Mellie Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 Sja.... vandaag was er nog maar 1 gemarkeerd ei over. Dus dat schiet niet bijzonder op. Geen idee waar het ei is gebleven. Gisteren nog wel 2. Nergens een eierschaal, of wat dan ook te bekennen. Zucht. Dat kippengedoe gaat bij ons toch vaak gepaard met problemen valt me op. Dit ook weer. Ik hoop dat de markering er af is gewreven door al het eizitten. Heb de andere eieren die er bij waren gelegd maar laten liggen. Zul je zien dat de inkt er toch af was gegaan en ik per ongeluk een kuiken in mijn koekenpan heb...Of is dit gewoon uitgestelde teleurstelling? Quote
Charly Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 Hé Mel,Ja dat is pech hebben zeg. Onbetrouwbare sujetjes, die kipjes van je. Het mentale plaatje van een half dood kuiken in je koekenpan, werd ik wat onpasselijk van. Hoop van niet hoor. Het moet inmiddels wel bijna tijd zijn voor de kuikens toch? Spannend!Ik heb uiteindelijk mijn dubbeldooiers dus geruild voor broedmachine-tijd. Ze liggen er nu een week in. Zal mij benieuwen hoeveel eieren er goed bevrucht waren en of ik ze ook goed bewaard heb / in leven heb weten te houden Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 Ik zou het nog even aankijken maar daarna nog een keer proberen zodra er weer 1 goed broeds is. En dan echt apart zetten. Want dit met die 2 dames op een nest, en dat er andere eieren bij worden gelegd, is allemaal niet handig. Of een kleine broedmachine kopen als je elk jaar wat kippen uit wilt broeden voor vlees. Dan kan je ze ook knuffelen zodra ze uit het ei komen Geen boze moeder in de buurt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 Klopt charly. Vandaag of morgen kuiken(s). Sja. Een broedmachine is weer een uitbreiding van de hobby wat eigenlijk niet de bedoeling is. Ik probeer me zo goed als mogelijk aan de kippenrestricties te houden. Heb ook nog een man die (een beetje) in de melk te brokkelen heeft. En is allemaal alleen maar meer troep wat je ook nog moet opbergen wanneer je het niet gebruikt. Schaars goed opbergruimte!Maar... het tweede kippenhok is af. Dus ik zou... volgend jaar als er een kip broeds is, die in het andere hok kunnen doen. Heb iemand hier om de hoek gevonden met broedeieren te koop van coachin kriel. Maar nu even niet.... vandaag en morgen maar even afwachten. Edit: nog een x gerekend en het is morgen of overmorgen. Nog een dag langer geduld Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 Is er geen vereniging met een grote broedmachine waar je eieren kan inleggen? Wij hebben hier 'om de hoek' (voor onze begrippen ) bijvoorbeeld www.vpkv.nl en daar betaal je een klein bedrag per ei en je kunt de kuikens ophalen wanneer ze uit het ei zijn gekropen. Onder een kip uit laten broeden is erg leuk, mooi om te zien ook. Maar bij het fokken van allerlei rassen is vaak geen rekening gehouden met het zijn van een goede broeder. Of goeie moeder. En dan spelen de omgeving en jijzelf ook nog eens mee. Is de hen ineens broeds-af omdat je haar verplaatst. Of is het onrustig in de tuin en doet ze daarom iets waardoor de eieren verdwijnen. Of toch een rat of andere rover. Je weet het allemaal niet, er zijn zoveel dingen die mis kunnen gaan. Of helemaal goed, net als met tuinieren zeg maar Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 Ik zag op marktplaats iemand die zijn prof broedmachine aanbood voor €0,40 per ei. Dan kun je ze via hem laten uitbroeden. Dat zou natuurlijk ook kunnen... net wat je zegt, er spelen zo veel factoren mee of het wel of niet lukt. Ik ga nog wel kijken of er niet iets in de buurt is. Quote
