Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Maar ja, ik neem aan dat van het hele gebeuren weer geen filmopnamen zijn, hè?

Zelf heb ik de appelboom maar weer eens aangepakt. Er kan hier en daar nog wel wat meer af, maar ik ben natuurlijk zo'n type dat alles met een handzaagje doet, dus het gaat in etappes.

Al die waterloten moeten ook nog (grote knipper), dus je blijft wel even aan de gang met zo'n boompje wat van jongsafaan niet goed is gesnoeid. Maar er begint langzamerhand vorm in te komen, al zeg ik het zelf.

ApB92591576080346.jpg

Geplaatst:

Waarom weet ik niet maar ik voelde me vandaag net een keuterboertje:

Moeder Natuur krijgt de spinazie nooit op tijd eetbaar daar buiten.

Wat heb ik gedaan? Wel eh.. alle spinazieplantjes overgepoot in bakken en die binnen gezet.

Het voelt goed maar of het ook goed afloopt?

Bij drie grotere potten de spinazie in een cirkel gepoot en een aardappel in het midden . Zoals gezegd:

echt keuterboerachtig. Waarom weet ik ook niet We gaan het zien!

Geplaatst:

Gniffel Grork! Zo voelde ik me vandaag ook, maar om een totaaaaal andere reden! Omdat ik in het zompige gazon half wegglibberde, terwijl ik op pad was naar de kippen en kalkoenen

Op de boederie midden in een woonwijk whahaha

Geplaatst:

de moestuin is een natte klei-bende geworden dus besloten om de bato stelling in mijn achtertuin maar eens lekker op te frissen:

zo zag het er uit:

IMG2019121411105917981576490846.jpg

en na een uurtje doorzetten:

IMG2019121610582724811576490847.jpg

wat ben ik toch blij met m'n stelling, bakken er uit halen en lekker op een goede werkhoogte aan de slag.

alle stekken voor het nieuwe seizoen zijn ook goed aangeslagen!

IMG2019121610583292131576490849.jpg

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Lie heeft de bovenste 5 centimeter van de eendenren-vloer afgegraven en over de twee oudste rijen asperges gelegd. Daarna de rijen afgedekt met worteldoek. Over de jongste rij asperges een laaagje compost en een laag aarde getrokken dat we vorig jaar opzij hadden geschept. Verder daar, in de achtermoestuin zoveel mogelijk paden afgedekt met landbouwplastic. En wat bladcompost op mijn schamele rozenperkje gelegd.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wat een heerlijk weertje vandaag, met trui aan maar zonder jas gewerkt. Lie is begonnen de beek uit te scheppen en al het blad en slib er uit te trekken..duurt meestal een dag of twee/drie voordat dat klaar is. Ik heb veel takken en blad geknipt in sier en kruidentuin, onder andere alle bladeren van de kerstrozen geknipt. Twee kruiwagens vol kleingeknipt materiaal bij de compost gevoegd en wat geprobeerd om te werken.

Geplaatst:

Gisteren het eerste bed winterklaar gemaakt, na enkele middagen oude aardbeien, kweek en winde en paardenbloem te hebben verwijderd, de grond bestrooid met koffieprut en bladeren die ergens op de parkeerplaats lagen, een bult van volgens mij een veegauto. Hier en daar een antaflu papiertje eruit gepikt en in de plastic inzamelzak gedaan.

Linked Image

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

hanging baskets heb ik wel eens gezien, maar een hanging moestuin is nieuw voor mij Rob!

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Nou, hehe... eindelijk een droge zonnig-achtige dag waar het niet nat grijs en kil was. Dus op naar de tuin om eindelijk de Yakon te oogsten. Deze had ik wel afgedekt met wat laagjes worteldoek eroverheen gedrapeerd tegen de ergste vorst.

Dus vol verwachting ging ik bezig. Vorig jaar had ik een geweldige oogst, enorme grote knollen kwamen er toen naar boven (>1 kilo pst). Mega. Dus hoopte daar natuurlijk weer op.

Maar helaas.... kleine knolletjes... iets grotere knolletjes... en nog ietsje groter... maar daar bleef het bij. Beetje groot aardappelformaat/zoete aardappel. Jammer jammer.

De droge hete zomer was duidelijk ietwat teveel van het goede. Mocht dit volgend jaar weer zo zijn moet ik de Yakon dus flink bijgieten. Zelfs op onze natte gronden, wat ik natuurlijk niet gewend ben. Dacht dat de Yakon wel genoeg water van dieper onder de grond weg kon halen.

Maar in ieder geval wel oogst en genoeg broedbolletjes voor volgend jaar.

Geplaatst:

Ik heb gras, palmkool en de laatste peultjes geplukt. 16 stuks welgeteld. Nou, een hele maaltijd dus! Die heb ik buiten opgeknaagd en op 2 na, niet gedeeld. Gniffel.

Daarna de planten aan de kippen gevoerd. Op de peultjes na trouwens, was alles voor de kippen. Ow ja. Ook nog snijbiet. Was allemaal aangevreten door slakken en dat wekt mijn eetlust niet bepaald op, al ben ik dol op snijbietsalade of Gözleme met snijbiet.

Ik heb trouwens ook nog kerstparafernalia gezocht waar de 4-jarige buiten mee had gespeeld. De 5-jarige zei heel wijselijk dat als je kleine spulletjes mee de tuin inneemt, het dan natuurlijk kwijtraakt. De wijsneus heeft groot gelijk. Ik hoorde maar een heeeeeeeel klein beetje mezelf praten

Geplaatst:

Gewoon een rondje door de moestuin gelopen, wat gekeken:

Hoe de compost mooi donker over de bedden ligt en de houtsnippers met boombladeren de paden begaanbaar houden.

Hoe de knoflook zeer onregelmatig opgekomen is. Sommige tenen hebben zichzelf uit de (blijkbaar te losse) grond geduwd met hun wortels, groeien centimeters verder vrolijk door. Andere zitten er nog onder. Kort en lang groen blad bij nog weer andere.

Hoe de vogelmuur het gaat winnen van de in oktober gezaaide winterspinazie.

Hoe de goudsbloemen nog doorgaan, evenals de verbena, de venkel, valeriaan, kardoen (1m hoog), enz.

Hoe de compostering na de vele regens het stukken beter is gaan doen.

Hoe de tuin en ik de winterrust in kunnen gaan, tot volgend jaar dan maar.

Geplaatst:

Huub:

Bijna hetzelfde gedaan maar met het fototoestel in de hand. Veel te veel werk gezien waar ik niet aan toe kom. Lie doet zijn best trouwens. Een punt van aandacht is dat een van de sequoia’s nu voortdurend in het water staat

Verder moeten er wel enkele tientallen molshopen platgeharkt worden. Enfin..eerst maar vakantie

Geplaatst:

Vandaag maar even op de tuin geweest maar toch de hele dag met de tuin bezig gewest.

Eerst voor de tweede keer hout gehaald om nieuwe eenruiters te maken.

Gisteren ook al om dat hout geweest maar toen zat al het personeel van de houthandel aan de kerstborrel.

Vanmiddag mijn E-fiets van een nieuwe achterband voorzien. Het was even puzzelen hoe en wat want bij zo'n fiets zit alles net weer anders.

Na afloop een testritje en gelijk boerenkool gehaald. Het is maar een kippen eindje naar mijn tuin maar toch lekker zo'n E-fiets. Hij reed weer lekker alleen was ik de achtste versnelling kwijt. Die zal ik morgen even zoeken want dan is het weer langer licht.

Geplaatst:

raam uitzetters gedemonteerd voor als het gaat vriezen

kasjes aangeharkt, takken snoei gebundeld voor de snipperaar, druiven gesnoeid, knoflookjes gecomplimenteerd, stonden mooi boven maar wel naast mijn ruggetjes, ruggetjes bijgewerkt

Geplaatst:

Gisteren een begin gemaakt met snoeien langs onze grens, en vandaag frambozen uitgespit en verplant langs ons nieuwe hek. We kunnen aan allebei de kanten van dat hek maaien, dus zo hopen we de wildgroei aan uitlopers bij te kunnen houden.

We hebben echt wel minder puf nu de dagen zo kort zijn, maar elke dag een overzichtelijk klusje en we komen er wel!

Geplaatst:

Ja zo doen wij het ook..en inderdaad het zijn luie dagen, ik merk het ook aan t uur dat ik wakker wordt.

Vandaag wat bladcompost gelegd rond de honingbessen, wat karton aan t einde van het bed vlak bij de beek, ik kan niet meer tegen de oprukkende boterbloemen op . Ook bladaarde bij de blauwe bessen. Verder alle compost omgezet naar bak ernaast, en een nieuwe begin van een hoop opgezet met een berg verrotte appels en blad o.a.

Bladcompost bij de kerstrozen ook.. vroeg me af, het is dan wel Kerst maar bloeien ho maar, dat doe ze pas na eind januari meestal.

Geplaatst:

Ha ja. Kleine klussen. En dan toch tot donker bezig zijn, dus met een (vals?) voldaan gevoel naar binnen. Vooral niet op de klok kijken

Vandaag twee rijtjes aardappelen geoogst, want de ratten begonnen ze uit te graven. Opbrengst is zo groot, idioot gewoon. We hebben nu ongeveer 1/6 van de aardappelen geoogst. Is de Sevilla-pieper trouwens. Echt een aanrader wmbt. Vooral als je onder houtsnippers teelt.

f6fe7017b3a1d61e204f4b0d1d9242e2.jpg

Toen ik bij de voordeur in mijn jaszak naar de sleutels graaide, had ik mijn tengels helemaal onder t struif. Vieze natte koude kledder. Weer es een eitje vergeten in mijn jaszak. Hardleers geval hiero hoor.

Jaszak leeggeschept en daarna hop de wasmachine in.

02b6e76f0aa83ea8190f6f476ac9f4a5.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Woahhh, wat een Lading aardappels joh! Mooi kippenei verhaal, gniffel. Ik haalde gisteren 6 eieren uit het kippenhok en deed ze in een zakje zodat er niets mee kon gebeuren. Het Jaszakmomentje wilde ik voorkomen. Vervolgens doe ik na het leghok schoongemaakt te hebben, vrolijk met de zak eitjes in de hand, whoppaaaaa, de klep nogal rigoureus dicht. 3 eieren kapot.

Dus.

Je bent niet de enige Charly.

Geplaatst:
We hebben nu ongeveer 1/6 van de aardappelen geoogst.

Je kan een kunstschilder uitnodigen met zo een mooie oogst...........

Vincent-van-Gogh-De-aardappeleters-1024x76216571577562694.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...