Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eau de vie uit eigen tuin, of eigen ketel


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Je moet nu alle rotte vruchten eruit halen. De rest goed afwassen met water en daarna sulfiteren. Om de sulfiet te laten werken moet het wel overal in contact met de vrucht kunnen komen. Daarom alles in water gooien, kaliumdisulfiet erbij, zuur toevoegen, en het fruit rondroeren. In een goed geventileerde ruimte anders prikt het gas in je neus. Na 10 minuten is het wel ontsmet.

 

Alle wilde gisten zijn dan ook gedood. Dus ik zou deze portie vervolgens invriezen en het met de volgende portie opnieuw proberen. Maar dan wel met: fijnstampen, een cultuurgist, en eerst met pectinase behandelen. Daarnaast zou ik ook suiker toevoegen als de brix te laag is. 

 

Wilde gisten zijn een enorm risico. Als je al een tijdje wijn maakt in dezelfde ruimte, heb je wel meer kans dat daar een geschikte gist rondhangt. Maar anders krijgt vaak de melkzuurbacterie de overhand. Of brett, met de geur van mest en slootwater. Of de boel gaat oxideren. 

 

Edit: ik denk dat je wel moet beginnen met prakken. Wat heb je met die eerste lading gedaan?

 

En de container moet wel geschikt zijn voor contact met etenswaren. Bij zo'n zwarte ton twijfel ik. 

 

En waarom zou je er geen dessertwijn van maken? Destilleren is een enorme klus die veel tijd kost. Je krijgt misschien 30 kilo fruit, dat is 18-20 liter wijn, daar houd je misschien 2 liter destillaat aan over (ik denk minder, maar ik heb nooit zelf gedestilleerd).

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrienden van ons in Noord-Frankrijk verzamelden val-appels, juist met rotte plekken. Wordt verzameld in een zwarte ton en ze moeten suiker toevoegen. Als de ton vol is, gaat het naar een distillateur, dat stuk doen ze dus niet zelf. 

aangepast door mdubbelm
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De paar beschimmelde eruit gehaald en een beetje geprakt twee dagen terug. Dat lijkt te werken, geen schimmel meer en gisting is op gang.

 

IMG_4297.thumb.JPG.12746a9317d378f8d51ae80b55f8bc36.JPG

 

 @fre3ke Sulfiet toevoegen is in deze opzet geen optie. Wat ik probeer is juist om de natuur het werk te laten doen en daarvoor zijn de wilde gisten essentieel. Een poging om sterke drank te produceren op de manier zoals dat overal in Europa al eeuwen wordt gedaan.  Ze doen het overal net even anders en vinden allemaal hun eigen brouwsel het beste ;) . 

De eerste lading zit ook in dit brouwsel. Ga dit weekend met een nieuwe ton beginnen. Zal er nu eentje nemen voedselveiliger is , deze zwarte is geproduceerd als bak voor hondenbrokken. Bij productie is waarschijnlijk geen rekening gehouden met stoffen die vrijkomen tijdens vergisting van fruit. 

Maak er geen wijn van omdat ik dat al eens gedaan heb en nu iets nieuws wil proberen ;) Zo gaat dat in het leven.

 

@mdubbelm Ja dat is hier ook ongeveer de opzet , de ideeën over wel of geen rot fruit toevoegen verschillen nogal. Argument om geen rot valfruit toe te voegen is smaak, het zou de smaak negatief beïnvloeden. Aangezien ik een beginner ben is dat een discussie waar ik mij nog niet in kan mengen. Neem het zekere voor het onzekere en voeg alleen mirabellen toe die nog gaaf zijn.

 

Hieronder nog wat foto's van de boom en het rapen.

IMG_1070.jpg.139e54e9f63920e70d18f90c660ae753.jpg

IMG_1079.jpg.29d32969d80a16cb31ea0095ca320164.jpgIMG_1073.jpg.1c820f6d58f1d6424d967c61f425d7a4.jpg

 

Er is ook een ander type pruim in de ton gegaan. Gekregen van @Anna3, zijn hoogstwaarschijnlijk kwetsen. Weer wat meer volume in het brouwsel ;) 

 

IMG_1106.jpg.6492a6061840e0a6a7c1f0ae593a7aeb.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat de gisting gestart is. Weet je wel zeker dat het een alcoholische vergisting is? 

 

Ik heb zelf ook eens een wilde gisting gehad die heel goed uitpakte. Maar ik maak al een paar jaar wijn in huis dus ik denk dat de oorsprong toch een cultuurgist was. 

