ronnie24 Geplaatst: 10 augustus 2019 Geplaatst: 10 augustus 2019 (aangepast) hallo saalk86 en alle andere kweek nu 13 jaar tomaten als hobby in zelf gemaakte kasDoe niet aan wisselteeltVerleden jaar 2018 zeer slecht seizoen gehadEn ook nog eens veel tomaten de bewuste grote zwarte plekken aan de onderkant van tomaatwas een teleurstellend jaar-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Dit jaar is het duidelijk veel beterHeb een soort vleestomaat gekweekt Om een vergelijk te krijgen van de 2 paden waar ik de tomaten plant kweekAllereerst wat heb ik veranderdOP de zo zijde had ik een schutting staan over de hele lengte van de kasDeze verwijderd en een hele nieuwe glaswand gemaaktMet aan bovenzijde over de hele lengte kas klap raampjes ongeveer 15 cm hoog op 2 meter hoogte van de grondstaan open vanaf meiop de no en zw in de nok 2.5 meter hoog klein raam 30 bij 30 cm af geplakt gaas constant openop de nw zijd 2 ramen 1.40 bij 80 cm en een deur 2 meter bij 80 cm constant open van af meiAlleen deur gaat nachts dichtAlles is weel voorzien van gaas dat er geen dieren in mijn kast kunnen bedoel huisdieren die hier rond lopenals proef heb ik potten in gegraven ongeveer 25 liter en daar in mijn grond mix gedaanMijn grond mix proef heb ik al eerder over geschreveneerste pad met 14 tomaten planten alle grond die nog te zien was afgedekt met een soort worteldoekdus alleen in potten water gegeven omliggende grond geen waterMet die grote hitte Toen die begon potten veel water gegevenDaarna niet meer tot hitte van 27 graden enz. voorbij was weer water gegeven Wel elke dag avonds gecontroleerd op toppen niet slap hingenDat was duidelijk niet het gevalWat wel opviel veel groene tomaten maar weinig kleur te bekennen Ten opzichte 2018 waren deze tomaten veel eerder op kleurin 2018 was het half augustus al af gelopen waren de meeste planten al wegNu niet planten hangen nog volVandaag erg veel blad verwijderd einde seizoen jammer ik vind het zo lekker ruiken aan je handen als je morgens gediefd hebEn andere klusjes aan deze plantenPs. alle materialen heb ik hier en daar gekregen die ik gebruikt hebhier een foto hoe het er nu bijstaatGisteren en vandaag geplukt dit jaar een geweldig jaar gehad met de tomaten 4 doosjes vol geplukt 2 zijn er al mee genomen door dochter en kleindochter voor tomaten soep en ik heb afgelopen weken al veel geplukt gaat nu ineens hardOja dit jaar geen temperzon gebruikt eerste rij staat 1 meter van het raamook 3 planten tegen het glas op zo deze heeft tot nu toe grootste tomaat gegeven in eigen grond !Ps roeier helemaal met je eens Ook de 3 komkommer planten op de zelfde plaats als afgelopen jaren hebben geweldig gegevenZo ziet de situatie er uit krijg je ook een idee hoe mijn kas er uit zietAllemaal gemaakt met oud materiaal behalve uiteraard dekzeilRonnie24Ps later in verband grond soorten een verslag wat het beste gegeven heeft begin septemberPs maar 4 tomaten tegen gekomen met een zwarte onder kantPS op kleine foto's klikken voor groter beeld 10 augustus 2019 aangepast door Gast Quote
roeier Geplaatst: 10 augustus 2019 Geplaatst: 10 augustus 2019 Vorig jaar was wel een erg vroeg seizoen voor tomaten hè? Toen we eenmaal die hele koude maand Maart gehad hadden warmde het op in April en bleef het voortdurend warmer dan normaal. Dit seizoen was de winter warm, maar een doorbraak richting zomers wilde maar niet komen. De ijsheiligen bleven maar in de deur staan te kletsen voordat ze de laatste dag van Mei eindelijk ophoepelden.Voor een vroeg tomatenseizoen moet je denk ik het liefst een warme Mei-maand hebben, liefst eind April ook al, zodat de planten dan goed op gang komen. Dat was vorig jaar zo, maar meestal heeft de temperatuur nog wel ergens een terugval in die tijd. In 2017 was de tweede helft van April nog vrij koud.In 2017 deed ik nog mee aan die tomaat competitie. Op de sluitingsdatum zat ik nog altijd op m'n eerste Noir de Crimée te wachten; geen inzending van mij, en ik negeerde de plant verder. Die bleek zich toch te hebben uitgezaaid, en kwam spontaan op in mijn tuin. Vorig jaar heb ik wel de wedstrijdtomaat van 2017 kunnen proeven die het jaar daarvoor tot niets had geleid. 