Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2019


Erny

Aanbevolen berichten

Vrij weinig, het is te warm. Nu is het ineens 30 graden en dat maakt het werken in de tuin niet echt een feest. De laatste tomatenplanten staan nu in de tuin, de zonnenbloemen ook en dat was wel weer genoeg inspanning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor iemand met een hernia heb ik belachelijk veel gedaan... dat moet morgen toch echt anders.

 

Ik ben de boom in gegaan... wat anti vogel spul opgehangen. Hopelijk werkt dit. Een paar kraaien en grote reflecterende ogen. Moet nog steeds wat anders kopen tegen vogels, maar dit had ik nog liggen.

 

13d8ae849e1d4318579f212c87e58dbd.jpg

 

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem best kneep zo hoog en wiebelig. De ladder ook niet helemaal uitgeschoven. De boom naast de sequoia heeft een minder imposante hoogte en durfde ik een stuk beter in te klimmen. Volgens mij zelfs hoger dan de sequoia.

Na een pauze en wat lummelen, erwten in de volle grond gedaan die ik in mijn hoofd eigenlijk al had vergeven. Uiteindelijk kreeg ik toch het gevoel dat we te weinig doppers zouden hebben. Nu staan ze alsnog in de tuin.

 

Uuuuuren de dompelpomp aangehad. De buitenkeuken schoongemaakt, vervolgens alles met slootwater bespoten en geveegd. De patio onderging hetzelfde. Toen hoorde ik een ijselijk gebrul. Dochterlief. Mama’s mobiel lag in haar kamer en die was afgegaan. Compleet over de rooie...

Dochter gesust. Mobiel mee. Tuin in. Werk afmaken op de patio (morgen komt de kookclub, vandaar alle ijver...) en ineens een ander kind wat lag te brullen.

 

Ik kom boven en ruik het al.... alles, maar dan ook echt alles zat onder de kots. Mijn kind, het bed, matras, de vloer, de muur, de deur, echt zo smerig. Alles opgeruimd en schoongemaakt zonder een kik te geven (ik ben een mietje als het op overgeefsel aankomt, dus voel me best een held). Kind geaaid. Paracetamol erin en in een schoon bedje gelegd. Hij was heel zielig.

 

Alle vuile was wasmachine klaar gemaakt. De was die erin zat, eruit gehaald. Buiten opgehangen. Patio verder schoongemaakt. Alles geveegd en schoongespoeld en dat x 2. Dompelpomp uitgezet nadat zelfs de voortuin die nooit water krijgt, besproeid was.

 

En nu is het al bijna bedtijd en moet ik de keuken nog doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen in de langwerpige schotel wat verzamelde grote kiezels erbij gelegd en water ververst.

Bijtjes en beestjes kunnen nu landen op de kiezels en zo zich vanaf dit ultieme terrasstoeltje laven.

Ik ben best gastvrij voor deze verstuivers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen al vroeg in de weer om onze nieuwe border af te maken. Super blij met het resultaat.

 

Net in de kas water gegeven en nu de rest van de tuin met de zwenksproeier. Vandaag met sla oogsten een aardrups gevonden. Hopelijk zitten er niet nog veel meer. Weet nu wel waarom mijn vorige sla plant opeens uit het niets slap ging hangen... 825c89bff0c78984fbe762a92e4cafe1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen even wezen oogsten, maar het was te warm voor mij om verder nog wat te doen.

Vanavond even terug om de laatste tomaten buiten te planten en twee komkommers te zetten.

Ook alle potjes en plantjes die over zijn verzameld om ut te delen.

 

Er kwamen vanavond onheilspellend mooie luchten over. Soms rommelde het en er vielen een paar dikke druppels.

 

 

IMG2019060221011956561559506959.jpg

 

Wel zag ik links en rechts buien voorbij komen, maar hier viel twee keer kort maar een mm.

Net genoeg om even te schuilen in mijn nieuwe kasje en de tomaatjes daar te snel dieven.

 

 

IMG2019060221561861421559507093.jpg

 

Er zullen vast plekken zijn waar wel wat valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een hommel die uitgeput op de gereedschapskist lag eerst een beetje lopen porren met een grasspriet. Bewoog wel zijn pootjes.

Ik heb twee druppel cola gegeven.

5 minuten later was hij weg.

Hopelijk naar zijn nest of door de cafeïne compleet de andere kant op gevlogen en alsnog dood meegevallen ofzo.

Verder niet veel. Natte grond.

Morgen aardbeienplukken en grond frezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Onkruid gewied tsn de vele buien door.

- Tomaten gediefd.

 

- Eergisteren de serre gewit, gebruik gemaakt van een rugsproeier, ging makkelijk en vlug, wel geen kunstwerk, volgende keer beter maar ach, we doen het niet voor iemand zijn mooie ogen.

Temperatuur is sinds het witten minstens 15 à 20 °C minder... schrok een beetje van het gigantische verschil.

Voor het witten ruim 50 °C, maximum gemeten was 56 °C op een zonovergoten dag en nu nog niet boven de 32 °C geweest.

Het witten bevalt me nu al, gedaan met de schaduwdoeken, aan de binnenkant ging dit nog vrij vlot maar aan de buitenzijde op het dak was dit toch een tijdrovend werkje.

 

- Opnieuw aardbeien geoogst, 2.9 kg, een aantal waren wel gekneusd door het noodweer van gisteren, gelukkig staan de meeste in de luwte van de serre.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel, na de regen gelijk maar weer de grond losgemaakt, en onkruid gewied.

Komkommers aan de stok gebonden, evenals de sperziebonen,toch de tomaten, bloemkool, komkommers water gegeven, want het was warm hier. Nieuwe sla en boerenkool en bloemkool in de tuin gepland. Prei in de koude kas uitgedund.moet nog meer boerenkool uitplanten, maar heb even geen plaats meer. 5 kroppen sla zijn doorgeschoten die zijn voor de kipjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste tomatenplanten buiten in volle grond uitgeplant.

Beetje meer geworden dan voorzien maar kon ze gewoon niet weggooien ...

 

Opnieuw gewied

 

Basilicum uitgeplant in de serre

 

Diverse (Galia, Charentais, Borisfen, Alaya Ulybka, Sakata's Sweet en Asian Golden Crispy) meloenen uitgeplant in de serre

 

 

Dag wederom te vlug voorbij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste tomatenplanten buiten in volle grond uitgeplant.

Beetje meer geworden dan voorzien maar kon ze gewoon niet weggooien … Hier vandaag hetzelfde.

Maar ook flink wat planten uitgedeeld.

 

De lage kas opengezet in afwachting van de zondvloed die zou komen maar die is gereduceerd tot kleine buitjes.

 

Geoogst en gediefd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen de huishoudtrap van de kas afgehaald na een code oranjenacht met veel wind. Alles is goed gegaan en blijven staan. Maar vanmiddag toch die trap maar weer half over de kas gelegd want de wind is een beetje van het padje. Buien drijven wel voorbij en -over maar even stoppen en wateren, ho maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hernia en rustadviezen volledig genegeerd en heerlijk een uur in de aarde gewroet.

 

Een klein stukje moestuin onkruidvrij gemaakt en de bieten rood/wit/geel en chioggia in de grond gezet. Eindelijk...

Had geen water gegeven, want dacht dat de grond wel nat zat zou zijn. Niet dus. Paar uur later gesproeid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag samen met de man een druppelsysteem in de kas aangelegd.

De tomaten waren compleet verwilderd in 2 weken tijd... het was regelrechte chaos en heb heel veel moeten opbinden, weghalen en water geven. Daar ben ik ook niet heel secuur in geweest.

 

Een paar tomaten gedood... altijd balen. Een paar zijtakken gesneuveld, een paar moedwillig verwijderd. Heeeel veel tomatenblad verwijderd en dieven geplant. Vol trots gekeken naar een paar grote tomaten. Paar pepers geoogst. 2 komkommertjes geplukt. Het druppelsysteem getest. Het werkt als een zonnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voornamelijk tomaten gediefd en me verbaasd over de droge aarde. Gelukkig veel planten gemulched. Genoten van de bloeiende clematissen en vaste papaver en rozen. En dan de pioenrozen! Heerlijk

En toen ging t regenen. .

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn klimrozen opgebonden. Die waren door het noodweer van vorige week helemaal verwaaid en/of kapot... dat was best een prikkend klusje.

 

Dit was de oorzaak van al het leed

b354e4f5b3f241ef9d3276f26207cfe3.jpg

 

Zo ook het geval met mijn metershoge vlinderstruik. De helft was kapot en lag half in de sloot. De man moest het met een bootje vanaf het water omzagen. Zo zonde... gelukkig is het net onkruid en groeit het als een tierelier. Wel heel jammer.

 

Het gras rondom en in het kippenhok schoongespoten. De kipjes zijn aan de diarree. Blijkbaar te veel groenvoer gegeven. Vandaag braaf aan de korrels en brood. Een uur erna begon het te hozen, om u tegen te zeggen! Van zonnig benauwd naar stortregen. Lang leve de opwarming van de aarde. Het wordt een natte zomer vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie foto.

Wij zijn vandaag in de tuin vooral aan de opruiming van de natuur begonnen , te hoog gras weggemaaid, kruid wat we niet in het bed willen uitgetrokken, takken van vlier die zwaar van de bloesem over het pad hingen afgeknipt, uitgebloeide damastplanten die het uitzicht op het eendenbroedhok belemmerden weggeknipt, ongewenste walnoottakken eraf gezaagd, en bij de tomaten nog meer dieven weg gesneden

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooie term: "opruiming van de natuur"

wij doen ook elke dag natuur opruimen, slakken, veenmollen, kruid dat we niet willen, ondergespoelde paden schonen, graspolletjes trekken druiven zomersnoeien, luis wegspuiten, pruimenmotvalletjes ophangen, netten over de bessen spannen...

 

gister ook nog wat natuur toegevoegd:gekregen scharnierbloem uitgeplant, cosmea uitgeplant, reserve pompoen uitgeplant, reserve stambonen uitgeplant, nz spinazie idem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pffft een doorzonaardbei..

Zo’n beetje de hele dag richting het eendenhok gedrenteld, ondertussen hier en daar een grasje uitgetrokken. Helaas nog een eendjes. Een grote armdikke tak van onze abrikoos het de hand afgebroken door hem alleen even vast te pakken, de abrikozenboom is geheel naar de ratsmedee. Abrikoos de Nancy ( en daar had hij beter kunnen blijven )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister de kas opnieuw ingedeeld, onkruid weggehaald, spiritus mengsel tegen de luizen gespoten en wat Mest gestrooid.

Vanmorgen de laatste ronde water gegeven. Hopelijk is alles zo vakantie proof voor een week. Dan alles weer terug verzorgen voor nog een week weg. Toch wel een beetje spannend... 6b41b486238c9d7e2f1070ccd42d9116.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...