 

Bij pruimen weet ik dat vanaf dag drie de pitten bitterstoffen gaan afgeven. Ik ben benieuwd of dat soort smaken verdwijnen bij het destilleren. Dus ik blijf geïnteresseerd meelezen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een keer omgeroerd, verder geen nieuws. Ziet er goed uit, ruikt goed en af en toe een blupje.

 

Volgens mij wordt en nu wel alcohol gemaakt maar helemaal zeker weet ik dat als hij klaar is. Dan ga ik het alcoholpercentage pas meten.

Als er nu iets anders aan de gang was dan had ik dat volgens mij al wel geroken. Heb dat met bier en wijn wel eens gehad, dat ruikt dan ook echt niet goed. 

 

Ik heb nooit bittere eau de vie geproefd dus die bitterstoffen komen niet terug in het eindproduct als het goed is.

Als het eindproduct bitter is zal ik dat uiteraard hier posten 😁

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij ben je goed bezig Joep. Het beste kunnen vragen aan mijn lief gesteld. Nu, Lie ligt al naast me op één oor, maar als je  nog vragen heb aarzel ze niet te stellen, ik zal proberen regelmatig antwoord van Lie door te geven. Die rode pruimen zijn dacht ik geen kwetsen, iig ken ik die alleen als een langwerpige paarse vrucht met een deuk over de lengte van de vrucht. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja top, dank je! Doe ik. Nee geen kwetsen, laten we het maar op wilde pruimen houden. 

We hebben dit weekend nog een boom met mirabellen gezien die we daarvoor nog niet ontdekt hadden. Niet heel veel vruchten maar beloofd wel wat voor de komende jaren want de boom is al best groot.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Joep was net boos op de eenden; ze hadden in korte tijd een heleboel mirabellen aangevreten :roll:

Joep had aan de boom geschud, een flinke schaal mirabellen geraapt, en ze naar de ton in de schuur gebracht. Daarna even een bammetje voor zichzelf gesmeerd, om daarna weer te gaan rapen. Hadden die wandelende snavels al van allerlei vruchten half opgegeten. En overal overheen ge-plat-poot ook. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dagelijks roeren nu en zo ziet het eruit voor het roeren. Roodbruin....

IMG_4317.thumb.JPG.ba366ce60594e97d3fc901fc67c27358.JPG

 

en dan zo na het roeren.. Weer geel..

 

IMG_4318.thumb.JPG.2d530e7a166d569287d7139b816f6c1e.JPG

 

nu een zich dagelijks herhalende handeling. Ruikt goed, ziet er goed uit en enige verschil is dat er steeds meer vocht bij komt en steeds minder hele mirabellen. Op de bodem liggen veel pitten is hoorbaar tijdens het roeren. Er is nog steeds gisting in de eerste bak maar al wel beduidend minder (schuim en belletjes)

 

Afgelopen week een tweede bak begonnen, deze is inmiddels vol en ook aan het gisten.

IMG_4315.thumb.JPG.0f435f84145c8a2741f8d676453c7d60.JPG

 

IMG_4316.thumb.JPG.f68b0aeb9bf0de76dacb922d10a0bd5c.JPG

 

 

De destilleer ketel is ook binnen dus we kunnen bijna van start ;) . Het is een 10 liter koperen alambic . We beginnen klein ;) 

IMG_4320.thumb.JPG.598396963272ef2a9984df981bd4f101.JPG

 

 

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is de turbo gist toch ook wel ets voor je...

ik maak al jaren iets soortgelijks van appels...

eerst met pulp etc..... Na veel ge🤯🤬 pers ik nu het sap uit en gebruik turbo gist .... 

scheelt veel werk...Kun je na een dag of 10 al stoken... en dan heb je al een start van 22%

brauhuis almere heeft veel... stoken type eens in wie weet waar willem woont 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Turbo gisten en suikers toevoegen is ook een leuk experiment maar meer iets voor een volgende fase, eerst deze maar eens zo goed mogelijk afronden 😀

 

Tussentijdse update. Boom 1 nu zo goed als leeg en boom 2 heeft dit overgenomen maar is toch beduidend kleiner dus gaat minder vanaf komen. Boom 3 , 4 en 5 wordt niet heel veel dus met een beetje geluk kan ik net een vierde bak vullen.