2018 was denk ik uitzonderlijk. Mijn ervaringen met tomaat zijn erg summier, maar ik heb wat moeite te geloven dat dit jaar nu zo slecht is. Langzamer dan 2018 natuurlijk, en ik heb wat foto's zien passeren met van de hitte verbrande tomaten, maar het gaat toch nog wel een beetje dit jaar?Zelf hoop ik niet meer een jaar mee te maken als 2018; véél te droog, dat alsjeblieft niet weer. Quote
TomP Geplaatst: 10 augustus 2019 Geplaatst: 10 augustus 2019 Hier valt 2019 voor tomaten én paprika's/pepers echt wel goed mee, idem 2018: was ook dik in orde hoor.Sommigen zijn idd iets later maar mede door het groot aantal soorten dat ik zet maakt dit voor mij niet veel uit. Ik lees hier einde seizoen half augustus ...?Is dit omdat jullie hééél vroeg zaaien en uitplanten?Ik zaai steeds in meerdere rondes en plant ook op verschillende tijdstippen uit. Vorig jaar heb ik tot eind oktober, stukje in november nog rijpe tomaten geplukt (in de serre natuurlijk, buiten was tot +/- half september). Smaak was uiteraard minder goed dan de 'augustus' tomaten maar nog steeds 1000 x beter dan de supermarkt familieleden...ok was ook een heel goed tomatenseizoen vorig jaar, droog en warm met als resultaat dat nagenoeg alle tomaten lukten buiten.Benieuwd of dit dit seizoen ook lukt? Tot nog toe geen ziekteverschijnselen dus fingers crossed ... Quote
Grork Geplaatst: 11 augustus 2019 Geplaatst: 11 augustus 2019 Mellie, wat een dappere actie van je in je kas.Kon je die hernia maar oogsten, dan was je er mooi vanaf! 'k Sluit een vrolijk kiekje van eigen oogst voor je bij, dit moet bij jou nu ook gaan lukken, houd moed ! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Mellie Geplaatst: 11 augustus 2019 Geplaatst: 11 augustus 2019 Aaaaawwhh, heel lief Grork! Ik kikker er direct van op! Ik hoop dat het nog wat wordt. Ik zag gisteren meer bloemen gisteren in de kas bij de gekortwiekte planten. Dus wie weet. Eind augustus is voor mij ook zonder warmterecordbrekende zomer veel te vroeg. Ik rooi de planten zo eind sept. Soms okt. Wat uitkomt. Ik heb vorig jaar na mij broers verjaardag nog tomaten geplukt, dat zal dan zo rond 20 november geweest zijn. Een geweldig tomatenjaar was het. Daar teer ik nu maar op. En op de jaloersmakende plaatjes van anderen natuurlijk Quote
Wally DV Geplaatst: 11 augustus 2019 Geplaatst: 11 augustus 2019 Hallo, Weet er iemand wat het vreemde uitsteeksel op de tomaat is en hoe dit ontstaan is? Quote
Fieke Geplaatst: 12 augustus 2019 Geplaatst: 12 augustus 2019 Of het nu een beter/ slechter/ warmer/ kouder...jaar is ten opzichte van andere jaren, feit blijft dat ik nog steeds zit te wachten achter de eerste rijpe tomaat!!! De 10 rijpe kerstomaatjes niet meegeteld dan . Ik heb duidelijk minder vruchtzetting en dus minder tomaten dan andere jaren... Jammer en vooral eigenaardig want ik werk toch al jaren op dezelfde manier en het is echt de eerste keer dat ik half augustus nog geen enkele tomaat heb kunnen proeven en dat ik nog helemaal geen gram heb kunnen inmaken Quote
simonvb Geplaatst: 12 augustus 2019 Geplaatst: 12 augustus 2019 Tegenover vorig jaar loop ik bijna 3 weken achter. Ik ben beginnen oogsten vanaf augustus, ook minder vruchten aan de planten dan vorig jaar. Ik heb vorig jaar nog volop kunnen oogsten in Oktober, al was de smaak dan toch al minder. Al was 2018 dan ook uitzonderlijk goed hier voor de tomaten. Ik kweek buiten in plantzakken en het weer speelt dan nog een grotere rol dan in een kas. De planten staan er nog goed bij dus verwacht nog wel wat tomaten. Quote
jootje Geplaatst: 13 augustus 2019 Geplaatst: 13 augustus 2019 Yeah! De eerste tomaten oogst. Blij mee! Quote
roeier Geplaatst: 13 augustus 2019 Geplaatst: 13 augustus 2019 Mensen voor wie de oogst laat viel zou ik willen aanraden in elk geval één rasje te nemen dat ultra vroeg is, dan kun je het verschil ervaren. Hier hebben de tomaten het zwaar. Veel regen en de storm van afgelopen weekend hebben ze goed doorstaan, maar vanmorgen weer donder, bliksem en regen, vanmiddag donder, bliksem en regen, en vanavond... nog meer van hetzelfde. Ik zal niet vaak een dag hebben meegemaakt waarbij de donderslagen een hele dag maar door gingen. Ook wel zon erbij, en ik vond het eigenlijk wel mooi weer ondanks dat ik een paar keer zeiknat regende, maar die tomaten gaan het niet redden als dit aanhoudt. Veel te nat en lage temperaturen, dus 't is niks voor ze. En dan is het een kort oogstseizoen, als het begin Augustus begint en half Augustus ophoudt. Dat is nog niet zeker, maar dat calculeer je dan in. De tomaatjes die je krijgt zijn lekker, maar reken niet op heel veel. Quote
Mellie Geplaatst: 14 augustus 2019 Geplaatst: 14 augustus 2019 Een afdakje boven je tomaten Roeier? Is dat niks? Wij hebben na het rampjaar 2017, van plastic platen waarmee we onze buitenkeuken hebben overdekt, een tomatenafdakje gemaakt. Niet zo veel werk. Wel veel profijt van. Houd de regen bovenop je planten weg en zorgt en passant ook voor extra beschutting wat in het koudere noorden wel handig is. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 augustus 2019 Geplaatst: 14 augustus 2019 Weet er iemand wat het vreemde uitsteeksel op de tomaat is en hoe dit ontstaan is?Ik vind het wel een goede vraag, het is een onschuldige misvorming denk ik net zoals dat kan bij andere groente bv wortels ( dat komt dan vaak door bv steentjes in de grond) maar hoe dit ontstaat bij tomaten weet ik niet. Misschien al in de bloem? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
oscardevos Geplaatst: 14 augustus 2019 Geplaatst: 14 augustus 2019 Hallo, Weet er iemand wat het vreemde uitsteeksel op de tomaat is en hoe dit ontstaan is? Zie site Waarom hebben aubergines (en ook tomaten) soms een neus? Foto Quinten van der Werff (13) uit Amersfoort Quote
Roland Geplaatst: 14 augustus 2019 Geplaatst: 14 augustus 2019 Hoe rijp dienen de tomaten te zijn om zaad van te kunnen oogsten?zijn bijvoorbeeld onderstaande oranje met wat groene tomaatjes al rijp genoeg?Deze zijn van het ras Celsior Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 augustus 2019 Geplaatst: 14 augustus 2019 Die roodste tomaatjes lijken me prima voor het zaad. De tomaten moeten iig goed op kleur zijn. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
oscardevos Geplaatst: 14 augustus 2019 Geplaatst: 14 augustus 2019 Tomaten moet je voor de smaak nooit helemaal rijp plukken, dan mis je vaak het zuurtje die het smaaakpalet compleet maakt. Advies heb ik detijds overgenomen van mijn Italiaanse moestuinbuur - tevens kok - en de smaak tomaten van eigen kweek bijkt dan idd, rijker. V.w.b. de zaadwinning zijn de zaden in alle tomaten op jouw foto volledig ontwikkeld. Probeer vooral eens het verschil in smaak te ontdekken tussen de rijpe en niet volledig rijpe tomaten. En daarna natuuurlijk de zaadjes verzamelen. Buon appetito Quote
Grork Geplaatst: 14 augustus 2019 Geplaatst: 14 augustus 2019 Hallo, Weet er iemand wat het vreemde uitsteeksel op de tomaat is en hoe dit ontstaan is? E.T. maar dan vermomd? Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
roeier Geplaatst: 14 augustus 2019 Geplaatst: 14 augustus 2019 E.T. maar dan vermomd? Mogelijk is het een katheter, om barsten te voorkomen? Als na een droge periode ineens veel regen komt kan er een probleem ontstaan... Heeft Monsanto niet kortgeleden wat baanbrekende 'zelfhulp-rasjes' op de markt gebracht? Mellie, met wat meer bescherming zou ik vast meer kunnen bereiken met tomaten. Ik ben daar nog niet aan toegekomen. Ik heb hier wel een paar oude ramen liggen, nadat een buurvrouw van het voorjaar haar ramen liet vervangen. Maar mogelijk zit het meest effectieve gebruik daarvan in koude bakken, om van alles en nog wat sneller op gang te brengen. Je kunt er mogelijk een partijtje tomatenplanten sneller mee op gang brengen, maar je zult er niet veel volgroeide tomatenplanten bescherming tegen de regen mee kunnen bieden. Al zou het wel kunnen, zeker bij lage struiktomaatjes zoals die Alaska. Quedlinburger frühe Liebe wordt al lastiger, die gaat boven de meter, maar die vind ik wel lekkerder...Het kan ook zijn dat het ene ras beter tegen regen kan dan het andere. Bij de rassen die TomP mij adviseerde stond dat ze voor slecht weer waren gemaakt, dus wie weet... Ik ben nog niet helemaal uit de oriëntatie-fase, heb pas drie jaar een tuin en tomaat is niet het makkelijkste hier, dus ik kijk nog wat de kat uit de boom. Het valt me nog mee hoe mijn tomaten er op dit moment nog bijstaan, een paar jaar terug verging het de Dubok slechter volgens mij. Deze regen lijkt wel een vast gegeven te zijn dichter bij de kust in deze tijd van het jaar. Het fenomeen heet 'kustconvergentie'; je hebt het als de wind van zee komt, dat is warme lucht door het opgewarmde zeewater, dan in een koele periode in de nazomer 'botst' die lucht op het koude land, en dan krijg je al die buien, mogelijk met donderslagen. Dat zal Zeeland en Holland nu ook hebben, maar verder landinwaarts niet. Quote
Saalk86 Geplaatst: 15 augustus 2019 Geplaatst: 15 augustus 2019 Hoe is jullie ervaring met de San Marzano 2 wat het optreden van neusrot betreft. Ik heb hem vorig jaar voor het eerst geteeld en had er toen veel last van terwijl andere rassen er nauwelijks last van hadden. Ook dit jaar weer veel neusrot en tot nu toe alleen maar bij de San Marzano 2 .Ik heb San Marzano, en de hele plant zit inderdaad vol met neusrot. Werkelijk alle vruchten! Had dus paar weken terug nog 2 andere plantjes met neusrot maar dat was incidenteel! Ik was dit jaar laat met de San Marzano, maar zag vandaag dus alle vruchten met neusrot. Deze plant staat wel buiten in pot, maar is juist daar ook een van de sterkere gezonde planten wua plant / blad! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
oscardevos Geplaatst: 16 augustus 2019 Geplaatst: 16 augustus 2019 San Marzano is idd een neusrot gevoelig ras. Komt bij mij niet meer in de kas. Quote
Saalk86 Geplaatst: 17 augustus 2019 Geplaatst: 17 augustus 2019 Om toch nog even terug op de discussie over dit tomatenseizoen te komen; Ten eerste is het wel handig om te weten of de schrijver het over buitenteelt of teelt in de kas heeft! Als er iemand namelijk in al die jaren terughoudend is geweest over buitenteelt, ben ik het wel! Dit jaar voor het eerst gedaan en de tomatenplanten buiten zien er gewoon práchtig uit! Veel mooier ook als de planten in pot in kas! Ik zeg er wel bij: ze staan in een hele dikke laag compost, niet onder afdak(!). Sterker nog, ik had een tijd terug de laatste stekjes op de composthoop gegooid en deze planten waren allemaal lang en slungelig. Maar zijn super gezonde planten geworden! Ik durf niks met zekerheid te zeggen, maar ik krijg het idee of dat het wel lijkt dat de later geplante / gezaaide planten het dit jaar juist heel goed doen! Misschien willen we allemaal veel te snel. Want dat brengt me bij het volgende, jk zie sommige al het woord(en) ‘einde seizoen’, noemen! Man, als je 45 bent zeg je toch ook niet het einde van t leven is in zicht (al geldt dat wellicht voor een ieder weer anders natuurlijk). We