RobN Posted January 11, 2019 Share Posted January 11, 2019 Ik wil voor dit jaar een testen of ik meiknolletjes kan telen. Ik heb ze nog nooit gegeten maar ik kan bijv koolraap ook best waarderen en raapstelen stamppot ook zeer, ik gok dat het er ergens tegenaan hangt? Nu lees is dat voorzaaien een minder goed plan is, omdat ze hard groeien, en er dan meer kans is op doorschieten o.i.d. Ik ben alleen niet van plan ze voor te zaaien en te verspenen, maar voorzaaien in potjes, zodat ze als ze iets groter zijn, gelijk compleet uitgeplant kunnen worden. De reden is dat ik vaak last van aardvlo heb, raapstelen en paksoi zijn echt niet te telen, eindigt met vergeeld blad vol gaatjes als het al doorgroeit. Van andere kolen blijven ze gelukkig aardig af, als er raapsteeltjes staan waar ze lekker van kunnen smullen, zie het nu als een soort vanggewasje. De vraag, kan het kwaad op deze manier voorzaaien, gewoon 1 plantje per potje, kleine 9cm ronde potjes, ik dacht onderin gewoon potgrond/brekerszand mengseltje en bovenin dan wat zaaigrond of kokospeat zodat ze rustig kunnen ontkiemen. Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 11, 2019 Share Posted January 11, 2019 Ik zou zeggen probeer het. Wat heb je te verliezen?Probeer wat opties, ze gaan snel zat. Het is wel nog erg vroeg, normaal wordt er pas over een maand of twee gezaaid. Zelf zou ik er niet voor kiezen, maar dat is weer wat anders. Ik zou zelf een beschermde habitat maken, onder glas, cloches of anti- insectendoek.Of wellicht een hoge deels glazen afscheiding. Wortelgewassen zijn geen liefhebbers van verplanten en bij een zo snel groeiend gewas geeft dat ook weer een schok Ze moeten ook nog eens buiten staan, binnen geeft nog meer problemen. Dus dan zou ik eerder nog in een diepe verhoogde krat oid zaaien om die springers het extra moeilijk te maken. PS toevallig gisteren nog wat gave knollen gevonden onder glas. Ik denk uitgegroede raapsteeltjes. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 11, 2019 Share Posted January 11, 2019 Gezien je van de Meiraap het ondergrondse deel eet lijkt het me dat je niet zoveel last hebt van de gaatjes in het blad dat de aardvlooien veroorzaken. Zou ze dus gewoon buiten op de plek zaaien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted January 11, 2019 Author Share Posted January 11, 2019 Ik ga niet nu al zaaien maar in maart. Ik ben bang dat ze anders teveel van het opkomende eten en dat ze dan niet meer goed groeien. En of dat de onkruid (goudsbloem en phacelia) het inhaalt Verhoogd is een ideetje of beschermd. Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaB65 Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Op 11-1-2019 om 13:14, Patrijs zei: Ze moeten ook nog eens buiten staan, binnen geeft nog meer problemen. Dus dan zou ik eerder nog in een diepe verhoogde krat oid zaaien om die springers het extra moeilijk te maken. Hoe werkt dat: 'verhoogd' zaaien, in een krat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Ik heb bijv. oude viskratten gejut. Die zijn al hoog en lastig te bereiken voor insecten. Je kan ze ook nog hoog zetten of afdekken. De grootste schade is hier vroeg in het seizoen, wanneer er nog weinig op de tuin staat. Ook heeft mijn buurvrouw die niet spit er veel meer last van als ik die wel spit. Misschien zijn er op haar tuin meer verstopplekjes als op mijn kalere tuin? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts