Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De compostbak thuis leeggehaald, compost gezeefd en in de kas uitgespreid. Een klein beetje staat in een grote emmer gewoon op de kasgrond.

IMG173619091568634860.JPG

En wat zat eronder, toen ik de emmer net verplaatste ?

Welkome gasten !! Compost en of regenwormen. En daar word ik dan blij van.

IMG173750921568634861.JPG

Geplaatst:

Geoogst, want de muizen weten mijn pompoenen en tomaten goed te vinden helaas.

Helaas wel wat te vroeg voor mijn pompoenen, maar ik zou het echt zonde vinden als mijn Musquee de Provence opgevroten wordt door de muizen, aangezien ik deze soort voor het eerst heb geplant.

En ook veel zaadjes geoogst voor de zaadwinning.

Geplaatst:

In de schooltuin gigantisch veel werk verricht. Nu lig ik op de bank...!

Het schoolplein aangepakt met 2 andere moeders.

Wilgen gesnoeid zodat er weer plek was om te zitten. Het was ook heel donker door alle wildgroei. Grofvuil gebeld. Omdat het om een school ging en we dringend van het snoeiafval af moesten, heeft de gemeentewerf over hun hart gestreken. Voor 12 u zou alles opgehaald worden. Ben zó dankbaar voor mensen die gewoon meedenken! We waren zoals het moet om je snoeiafval op te laten halen, alles aan het vastbinden en inkorten.

Die man zag dat we uiteindelijk maar met zn tweetjes waren. Hij zei dat we het zo mochten laten en met de grijparm heeft hij de wagen volgeladen. Hij moest 2 x rijden. Zo veel afval! En hij deed er totaal niet moeilijk over, echt super.

d7cd7a007f5fd4d63c0e85a1a24ccd60.jpg

Mijn oudste is gestoken door een wesp. Dat was wel minder. Ik zat van top tot teen onder de luizensmurrie en ander viezigheid waar ik niet over wil nadenken.

Thuis wilde ik direct onder de douche, maar dacht... je bent toch bezig en zit vol adrenaline (dat krijg je van powertools. Zo’n recipro gebruik ik toch echt te weinig!). Ik heb de nieuwe compostbak die al een maand voor de deur ligt, in elkaar gezet en direct in gebruik genomen. Tuinafval erin, hoppaaaa. Ik vind het heel netjes zo in een bak. Wel klein, maar er kan altijd nog 1 bijgekocht worden.

ed61fe33edac090651a3eb665dab8bdc.jpg

Nog wat tomaten geplukt en gerooid. De pytho slaat nu goed toe. Gisteren ook 2 tomatenplanten uit de kas gehaald die besmet waren. Het gras nog schoongespoten waar weer dikke klodders vogeldrek zaten. Heel smerig... Wel voor het laatst denk ik. Zomer loopt ten einde. Godzijdank zijn alle druiven gesnoeid. Zwarte drek is zowaar nóg smeriger.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Appelbomen gekocht, wat oude soorten die ik niet ken.

Oude Duitse soorten? Ik heb bijvoorbeeld de Alkmene die bovenaan mijn oogstappels lijst staat, zo lekker.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, maar bij nader inzien niet zo geschikt voor de zandbodem die ik hier heb helaas. Voortaan eerst googelen en dan kopen, maar dat is bij planten en zaden erg lastig voor mij.

De bomen zijn Gravensteiner en Altländischer Pfannkuchen. De laatste heb ik gekocht vanwege de naam en de eerste omdat die soort al erg oud is. De soorten zijn goed, maar zeker de Gravensteiner is niet geschikt voor hier vrees ik. Die gaat mee naar de komende MTFD voor wie dan ook.

De Alkmene ken ik niet, daar ga ik even op googelen.

Geplaatst:

In de kas bezig geweest. Een paar dagen geleden de patio schoongemaakt. Alle tomaten zijn sinds het weekend echt weg. De laatste 3 die buiten stonden voor het geval het weer zou omslaan, ook in de kliko. Haha, ik blijf toch hopen op droger weer blijkbaar!

Ik heb veel pepers geplukt en en passant ook nog 3 komkommers. Grappig dat nu die kant van de kas leeg is, de komkommer nog even een groeispurt maakt. Er zitten nog vele cornichons aan die hopelijk nog formaat komkommer mogen bereiken.

Kippenren heeft het tomatenafdakje boven zich gekregen, zodat de kippen meer droge ruimte buiten hebben. Ik zeg steeds kippen, maar 2 van de 3 seramas zijn toch overduidelijk hanen. Dat is nog een winterproject, dat ze meer droge ruimte hebben. Dit is tijdelijk.

Vandaag wil ik nog meer pepers plukken voor de geplande sambal.

Geplaatst:

Yacon geoogst! Mijn kinderen hielpen mee en gingen onkruidjes eruit trekken. De dochter kwam met 2 emmers aanzetten: 1 voor onkruid en 1 voor yacon. Had ze zelf bedacht. Mega handig die hulp vandaag! Heeft me daadwerkelijk wat opgeleverd, normaal kost het vooral tijd.

c6a9394a73e7fd810bf9dbcb62058dd3.jpg

52d99f15c2c44053baa8671262357cd7.jpg

Ik heb niet alles uit de grond kunnen krijgen. Zo zonde vind ik dat. Zag dag ik een paar halve knollen had, maar hoe ik ook met de riek bezig was, de andere helften niet gevonden.

Geplaatst:

Ooo Riga, zon leuke stad! Flink tuinhuis ook.

Ik heb palmkool geoogst en de pot- en tuingrond herschikt. Kinderen waren er kunsten op aan het doen. Nu staat het i.p.v. ligstand. Hopelijk is dat beter.

Geplaatst:

Sproeiinstallatie voor ons nieuwe gazon ingegraven, potdikke veel werk maar het is gedaan! Gelijk alle sleuven weer dichtgegooid. Vandaag nogmaals harken en dan inzaaien. Hopelijk krijgen we nog wat mooie warmere dagen zodat het zaad niet ligt te verpieteren.

Geplaatst:

opgeruimd, herfstklaar

spruiten geplukt, tomaat, komkommer, courgette

nu citroengras nog oogsten, maarja, hoe ga ik dat bewaren?

invriezen dus want drogen kost smaak

Geplaatst:

Grappig ik heb citroengras geoogst voor in de basmati. In de curry had het ook wel gekund, maar dat bedenk ik nu pas natuurljk. Hij heeft afgelopen jaar buiten overwinterd. Ik hop dat hij dit jaar ook kan overwinteren.

Dat kun je ook proberen RobO. Ik had hem voor de helft kortgewiekt en ingepakt met bubbeltjesfolie op de patio. Af en toe wat van knippen van het ongesnoeide stukje.

Geplaatst:

ah, dank je Mel, ik laat er een in de kas staan, we gaan het zien

vandaag weer verder met opruimen ben ik bang, heb een beetje achterstand

en de kwee verder opruimen: die heeft nu al een jaar of 6 steeds meer schurft, wat ik ook doe, zwavel, zuiveringszout, open snoeien

en de peertjes komen er onrijp af en gaan rotten zodra ze rijpen, ik heb genoeg tegen de grond in getuinierd zo

Geplaatst:

Oii succes RobO!

Ik heb de paardenmest op een knoflookbed in wording gekruid. De kinderen hebben tegen de avond een yoghurtemmer vol Frambozen geplukt. We plukken nu als het droog is en dat is soms pas op de 3e dag. Dan hebben we echt een boel frambozen! Maar smaakt toch niet zo zomers meer als we gewend zijn. Verwend zijn we wel een beetje na alle heerlijke framblijtjes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...