Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wie eet mijn spinazie zaad op, en hoe kan ik het voorkomen?


Poppy

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb een paar dagen geleden spinazie gezaaid in de kas. Gewoon uitgestrooid en bedekt mat een dun laagje zand, zoals ik dat normaal buiten ook doe. Nu, een paar dagen later, liggen alle zaadjes bovenop het zand, en zijn ze open en leeg Hebben jullie enig idee wie mijn zaadjes opeet, en hoe ik dat de volgende keer kan voorkomen?

Zie ook de foto.

 

Alvast bedankt!

Yes you can!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk familie van de muizen, die vorig jaar precies hetzelfde deden met mijn zonnebloemzaad.

Je zou het zaadbed kunnen afdekken met vlies of bubbelplastic totdat e.e.a. behoorlijk gekiemd is. Zijkanten bedekken met grond en het beste hopen.

En natuurlijk: muizenval zetten. Dat leverde bij mij afgelopen jaar 10 slachtoffers op. Geen vraat meer gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een mooi gebaar van jou om de muizen te laten leven. Ik doe dat ook, dek mijn groenten goed af en als het mis gaat is natuur. Iedereen moet eten en ook de wilde vogels. Ik geniet in de tuin van de muizen bij ons zijn ze bruinig van kleur. En de kas goed afsluitend maken werkt ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons ook altijd spannend in de kas. Ik dek meestal de gezaaide gedeeltes af met glasplaten, omgekeerde bakken of fijn gaas zodat ze er niet makkelijk bij kunnen. Meestal gaat het dan wel goed. Als je niet afdekt heb je veel kans dat al je zaad weg is. Heb toevallig zondag gezaaid en je zult kunnen zien waar mijn spinazie gezaaid is.zaai-in-kas57471550051200.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Update: de spinazie is ontkiemd! Ik heb er een tomaten doek overheen gelegd totdat de zaadjes ontkiemd waren. Ik heb gezocht naar hoe de muizen de kas binnen waren gekomen, ze hadden vanuit buiten onder de zijwand door gegraven om binnen te komen. Slimmeriken

De muizen hebben helaas ook de peul zaden gevonden die buiten de kas waren gezaaid. Dus die ga ik nu dan maar binnen opkweken en later uitplanten ...B9D12EA5-F27B-4E22-9AEF-067D9081B8CD52821553423018.jpeg

Yes you can!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

is het in de kas of buiten?

Zijn de plantjes aangevreten of de zaadjes?

Als er van het groen is gegeten kunnen het slakken zijn, die komen 's nachts tevoorschijn om te eten en moet je overdag zoeken op hun verstopplekje.  

Bij mij pikken ook vogels, ik denk mussen aan het groen, ik zie ze ook van de jonge peulenblaadjes eten.

Een konijn of haas kan ook nog en natuurlijkmuizen of ratten, bij mij at een muis van de pootaardappels in de kas.

Heb je een foto? Dat geeft soms een oplossing.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je ze een prima dieet voorschotelt:

 

Dit is het advies op de huisdiermuizen site:

 

Quote

Kleine hoeveelheden groenten en fruit zijn een waardevolle toevoeging aan een muizendieet, maar voer alleen heel kleine hoeveelheden groene groenten (bijv. witlof, wortel, paprika, spinazie, andijvie, broccoli) omdat deze diarree kunnen veroorzaken en een kleine muis heel snel kan sterven aan uitdroging.

In ieder geval kan je al beginnen met veel meer te zaaien, dit is voor gewone spinazie wel erg dun. Ook valt het dan minder op als er wat muizenhapjes weg zijn.

Je kan naderhand altijd nog dunnen en dunsel eten.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...