Trea Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 (aangepast) Wat maf. Ik had dit topic blijkbaar helemaal uit t oog verloren. Vorig jaar had ik nog wel aangekondigd dat ik eieren had laten uitbroeden onder 2 kipjes die gezamenlijk een nest deelden. Dat is heel goed gegaan wat betreft het samen zorgen en opvoeden van de kuikens. Maar de uitkomst viel een beetje tegen. Er waren 4 haantjes en maar 1 hennetje. Uiteindelijk ben ik van 9 kipjes teruggegaan naar 8 door deze actie. De papa haan heb ik als eerste weggegeven aan een fokker. De fokker was er erg blij mee en ik was blij dat ik sochtends niet steeds bij de eerste schemer wakker werd. Ik heb 1 kipje verkocht met 2 haantjes aan iemand die een eenzaam achtergebleven krielhen had. De 2 resterende haantjes heb ik later ook weggegeven. Voor Janice het zusje was dat een lastige tijd als enige jonkie in een grote groep oudere hennen. Als ik zoiets nog een keer meemaak. Zal ik toch een haantje houden (tot hij overlast gaat veroorzaken). Inmiddels gaat het goed met Janice en ze legt regelmatig een klein piepklein eitje. Ik heb nu weer een leuke toom met 5 oudere en 3 jonge hennetjes die ruim voldoende eitjes leggen. Kuikens zijn natuurlijk wel erg leuk maar ik heb toch besloten om geen broedeitjes te kopen om de rust niet te verstoren. Waarschijnlijk ga ik volgend jaar weer op zoek naar leuke broedeitjes. Dus ik heb nog even om te kijken welk ras ik graag wil uitproberen. 3 mei 2020 aangepast door Trea 1 Quote
Mellie Geplaatst: 4 mei 2020 Geplaatst: 4 mei 2020 Nog steeds niets en toch 21 dagen later... wat houdt dat in? Quote
Mellie Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 Na 23 dagen eindelijk! En vanochtend dacht ik nog, vanmiddag gooi ik het ei weg. 1 Quote
Charly Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 Wooooow! Een heel kuiken! Fijn Mellie, dat je moeite en geduld niet voor niets was! 1 Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 Zooooo opgelucht! Dacht niet dat er nog was uit zou komen. In elk geval 1. Jammer van de andere 3, maar dit is ook al fijn en ga zondag een chabo kloek met 3 kuikens ophalen die dan 2 weken zijn. Quote
Charly Geplaatst: 23 mei 2020 Geplaatst: 23 mei 2020 Hoest met je kuikentje Mellie?En met de drie import-kuikentjes?Ga je nog zelf uitbroeden ook? De meneer die voor mij kuikentjes heeft uitgebroed in zijn broedmachine, heeft ook een soort van buideltje dat hij tegen zijn buik bindt, waar hij af en toe een eitje in uitbroedt. I kid you not. Dus zo kan het ook, mensen. Foto’s van mijn zeven broed-machine kuikens:Ik houd ze nog een klein weekje binnen. Om tammer te maken. Wil geen paniekbeesten meer. 2 Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 23 mei 2020 Geplaatst: 23 mei 2020 Ik weet niet of een week dan voldoende is Charly, ze gaan nou eenmaal op een gegeven moment door zo'n fase dat ze zich ineens bewust zijn van dat dingen ook wel eens gevaarlijk kunnen zijn (en ze geen moeder hebben om ze te beschermen). Dáár moeten ze dan eerst nog weer doorheen en dan worden ze weer rustiger. Het verschilt wel per ras denk ik. Wat hier wel aardig helpt is om ze het voerbakje af en toe echt leeg te laten eten. En dat jij dan dus komt voeren en er even heel dichtbij staat als ze daar weer lekker gaan staan pikken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 23 mei 2020 Geplaatst: 23 mei 2020 Whahhaha die buik buidel! Te grappig! En wat een doorzettingsvermogen. Dat ei moet hij dan dag en nacht bij zich dragen joh. Poeh hé... dat zie ik mezelf niet zo snel doen. Ik vond kippen op de eieren al moeilijk! Ik vind die zwarte kuikens wel erg mooi zeg Charly. Zo wijs ook. Welk ras is dit? Onze kipjes groeien als kool. Ik had er gisteren 2 die het hok uit waren gevlogen... dus. Dat vereiste wel wat werk om ze weer in het hok te krijgen incl een gat in broek en geschaafde arm. Maar afgezien daarvan doen ze het prima. Ze gaan na 1 week het hok niet uit te zijn geweest, nu ook het hok in en uit. Dat geknuffel vinden alleen de mensen leuk. Het pluimvee is er totaal niet van gediend, maar we gaan er wel mee door. Ik merk dat ik door dit broedavontuur tig vragen heb gekregen... of überhaupt heel veel vragen heb nu. Ik heb maar een Velt kippen boek besteld. Moet nog komen. Daar word ik vast heel veel wijzer van. Quote
Mellie Geplaatst: 25 mei 2020 Geplaatst: 25 mei 2020 Een van de vragen die ik heb waar jullie vast een antwoord op hebben (mijn boek is er nog niet) wanneer een kip weer eieren gaat leggen nadat er kuikens zijn? Quote
Nasuada Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Net even dit topic bijgelezen, wat een verhalen weer🤣. Mel, jouw kippies avontuur, zag dat kuiken in de pan ook al voor mij.🤢 dat is mijn angst ook als ik niet meer weet wanneer iemand voor het laatst de eitjes geraapt heeft. Is een trukje voor. Was iets met ze in bakje water doen en dan kijken of het drijft of niet.(Ben nu alleen even kwijt wanneer het goed is en wanneer niet. Dat vraag ik nog ffe na). Nou.....Charly....die.man met buidel....nietttttt🤯🤯🤯. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Trea Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 (aangepast) @Mellie meestal gaan de hennen weer aan de leg kort nadat ze hun kroost hebben verlaten. Vaak is dat als de kuikens een week of 8 zijn. @Nasuada Test: Als een ei met een sneltreinvaart naar beneden gaat is het vers. Gaat het langzaam dan is het al vrij oud (twijfelachtig) en als het ei blijft zweven of drijven is het bedorven. Maar als je een omelet wil maken , de eieren voor de zekerheid stukslaan in een apart bakje. Ik heb een keer een ei gehad dat er van buiten al vreemd gekleurd uitzag maar wel de waterproef doorkwam. Dat ei bleek echt niet oke. Ik heb witte eieren dan zie je schaalverkleuringen beter. 31 mei 2020 aangepast door Trea Taalfout verbeterd Quote
Mellie Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Vandaag het eerste ei! 4 weken na kuiken, heb ik weer een eitje van Siyah! Superleuk. Die chabo kip heeft 6 weken oude kuikens, maar verwacht daar voorlopig niets van. Die kuikens groeien ook veel trager. De 2 weken jongere kuiken is al 2 koppen groter. Vraag me ook ernstig af of het wel een kriel is... Quote
Mellie Geplaatst: 26 april 2021 Geplaatst: 26 april 2021 10 broedeitjes van amrock kriel onder de Serama. Ze is er maar druk mee!De man heeft een webcam erbij gehangen. Mevrouw ligt te slapen Ik haal haar elke dag 2 x van het nest. Ze is weer eens mega afgevallen (en het is al een klein ding), dus ze moet wel goed eten. Ze krijgt ook extra lekkere hapjes zoals restjes vis en rijst, in de hoop dat ze weer wat grammetjes aankomt. In haar water zitten vitamines van koudijs. Ze krijgt momenteel geen legkorrel, maar een legkorrel mix met voornamelijk zaden en kreeftvlokken ed. Nu maar duimen dat het niet 10 haantjes worden zoals in mijn droom. Dan ga ik wel een beetje huilen geloof ik. En heel hard vloeken... 1 Quote
Jane Doe Geplaatst: 27 april 2021 Auteur Geplaatst: 27 april 2021 Je kan haar gehakt of geweekte katten brokjes geven, voor de extra eiwitten. Hier net 2e kip uit de kooi terug in de broep, niet broeden hennen! 1 Quote
tuinLB Geplaatst: 27 april 2021 Geplaatst: 27 april 2021 Hier zijn de eerste broedmachine kuikens van het jaar uit het ei. Eigenlijk was de planning om de broedmachine dit jaar niet aan te zetten ivm de verbouwing, maar kreeg de vraag of ik voor iemand wat van mijn Brahma eieren uit wilde broeden. Dus toen toch de broedmachine maar aangezet. Verder gaan we dit jaar als het goed is niets meer uitbroeden. Maar goed ik had ook gezegd dat we dit jaar de broedmachine helemaal niet aan gingen zetten 2 Quote
Trea Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 (aangepast) Ik zit vanaf vandaag te wachten of er iets uit gaat komen van de broedeitjes Rhode island kriel. De 2 broedse mini piraten Black en Pearl kregen ieder 5 eitjes. Meestal zaten ze netjes ieder op een eigen nest, maar in het begin konden de andere kippen er nog bij en was er een paar keer herrie in de tent. Toen heb ik maar een hekje tussen het hokje van de broedse kipjes en de rest gezet. Later vond ik tot twee keer toe Black en Pearl samen op een nest. De eitjes niet steenkoud maar al best wel wat afgekoeld. Op een ander forum wisten ze me enigszins gerust te stellen. Er zijn blijkbaar meer kippenhouders die dit hebben meegemaakt. Advies was : rustig afwachten. Mogelijk is het proces met een dag of twee, drie vertraagd. Maar eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in. Ik ben benieuwd of er nog kuikens gaan komen. 29 april 2021 aangepast door Trea Volgen Quote
Trea Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 Yes, de dames waren allebei ff van t nest af gegaan voor een hapje en een drankje. Ik was helemaal niet nieuwsgierig en heb voorzichtig aan 4 eitjes geluisterd. Er waren er 2 die piepte. 🐣 🐣 . Spannend! 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.