boomknuffelaar Posted January 9, 2019 Share Posted January 9, 2019 Is er iemand hier die foto´s heeft van een opal pruim boom in zijn of haar tuin? Alvast bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 10, 2019 Share Posted January 10, 2019 Zal ik dan maar de aftrap geven ? Mijn Opal boompje. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomknuffelaar Posted January 10, 2019 Author Share Posted January 10, 2019 Dank Frans. Mooi boompje. Hoe oud? Laag of hoogstam? Lekker en veel fruit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 13, 2019 Share Posted January 13, 2019 Ongeveer een jaar of 7 geleden gekocht bij de Aldi. Het lijkt me een halfstam te zijn die ik nu hoog genoeg vind maar nog wel wat de breedte in mag gaan. De opbrengst is goed maar daar staat een Opal wel om bekend. Soms teveel zelfs zoals het afgelopen jaar toen er gedund moest worden. Dit jaar lijkt een beurtjaar te gaan worden, weinig bloesemknoppen voor zover zich dat nu al laat beoordelen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted January 17, 2019 Share Posted January 17, 2019 Twee Opalen. Ze stonden al in een boomgaard toen ik hier 8 jaar geleden kwam wonen, geweldig! De boom op de onderste foto staat op een Brompton onderstam, de vruchten zijn wat kleiner, wat zoeter en wat lichter gekleurd dan de vruchten van de boom op de bovenste foto (Julien A onderstam). Mogelijk komt dit omdat er er in de loop der tijden diverse variëteiten van de soort (cultivar) zijn ontstaan of het verschil is een gevolg van de andere onderstam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomknuffelaar Posted January 20, 2019 Author Share Posted January 20, 2019 Hele mooie bomen Flipje. Wel groter dan die van Frans, terwijl zijn boompje ook al best oud is. Hoe zou dat komen?Eerlijk gezegd zie ik de opal vaker in de formaat van Frans' boompje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 10 jaar, zoals de boom van Frans is niet oud voor een pruim, ook niet de Opal. De foto's van de bomen daaronder, daarvan zijn de bomen gewoon een stuk ouder. Ook niet echt heel oud trouwens hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomknuffelaar Posted January 31, 2019 Author Share Posted January 31, 2019 Twee Opalen. Ze stonden al in een boomgaard toen ik hier 8 jaar geleden kwam wonen, geweldig!Waren ze toen al even groot als nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted January 31, 2019 Share Posted January 31, 2019 Bovenstaande foto is van 4 juni 2012. Groei zit er nog wel in, maar zoals je ziet is het bij de laagstam vooral vruchthout. Jaarlijks wordt wel in de zomer gesnoeid om verkaling en takbreuk te voorkomen. Er zijn jaren dat er enorm gedund moet worden in de vruchten, soms wordt wel 90% van de vruchtjes verwijderd. Als de pruimen te dicht op elkaar zitten ontstaat er vrij snel Monilia-rot. De andere Opal, op Brompton onderstam, is veel minder vruchtbaar. De pruimen hangen vaak enkel en dunnen is niet nodig. Hier en daar worden waterscheuten gevormd en de groeisnelheid is sowieso veel hoger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 31, 2019 Share Posted January 31, 2019 Je pruimenbomen staan er echt prachtig op, op die foto's Tielse Flipje! Compliment! Heb je een verklaring voor het verschil in vruchtbaarheid van die twee Opal's, Flipje? Weet je welke onderstam die veel vruchtbaardere boom heeft? Mij lijkt het sterk dat alleen de onderstam zo een groot verschil zou maken. Aan de andere kant herken ik het ook wel dat de vruchtbaarheid van bomen, ook van hetzelfde ras en zelfs op dezelfde onderstam, nogal sterk kan verschillen. Af en toe heb je een fruitboom ertussen, zelfs van een vruchtbaar ras, die niet of nauwelijks wil dragen....zonder duidelijke verklaring in snoei, voeding, groeisituatie... Ik herinner me een Conference waarmee ik het na 5 jaar en 5 vruchten maar heb opgegeven (eerder een andere gehad die jaarlijks heel veel droeg...), een Jonagold die niet wilde dragen (temidden van 6 andere wel vruchtbare appels waaronder erg goede bestuivers) en twee dezelfde morellen waarvan een redelijk droeg en ik van de buur nooit een kers kon plukken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted February 8, 2019 Share Posted February 8, 2019 @weknow; bedankt! In mijn commentaar bij de foto's staat ook een mogelijke uitleg voor het verschil in vruchtbaarheid en vrucht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts