, maar het is ook een vrij zwakke versie uit China. Hier worden ze echter ook wel verkocht, maar dan begin je bij een euro of twintig, terwijl de varianten uit het verre oosten een tienvoud goedkoper zijn. Beide lampen worden waarschijnlijk in China gemaakt, dus moeten er ook wel goede te koop zijn. Stel dus dat ik wat serieuzer wil en de zwaardere varianten (meer leds, hogere wattages) koop, helpt dat wat voor de plantjes? Ik begrijp dat de werkelijke lichtopbrengst veel lager dan geclaimd is, maar 80% goedkoper mag voor mij ook best 50% minder presteren. Hoe kan je deze lampen eenvoudig vergelijken, of hoe controleer je hoe goed ze zijn?

En zijn er betere eenvoudige én goedkope alternatieven om de winterperiode bij te lichten?

~ Vita rosa est ~

Dacht naast de TL's ook eens een LEDje te moeten hangen voor de pepers. En over deze hoorde ik goede verhalen van een thuiswietkweker.

Goedkoop van de AliX.

https://nl.aliexpress.com/item/Full-Spectrum-100W-50W-30W-120W-Smart-IC-Chip-LED-Grow-Light-For-hydroponics-and-indoor/32823178503.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1ec64c4dstqLMY

Heb ze toevallig gisteren opgehangen. Prachtig paars licht, meer kan ik er nog niet van zeggen.

Ga nu eerst een testbatch zaaien. Denk iets van sla ofzo.

Tweede jaar gebruik ik voor vroegtijdig gekiemde abrikozen en perziken led lampen. 2 ¨full spectrum¨ met rood-blauw-wit-IR-UV dioden 12W elke lamp en in midden 6500K 18W led paneel. Tot nu toe ben wel tevreden. Zaailingen bevinden zich in Action grote en diepe wasmand, verlichting hangt boven op de randen.

Waarschijnlijk, (en op mijn gevoel) wit led paneel met >6500K is voldoende, maar wel met minimaal 36W.

Kijk eens op sites als Wish en Geek.

Voor een paar euro koop je daar je groei-ledstrips. meestal geschikt voor 12 volt. Voor een paar euro extra koop je er een passend transformatortje bij.

Verder zijn er heel interessante filmjes op YT te bekijken over het thema 'vertical farming.

De docu van de VPRO is een absolute 'must-see voor de lifehebber.

Vreemd dat we dat nog niet alom geaccepteerd hebben.

Succes!

Planten lijken er weinig baat bij te hebben.

Dit moet ik toch een beetje corrigeren. Als ik lampje dichtbij een zaailing zet zie ik toch wel verschil. De zaailingen die wel in de avonduren verlichting kregen zijn veel minder gestrekt dan de zaailing die dat (de eerste dag) niet kreeg.

Zou ik kunnen concluderen dat er op zich weinig mis is met de chinese lampjes, maar dat ze gewoon veel minder presteren dan geclaimd? En dat het daardoor niet per se energiezuiniger is?

Jammer dat het niet zo makkelijk te kwantificeren is. Een testje zou wel leuk zijn.

~ Vita rosa est ~

tsja, hier twee jaar terug? wel gemeten, de chinaleds gaven minder licht dan een 20w tl buisje en namen evenveel wattage

dusss nu twee tl buisjes boven een bak hoogte steeds een paar cm boven de topjes

bak 1 = pepers, kruiden, sla

bak2 = tomaten want die gaan heel hard en kool

Heb een paar jaar de gewone goedkope tl gebruikt van de gamma, werkten prima hoor....

Plantjes fileerden helemaal niet. En licht stond iets van smorgens 8 uur tot Savonds 21 uur aan.

Het enige probleem was dat de tl wat wispelturig werd, de ene keer wel en de ander keer besloot ie het niet te doen, dus ben ik overgestapt op led (rood en blauw)..... wel de iets duurdere variant en niet via de Ali manier.

Sindsdien geen geauwehoer meer met wispelturige lampen die het wel of niet doen. Gewoon de klok ertussen en gaan met die banaan. Zeer tevreden en zijn geld meer dan waard...ikheb van de twee tl nog een hangen, die ook nog wel zijn kuren heeft, maar die zet ik pas in als de tomaten flink uit hun potjes groeien.

