Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Opstarten Kas


formatc

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Wij hebben een kas van ongeveer 6 x 6 .

Nu vroeg ik me af hoe kun je nou het beste de kas "opstarten".

Koemest korrels toevoegen en watergeven en laten rusten?

Zie door de bomen het bos niet meer en heb uiteraard al de zoekfunctie geprobeerd

Heb een foto toegevoegd voor de verduidelijking

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opstarten Kas ?

Om mogelijks wat duidelijkheid te krijgen even naar u geplaatste berichten gekeken .

https://www.moestuinforum.nl/post350661.html#p350661 blz 60 geplaatst Za 17 Jun 2017.

Gaat het over de kas die je hier al in gebruik had , dus eigenlijk kast klaar maken voor volgend kweekseizoen?

Of gaat het over een nieuwe kas ?

 

Koemest korrels toevoegen en watergeven en laten rusten?
Als de grond erg droog is eerst goed gieten (wat men spoelen noemt) . En eerst gieten/spoelen of je spoelt de voedingstoffen van de koemest korrels weg .
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mesten met compost, koemestkorrels of kunstmest moet je zeker doen, ook gedurende het jaar. Daarnaast kun je voor bepaalde gewassen met gericht bemesten.

Wat in een kas vaak het geval is, is dat er voornamelijk als hoofdteelt tomaten, pepers, parika's en komkommers gekweekt worden, en dit gebeurd ieder jaar weer waardoor vruchtwisseling lastig is. Hierdoor krijgen de planten last van bodemaaltjes en andere ziektes waardoor de planten zwakker zijn en minder opbrengen. Zelf schuif ik wel iets met de planten maar niet voldoende voor een vruchtwisseling van 4-6 jaar.

Vorig jaar heb ik daarom mijn hele kas 2 spaden diep leeg gegraven en opnieuw gevuld met tuinaarde en potgrond. Uiteraard kun je hier ook gewone aarde in stoppen en deze bemesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We merken dat afgelopen jaar de groei/ oogst wat afneemt vandaar mijn vraag: hoe te beginnen

-Vruchtwissel is meestal alles behalve ideaal in een serre .

-Meestal word de grond erg droog gehouden in de serre tussen de planten zeker tussen tomaten in het groeiseizoen. Ooit eens de stelling gehoord "een droge grond is een dode grond" . Zit zeker een deel van waarheid in dat bodemleven minder is in erg droge grond .

 

Of je koemestkorrels moet toevoegen ? Zou ik en vermoed niemand kunnen zeggen . Want wat heb je vorige seizoenen er van gebruikt ? Is bijvoorbeeld de bodem erg zuur zal de plantengroei niet ideaal zijn en ga je dit niet verbeteren met enkel koemestkorrels .

 

Wisselen met buitengrond is een optie maar erg veel werk:

-In de buitengrond hebben meestal de groenten die in de serre staan niet gestaan dus goed voor de vruchtwissel .

-Zouten die zich opgestappeld hebben in de grond worden spoelen uit door de regen .

-Is de grond erg zuur of zo dat lost je het wel op in de serre maar verplaatst het gewoon naar buiten .

 

 

Wat ik zou doen .

 

Grond spoelen zouten spoelen weg en krijgt me een vochtige grond .

Een laag compost toevoegen vochtige grond met laagje compost stimuleer het bodemleven .

Een bodemonderzoek laten uitvoeren dat je gericht kunt voeden en eventueel te korten aanvullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Lekker laagje compost in de kas. Daana gewoon doorspitten in de eerste 20/ 30 cm.

Gebruik wat 12- 10- 18 kunstmest om de basisvoedings stoffen op peil te brengen denk dan aan een kilo of twee ook dit lekker inharken. In koemest korrels zitten ook de basis stoffen maar in veel lagere concentraties.  Stevig water geven dan gaat de grond weer leven. In de kassen wordt vaak te weinig water geven en als het kan gebruik regen of slootwater het liefst geen kraanwater goed om te drinken maar te bewerkt voor in de kas denk aan chloor wat aan het drinkwater is toegevoegd.

Vergeet niet om tijdens het groei seizoen  ook regelmatig voeding  te geven planten in een kas gebruiken  nu eenmaal meer.

 

Gr, Gert 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...