zijn halverwege augustus mensen!! Bij sommige planten kunnen we pas net de eerste tomaten oogsten! Zeker voor de kasteelt moet, met een beetje geluk, eind oktober nog wel lukken! @roeier ik denk toch echt dat het wellicht in de rassen zit! Voor een ieder die een goed ras wil, probeer anders eens de ‘Bulgarian Triumph’. Ik verwachtte er zeer veel van qua grootte, dat viel wat tegen! Verwacht geen ‘triump size’, maar ze doen het hier buiten heel goed, in kas heel goed én in pot heel goed! Stuk voor stuk ook hele mooie formaat middelsize tomaten! En ik wordt echt een fan van de ‘Domata’, maar die hebben niet zoveel vruchten, wel hele dikke van 400/500 gram each! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Grork Geplaatst: 17 augustus 2019 Geplaatst: 17 augustus 2019 Om toch nog even terug op de discussie over dit tomatenseizoen te komen; Ten eerste is het wel handig om te weten of de schrijver het over buitenteelt of teelt in de kas heeft! Grappig, ik wist niet dat er een discussie gaande was Ik ga er even in mee : tuurlijk zit er verschil in koudegrond- of kasteelt. Voor zowel de tomatenplant als de -vrucht is kas-teelt veiliger. Maar zodra je de planten naar buiten zet sterken ze aan voor wind of regen. Mooi geregeld eigenlijk van Moeder Natuur. Anders dan andere jaren heb ik dit jaar voor het eerst met wat kleine kasjes gewerkt. De planten blijven duidelijk wat zwakker. Buiten echter ( en dat is in potten/bakken op een open balkon) worden de planten al snel veel sterker . Kunnen ook een windje hebben maar ogen ook solide genoeg om tomaten te dragen.Máár! Veel en langdurige regen... dat vindt een tomatenplant maar niks. Natte voeten vinden ze prima maar te lang natte bladeren... nee, uiteindelijk straffen ze je daar op af qua oogst. Dus tja. Wat ideaal zou zijn op de koude grond is een afdak! Zo krijg je sterke planten die wel zon kunnen pakken maar regen langs zich heen kunnen laten gaan. Bij te vaak regen werk ik met oude bolle paraplu's. Dat gaat goed want de tomaten groeien gewoon door. Het werkt prima.Ongeacht wat er op de paraplu aan reclame afgebeeld staat Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Ciska Geplaatst: 19 augustus 2019 Geplaatst: 19 augustus 2019 Dat een tomatenplant sterker word door weer en wind, ben ik het met je eens.....grootste probleem is niet te nat of te koud, daar houd een tomatenplant ook niet van. maar eerder de grote kans op schimmels na de eerste vochtige warme dagen in de buitenlucht.... Met name de gevreesde aardappelziekte, daar zijn tomatenplanten erg gevoelig voor. Ik ga dus ook in deze periode eerst de tomatenkas in voordat ik mij aan mijn aardappels wijd en de rest van de moestuin wijd...gewoon om besmetting te voorkomen. Ik moet echter wel zeggen dat ik ook een aantal planten buiten heb staan achter huis, en die zien er nog goed uit...zonder aantasting. Ik heb wel eens jaren gehad dat ik planten al veel eerder moest rooien....ook in de kas. Maar dit seizoen blijft aantasting nog uit...ff afkloppen natuurlijk..... Waar ik nieuwsgierig naar ben.....Hoe zit dat bij de rest van jullie? Zijn er al mensen die tomaten planten hebben gerooid? Het is immers al half augustus... Quote
oscardevos Geplaatst: 19 augustus 2019 Geplaatst: 19 augustus 2019 Ciska, ik heb al 2 van de 30 planten gerooid. Niet omwille van Phytophtora hoor, maar simpelweg omdat deze planten waren uitgedragen. Veel planten zullen binnenkort - als de laatste tomaten zijn gekleurd - gerooid gaan worden.Ik heb wel eens een beter tomatenjaar gehad qua vruchtzetting. De vleestomaten doen het dit jaar na de 2e tros slecht, de kerstomaatjes blijven het erg goed doen. Nu ook al heel veel blad geknipt door de bladvlekkenziekte veroorzaakt door Fulvia fulva (Cladosporium fulvum). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.