• 2 weeks later...

Mijn 'test' was heel beperkt, maar ik denk dat ik het voorlopig op deze conclusie houdt: Een E27 lampje met 60 ledjes kan voorkomen dat een zaailing sterk gaat strekken. Een zo'n lampje heeft capaciteit voor 1 tot 4 zaailingen (d.i. wanneer ze een paar centimeter groot zijn).

Dat is een heel beperkte conclusie, maar als mensen mij willen sponsoren wil ik best meer experimenten doen hoor.

Ik heb nu een variant met 200 ledjes. Het grootse voordeel daarvan is dat het een groter oppervlak kan beschijnen. Daarbij is deze zogenaamd 'full spectrum', het bevat ook een paar ledjes voor infrarood en ultraviolet, naast de rode en blauwe lampjes.

Bij Amazon heb ik een 50W lamp gekocht, in de vorm van een schijf met lampjes. Ik kan nog steeds de vinger niet helemaal krijgen achter het hele LED-gedoe, dus ook dit voelt als een gok. De recensies daarover waren wel behoorlijk positief, ook door mensen die leken te weten waarover ze het hebben. Ik ben benieuwd.

~ Vita rosa est ~

• 2 weeks later...

Ook ik ben hier afgelopen maanden ingedoken! Ook omdat ik tomatenplant-gek ben, en hier veel tijd in zit en ik natuurlijk elk voorjaar in januari alweer wil beginnen!

Wat mij dus met name 2 en 3 jaar geleden is overkomen: ik begin vol goede moed in februari met zaadjes planten. Die komen super snel uit hier in verwarmde ruimte met het voorjaarszonnetje erop. En dan in maart / april in de kas en dan vallen ze 'stil'. Paarse kleuren soms op bladeren (stress).

Essentieel punt voor een ieder die hier aan begint; de VRUCHT of de PLANT? Ik wil namelijk, net als een ieder ander natuurlijk , snel! Alleen wat je dus krijgt door het vroege binnen (op)kweken is een snelle plant, maar geen vruchten! Hierdoor worden ze ook wat slungelig.

Valkuil 2: Wat ik hier boven al schetste, het moment dat de plant verhuist naar kas of naar buiten. En dit geldt ook voor de LED lamp. Ik kan nu wel snel een tomatenplant onder een groeilamp kweken, maar zodra deze in het voorjaar zonder groeilamp komt, valt deze terug.

Ik ga komende weken met 2/3 soorten proberen te kijken hoe ver ik kom met alleen en louter groeilamp!

Maar nu word het moeiliijk! Want er zijn zo ontzettend veel groeilampen en opties. En dat is natuurlijk ook waar al die topics over gaan hier. Ik 'geloof' zelf niet echt in de lampjes van een paar euro. Dit zal zeker wel helpen met groeien, omdat het gewoon 'licht' is en groei doet bevorderen. Maar wil je echt een goede groei, ook voor de vrucht en zonder terugval heb je denk ik wat meer nodig.

Ik kwam deze hele interessante info tegen:

DE BLOEI ?

Het simpele antwoord op de ze vraag is ‘ja’, mits de lichtintensiteit hoog genoeg is. De sleutel tot een gezonde bloei en een goede oogst is de juiste hoeveelheid PAR-licht (photosynthetically active radiation) voor het type plant dat u aan het kweken bent. De standaardmanier om PAR-licht te meten is deze uit te drukken in micro-moles, per vierkante meter, per seconde (umoles/m2/s.). Op een heel zonnige dag in de zomer, rond het middaguur, levert de zon ongeveer 2.000 umoles/m2/s. op. Verschillende planten hebben verschillende lichthoeveelheden nodig voor een gezonde bloeifase. Sla en aardappelen bijvoorbeeld, kunnen prima groeien bij een slechts een paar honderd umoles/m2/s. Tomaten en rode pepers daarentegen, hebben hogere hoeveelheden PAR-licht nodig, namelijk 1.000 umoles/m2/s. of meer. Te veel licht wil niet altijd helpen. Planten kunnen slechts een bepaald maximum hoeveelheid licht absorberen. De rest van het licht wordt terug gereflecteerd. De maximale hoeveelheid licht dat geabsorbeerd kan worden door een plant wordt het ‘lichtverzadigingspunt’ van de plant genoemd. Dit varieert van plant tot plant. Om tot een goede bloei te komen, is het zaak dat de plantenbladeren de juiste hoeveelheid PAR-licht ontvangen. Zo dicht mogelijk bij het lichtverzadigingspunt.

