Natasja75 Geplaatst: 26 februari 2019 Geplaatst: 26 februari 2019 Alvast sorry, mocht ik een vraag stellen die al eerder is gesteld. Ik ben nieuw hier op het forum en heb óf de zoekfunctie niet helemaal door óf ik moet met geduld heel erg veel berichten doorlezen om het goede antwoord te vinden.Waarschijnlijk ligt het gewoon aan mij;) Maar mijn vragen: Ik heb nu peertomaten gezaaid en die komen op. Dan verpot ik ze als ze rond 20 cm zijn naar een groter potje, so far, so good. Maar wat is nou de afmeting ( breedte en diepte )voor de meest geschikte pot die ik voor zo’n peertomaten plant nodig heb, waar hij dus als volwassen plant in kan blijven staan? En wat doe ik er voor grond in? Potgrond? Tuinaande? Moet ik er compost of mestkorrels bij gooien? Quote
Saalk86 Geplaatst: 6 maart 2019 Geplaatst: 6 maart 2019 Vorige week alles verpot en 1 soort tomaten gaan niet helemaal lekker. Ik vermoed dat het aan de verlichting ligt? Toevallig doen de andere soorten, die onder andere verlichting staan, het veel beter. Ik hoor graag of de kenners tips hebben: Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Saalk86 Geplaatst: 6 maart 2019 Geplaatst: 6 maart 2019 @Natasja75, op pagina 3 kun je je antwoorden mbt optimale potten voor je tomaten vinden. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Plotiemoos Geplaatst: 8 maart 2019 Geplaatst: 8 maart 2019 Vraag. Mijn tomatenplaanthes zijn vrij groot. Nog 10 cm maar weinig blad.Staan ze te warm?Ik heb ze op werk waar de temperatuur contant is en warm. Nog 23 graden.Water krijgen ze genoeg. Ook mijn collega's geven water. Heb nu even geen foto, ik ben thuis. Quote
Plotiemoos Geplaatst: 8 maart 2019 Geplaatst: 8 maart 2019 Hij staat in de vensterbank. Dus de reguliere daglicht van nu.Ik woon in Nederland. (Aangezien sommigen ook heel ver weg wonen). Quote
Saalk86 Geplaatst: 8 maart 2019 Geplaatst: 8 maart 2019 Te weinig licht... Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
D_SDennis Geplaatst: 8 maart 2019 Geplaatst: 8 maart 2019 Jep, nog te weinig licht. Misschien is de intensiteit al wel goed, maar de duur is nog te kort. En bij die warmte worden ze toch wat langgerekt. Koeler zetten! Ik ga morgen ook zaaien. Ik start warm, maar zodra ze uitkomen zet ik ze in een lichte, maar relatief koele vensterbank. Quote
Plotiemoos Geplaatst: 8 maart 2019 Geplaatst: 8 maart 2019 Bedankt voor je antwoord. Ik neem ze maandag mee van werk en zet ze hier in de vensterbank. Zal ze ook gelijk verpotten. Het zijn er veel meer dan verwacht. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 10 maart 2019 Geplaatst: 10 maart 2019 Goedenavond , Ondertussen heb ik hier ook (betrekkelijk vroeg) flink wat tomaten gezaaid:https://imgur.com/ke3cL5Khttps://imgur.com/txMIjj0 Of ja, redelijk wat: 24 potjes x 3 = 72 stuks, om later terug te snoeien tot 24. Het zijn vier variëteiten (4 x 6 (x3) ), waarbij ik er twee vorig jaar met succes in eigen tuin heb gekweekt. Ze waren ook productief. De andere twee variëteiten zijn Italiaanse tomaten. Ze zijn circa 11 dagen geleden gezaaid en circa 6 tot 3 dagen geleden boven de grond gekomen. Het valt op dat de Italiaanse tomaten het moeilijker hebben en dat alle stekjes (maar vooral de Italiaanse) de neiging hebben om al een beetje te gaan buigen momenteel. Nu heb ik hier vorig jaar cherry tomaatjes gezaaid wat niet veel werd: de plantjes (2 stuks) waren zwak en bogen makkelijk om, zo erg dat ik ze met saté prikkers moest ondersteunen! Ik heb ze toen overigens in april buiten gezet (mogelijk te vroeg) en potentieel ook te veel water gegeven, maar dan nog: ik wil dit jaar niet hetzelfde hebben. Ik speel met de gedachte om deze LED groeistang erboven te hangen:https://www.hetledwarenhuis.nl/webshop/led-groeilampen/led-kweekstang--kweekstrips/detail/100/led-kweekstrip-60-cm-aluminium.html (In witspectrum). Helaas ben ik niet erg ervaren met het gebruik van groeilampen. Ik heb wat op het forum rondgezocht, maar ik kan niet echt met zekerheid zeggen of dit voldoende zal blijken te zijn tijdens de groeifase van de plantjes. Wat denken jullie? Ik weet vrijwel zeker dat er van dit ding meer licht afkomt gedurende de dag dan bij de vensterbank, maar toch zou ik het even willen dubbelchecken met mensen die wat meer ervaren zijn. Wie wil er helpen? Quote
TomP Geplaatst: 10 maart 2019 Geplaatst: 10 maart 2019 Dag Gianni1234, als je vroeg zaait dan heb je extra licht nodig anders fileren ze idd zoals je aanhaalt en krijg je zwakke plantjes. De LED groeistang die je wil kopen zal zeker voldoen wel prijzig niet ... Ik werk met simpele dubbel TL lampen (al dan niet led) van 36 W en 18 W, stukken goedkoper en ze voldoen ruimschoots als je minstens 4000 K maar nog beter 6400 K lampen gebruikt. Zoek ook eens op 'groeikastje maken', je kan dan talloze topics terug vinden die je zeker verder helpen.Als je bijlicht dan +/- 16 uur per dag. Succes Quote
Saalk86 Geplaatst: 10 maart 2019 Geplaatst: 10 maart 2019 Zijn tig topics over ... led-lamp-groeistrip-uitleg-tomaten-project-t25005.html#p391088 Mijn laatste ervaring advies:led-lamp-groeistrip-uitleg-tomaten-project-t25005-20.html#p394378 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Gianni1234 Geplaatst: 10 maart 2019 Geplaatst: 10 maart 2019 Bedankt voor de reacties: ik ga eens snel verder kijken in de gesuggereerde topics. Ik denk dat ik trouwens als 'frame' iets van hout of PVC maak waar ik de lamp/lampen 'aanhang', omdat ik niet echt een boekenplank of iets vergelijkbaars heb om het in te zetten. Dus het wordt een frame op 4 poten (op de vloer) met de lamp eraan. LED is verleidelijk omdat er vrijwel geen hitte problemen kunnen ontstaan en omdat de hele setup zuinig en lang meegaat, maar misschien moet ik het niet te gek doen. Quote
Frans Geplaatst: 10 maart 2019 Geplaatst: 10 maart 2019 In de vorm van LED is er nog een alternatief waarbij je helemaal niets in elkaar hoeft te zetten (nou ja , even een lamp indraaien ) en dat maar 1 minuutje kost om te plaatsen. Nog steeds tevreden over mijn groeilampenkastje met TL verlichting ben ik dit jaar ook eens gaan experimenteren met LED verlichting.Een eenvoudige en relatief goedkope oplossing vond ik in de vaxer groeilamp van Ikea in combinatie met een bureaulamp armatuur dat ook van Ikea afkomstig is. Naast het snel en simpel kunnen plaatsen of opbergen van het 'systeempje' is de flexabiliteit een groot voordeel. Je kunt de lamp eenvoudig traploos in alle richtingen verstellen wat vooral in de hoogte goed van pas komt. Afstand tussen lamp en planten kan naarmate de plantjes groeien moeiteloos gecorrigeerd worden. Voor mij is de test nu al geslaagd al zal het nog wel tot eind van de maand duren voor de eerste pottomaatjes geplukt kunnen worden. De testtomaatjes zijn als ik het me goed herinner op 3 januari gezaaid, staan weliswaar op de vensterbank, maar krijgen op die plek nauwelijks rechtstreeks zonlicht. Als alles meezit momenteel maximaal 2 uur per dag en de eerste 2 maanden was dat nog een stuk minder. Bovendien zijn nog steeds , vooral in januari en februari was dat het geval, de dagen erg kort. Ik ben er van overtuigd dat het aan de groeilampen te danken is dat de planten het zo goed doen. De ontwikkeling van de planten gaat steeds sneller , tussen beide foto's zit een tussenpoos van 9 dagen.Kosten:10 watt groeilamp 14.95 euroarmatuur Tertial 9.99 euro Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Saalk86 Geplaatst: 11 maart 2019 Geplaatst: 11 maart 2019 Ziet er echt mooi uit Frans, goed voor elkaar!! Hoe warm heb jij de temperatuur trouwens? En de lampen branden 15 uur per dag? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Gianni1234 Geplaatst: 11 maart 2019 Geplaatst: 11 maart 2019 Dat is op zich ook een goed idee.... Enig idee wat de opbrengst in lumens is van de lamp in kwestie? Ik zie een vergelijkbare IKEA lamp voor dezelfde prijs met een lichtopbrengst van 800 lumen. Zou dat 'm kunnen zijn? Quote
Frans Geplaatst: 11 maart 2019 Geplaatst: 11 maart 2019 @saalk86De tomaten staan bij kamertemperatuur en dat is bij mij ongeveer 19 tot 20°C . Dat blijkt hoog genoeg te zijn, voor tomaten luistert de temperatuur ook niet zo nauw, maar zoals je ongetwijfeld weet is dat anders voor paprika's die voor het ontkiemen en in het begin van hun bestaan liever een hogere temperatuur hebben. Mijn pas boven de grond gekomen paprika plantjes, die ook onder zo'n lamp staan, staan dan ook met hun kweekbakje op het modem. De temperatuur in het bakje is daardoor enkele graden hoger dan de kamertemperatuur. De lampen branden via een tijdklok van 's morgens 8 uur tot 's avonds 23.15 uur @Gianni1234Het gaat inderdaad om dezelfde lamp met een lichtstroom van 800 lumen. Hier nog wat meer gegevens. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Waaslander Geplaatst: 12 maart 2019 Geplaatst: 12 maart 2019 Zaterdag gezaaid mogelijks enkele soorten die zullen afvallen door oude zaden en nog beperkte aantallen 1)tomaat africa queen2)tomaat ananas3)tomaat ananas bleu4)tomaat ananas petit5)tomaat ananas verte 6)tomaat ananas noire7)tomaat anmore dewdrop8)tomaat banana green9)tomaat banana legs 10)tomaat banana orange11)tomaat bloody butcher12)tomaat blush13)tomaat country taste F114)tomaat dancing with smurfs15)tomaat delicious16)tomaat ditmarsher17)tomaat flame18)tomaat gargamel19)tomaat giant belguim20)tomaat giant belguim yellow21)tomaat green tiger22)tomaat heartbreakers23)tomaat hobby24)tomaat homestread25)tomaat jaffa26)tomaat maja27)tomaat nature's riddle28)tomaat red pear (groot)29)tomaat red pear (klein)30)tomaat tastyno f131)tomaat tiny tim32)tomaat varenblad33)tomaat venus34)tomaat vilma35)tomaat vintage wine36)tomaat yellow plumZondag 20 onderstammen gezaaid .Normaal wel nog vroeg maar mij leek vorig jaar dat enten een 14 daagse achterstand geeft . En er staan ook nogal wat mini struikjes tussen . Is de bedoeling dat van elke soort 1 plant komt . Quote
oscardevos Geplaatst: 12 maart 2019 Geplaatst: 12 maart 2019 @Frans, prima opstelling. Je voelt je planten zichtbaar goed aan. @Waaslander, wat is de reden dat je de tomaten gaat enten op een onderstam? Ga je de tomatenplanten in de buitenlucht kweken?Wat gebruik je als onderstam en wat zijn de eigenschappen (ziekteresistentie) van die onderstammen?Hou ons op de hoogte, leuk project en veel variatie in rassen (waarvan ik 95% niet ken) Ik leer hier graag van. Quote
Saalk86 Geplaatst: 12 maart 2019 Geplaatst: 12 maart 2019 Goed bezig Waaslander Niet bang dat er een aantal niet opkomen en daardoor leuke soort niet hebt? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Waaslander Geplaatst: 12 maart 2019 Geplaatst: 12 maart 2019 @Waaslander, wat is de reden dat je de tomaten gaat enten op een onderstam? Ga je de tomatenplanten in de buitenlucht kweken?Wat gebruik je als onderstam en wat zijn de eigenschappen (ziekteresistentie) van die onderstammen?https://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/zelf-enten-van-tomaten-25-zaden-onderstam-spirit-f1-2( link en daarna randinfo )De tomaten komen zoals jaarlijks in de serre , doordat deze jaarlijks in de serre komen is er gebrek aan teeltafwisseling . Hierdoor krijgt men normaal al snel vermoeidheidsverschijnselen , daarom word er aangeraden in potten te kweken of om de 3 jaar een 40 cm grond uit te graven en te wisselen met grond van buiten .De eerste jaren heb ik in bouwemmers gekweekt met gaten in langs onder ,maar is elk jaar een gesleep van grond om deze te vullen en moeten meer water krijgen omdat wortel enig sinds beperkt worden door de emmers .Elke 3 jaar grond wisselen is ook een redelijk werk en door de planten te enten hoop ik dit langer uit te stellen dan 3 jaar . Niet bang dat er een aantal niet opkomen en daardoor leuke soort niet hebt?Ik weet al welke ik niet ga hebben dit jaar namelijk de soorten dat ik niet gezaaid heb Van de soorten die ik gezaaid heb normaal per soort een 5 tal zaden . Enkele soorten had ik er niet zoveel zaden meer van en hoop dat deze het doen met minder zaden . Per soort verspeen ik er normaal 2 . Rest gaan weg en er word per soort 1 plant uitgeplant in serre later op het jaar rest gaan ook weg . Vorig jaar had ik geënt een 10 dagen voor te verspenen en die dat ent het goed leek te doen 1 reserve plant gehouden bij twijfel 2 planten tot uitplant in de serre . Quote
oscardevos Geplaatst: 12 maart 2019 Geplaatst: 12 maart 2019 Bedankt voor de uitleg/info, Waaslander Quote
oscardevos Geplaatst: 13 maart 2019 Geplaatst: 13 maart 2019 @Waaslander, ik lees in de randinfo over het zelf enten van tomaten het volgende:"Niet alleen de weerstand tegen ziekten wordt verhoogd, ook het productievermogen neemt aanzienlijk toe tegenover niet geënte planten. Dankzij een sterker ontwikkeld wortelgestel kunnen geënte planten veel meer voedingstoffen opnemen, om tot dergelijke hogere producties te komen." Heb je wel 's van een tomatenras geënte en niet-geënte planten naast elkaar gekweekt en zo ja, wat waren je resultaten? Heb je enigszins het gevoel gehad dat er meer productie op onderstam Sprit F1 geente tomaten werd behaald? Heb je ook een sterker ontwikkeld wortelstelsel gezien aan het eind van het seizoen?Ik snap dat de weerstand tegen ziekten kan worden verhoogd bij geente tomaten, maar kun je de claim "verhoging van productie" uit eigen ervaring bevestigen? Ik lees in het stukje ook "De door ons aangeboden onderstam is de “RESISTAR F1” voor gebruik bij tomaten, paprika en aubergines." Terwijl bij de bestelinfo staat: Art. 04-008908ZELF ENTEN VAN TOMATEN25 zaden onderstamSPIRIT F1 Ik neem aan een foutje, maar wat heb jij nu? Quote
Mellie Geplaatst: 13 maart 2019 Geplaatst: 13 maart 2019 Ik heb op 25/2 2 tomatensoorten gezaaid, de petite sweet die ik ontzettend knapperig, smaakvol en zoet vind en tomaat travel. Die petite sweet kwamen regelrecht uit de tomaat. Heb veel te veel uiteraard Nog maar even uitdunnen. Travel schijnt voor in een kas te zijn. Iets te enthousiast gekocht vrees ik. Ik gok op die tropische zomer... rest heb ik aan mijn moeder gegeven die ze meeneemt naar Turkije. Daar lukt het ook zonder kas. Vandaag gezaaid, van alles 3 of 5: En uiteindelijk ook nog green tiger en goldene königine. Die laatste is vorig jaar uitstekend bevallen, net zoals canakkale die ik was vergeten en apricot summer. Eigenlijk alleen vanwege de kleur. Prachtig zacht oranje. Zin in de zomer. Ik durf na alle watergebrek niet te klagen over de regen, maar mag de wind even uit aub? Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 13 maart 2019 Geplaatst: 13 maart 2019 Ze zijn de grond in!!Veels te veel soorten Maar ja krijg nu eindelijk een degelijke kas om ze in te groeien Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.