Bij goed ontworpen LED-kweeklampen is de concentratie uitgestraald licht in het donkerblauwe en dieprode gedeelte van het lichtspectrum het hoogst, waardoor de lichtabsorptie bij planten het grootst is. Dus LED-lampen zorgen voor een goede bloeiperiode met een lager PAR-lichtgehalte, vergeleken bij HID-lampen. Als LED-kweeklampen licht uitstralen uit de goede gedeelten van het lichtspectrum (donkerblauw 430-460nm en dieprood (650-670nm), waar de de lichtabsorbtie het grootst is, kan het benodigde PAR-licht voor de bloeifase met zo’n 40 a 50 % gereduceerd worden ten opzichte van HID-lampen.

Veel LED-kweeklampen, gemaakt in China, bestaan uit lampen van slechts één of twee watt met ‘gewone’ kleuren uit het lichtspectrum, die bijvoorbeeld ook gebruikt worden voor verkeerslichten, etc. Niet erg bruikbaar dus voor de kastuinbouw / binnenkweek. Bedrijven die deze producten uit China importeren en in de markt zetten, claimen vaak gigantische resultaten te hebben gerealiseerd. Ze laten, als bewijs, vaak gelikte fotos’s zien van verschillende plantensoorten, waarop allemaal mooie en goed groeiende planten te zien zijn. Ook al kunt u sla laten groeien onder UFO-lampen, wil dit nog niet zeggen dat u hiermee ook tomaten kunt laten bloeien.

Zowel de Solarstorm als de SolarFlare bevatten de nieuwste 5 watt LED-kweeklampen. Ze zijn de meest krachtige (enkele) kubusvormige LED-lampen op de markt. Het licht concentreert zich in de juiste gedeelten van het lichtspectrum (donkerblauw 430-460nm en dieprood 650-670nm), waar de lichtabsorptie het grootst is. De SolarStorm en de SolarFlare LED-kweeklampen geven PAR-licht af dat op of boven het lichtverzadigingspunt van die planten zit die het hoogste concentratie PAR-licht nodig hebben. Dit zorgt voor uitstekende resultaten in de bloeifase, wanneer het licht op een afstand tussen de 45 en 60 cm van de pantentoppen is afgesteld.

http://www.led-groeilamp.nl/nl/veel-gestelde-vragen/

Ik start binnenkort een nieuw topic met mijn bevindingen Zit zelf aan zo'n soort lamp te denken: https://www.kweekverlichting.nl/hps/sunmaster-dual-spectrum-400w-groei-en-bloei

Ik ben inmiddels wel benieuwd wat de topicstarter van het volgende setje vind:

https://www.hetledwarenhuis.nl/webshop/led-groeilampen/led-groeilamp-par--e27/detail/145/led-groeilamp-e27-5-x-3-watt-par.html

Dit lijkt me geen Chinese 'meuk'?

Het LED spectrum is standaard in 4 kleuren: 2 types rood (640 en 660 nm), oranje (620 nm) en blauw (460 nm). Dit betekend dat de lamp geschikt is voor zowel de groei- als de bloei van je gewassen. We leveren de E27 groeilampen ook met 7-band en 12-band lichtspectrums op bestelling. Informeer naar de mogelijkheden.

Extra interessante info:

https://www.hetledwarenhuis.nl/berichten/bericht/2017/07/hoe-vergelijk-ik-led-kweeklampen.html

https://www.kweekverlichting.nl/blog/lichtopbrengst

Dat spul heb ik ook wel gezien. Ik heb werkelijk geen idee of dat beter werkt. Ik hoop het wel, want anders zou het jammer zijn van het geld. Ziet er ook wel iets beter uit. Het is gewoon heel moeilijk te controleren zonder goede lichtsensor. De meeste LED-verlichting komt uit China, dus onderscheid tussen goed en slecht is moeilijk te maken. Bij dat goedkope spul laten ze ook een plaatje met het lichtspectrum van planten zien, maar dat plaatje gaat planten echt niet helpen.

~ Vita rosa est ~