 

Zo ziet het er vandaag 22 augustus uit:

(alle foto's genomen na het roeren)

 

Bak 1 met startdatum 1 augustus is al goed vloeibaar, heel weinig gisting:

 

IMG_4340.thumb.JPG.64df8fb024657502455175fd985b3247.JPG

 

Bak 2 met startdatum 10 augustus bevat nog wel wat hele mirabellen en vind ook nog wel wat meer gisting plaats

 

 

IMG_4341.thumb.JPG.879a3216e3bb0a7a73a7d8e68afb0f85.JPG

 

Bak 3 met startdatum 15 augustus heeft zoals het hoort nog de meeste gisting

 

IMG_4342.thumb.JPG.a7ce7a4237dac9026657dd280950531b.JPG

 

 

Volgende stap is: Nog even wachten tot bak 1 echt klaar met gisten is en dan eens proberen of het alcoholpercentage te meten is. Daarna (ook als dat niet lukt) kan het volgens mij gedistilleerd worden.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen gistingsfles met waterslot? Dan zou je nu kunnen zeven, en de vloeistof onder waterslot verder laten gisten.

 

Je moet denk ik de drab eerst kwijt zijn, voordat je kan destilleren. Bij wijnmaken gaat dat door een paar keer hevelen, nadat de gisting helemaal klaar is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Joep123 zei:

Daarna (ook als dat niet lukt) kan het volgens mij gedistilleerd worden

Lie zegt: ziet er goed uit, hij kan t natuurlijk niet horen en ruiken, normaal gesproken gaat de gisting na een week op gang komen en werkt het ongeveer drie weken door. Het eind van de gisting kan je zien als er alleen donker vocht boven komt drijven, dat is het einde van de gisting. Hij komt wel even checken😉 let op de fruitvliegjes.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke Ja zal de prut zeven voordat ik ga distilleren maar wat win je ermee om nu al te zeven en dan verder te gaan met gisting op fles? Dat lijkt mij alleen maar extra afwas omdat ik dan ook die glazen fles en waterslot later moet schoonmaken. Ik was van plan vanuit de bak te zeven direct de destilleerketel in.

 

@appelvrouw Ok dus in de eerste week van September zou bak 1 klaar moeten zijn. Top! Fruitvliegjes , zijn er niet heel veel maar er komen elke dag enkele exemplaren onder het muggendoek waarmee de bakken zijn afgedekt dus of ze komen er gewoon doorheen of er zitten al eitjes op de pruimen voordat die de bak ingaan. Ik had voor mijzelf de grens getrokken bij beesten die groter zijn dan fruitvliegjes want die zijn haast niet tegen te houden. Ja met een waterslot maar dan komen de natuurlijk gisten er niet in. Die zijn nu toch niet meer nodig dus dan is het waterslot misschien toch weer de beste optie... hmmm Voor huidige batch al een beetje te laat maar zal het onthouden voor een volgende keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fruitvliegjes kunnen azijnbacterie meebrengen. Als die zich in het vat gaat vermeerderen,wordt alcohol omgezet in azijn, dat wil je zeker niet. Daarom is een fles met waterslot nu een goede vriend. Plus dat je zeker weet of de gisting echt klaar is. Maar dat laatste is misschien niet zo relevant bij stoken.

 

Verder moet je niet verwachten dat je met één keer zeven een heldere vloeistof hebt. Eerst door een grove zeef, dan een fijne, dan een natte doek is mijn methode. Heel rustig gieten zodat eerst het helderste deel erdoor gaat. Of met een soeplepel scheppen. 

 

En dan nog een paar keer hevelen. Maar ik weet niets van destilleren, misschien is de drab geen probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ja, en azijn wordt hier thuis ook gekweekt dus is aanwezig. Gisteren geroerd en alles ruikt nog goed, ik heb de deksels iets vaster op de bakken gedrukt met het muggendoek ertussen. Hopelijk houdt dit de fruitvliegjes tegen want dat scheelt toch weer de extra afwas (vooral watersloten vind ik erg lastig schoon te krijgen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bak één heeft iets nieuws. Een laag met kaam, ik ken het wel want ook wel eens gehad op bij bier en wijn maken. Gebeurt meestal na het hevelen (de alcoholische drank scheiden van de drap onderin) en dan is er nog iets van gisting dus gaat het terug in de fles me waterslot en ik denk dat de kaam ontstaat omdat er lucht bij komt en de gisting niet meer krachtig genoeg is om die lucht uit de fles te verdrijven.

Oplossing is dan de kaam eraf scheppen en te gaan bottelen. Of kaam schadelijk is weet ik niet precies. Het beïnvloed vast de smaak maar is het ook een probleem bij alcohol productie voor distillatie?

 

IMG_4349.thumb.JPG.7f7f083a3561d913460eca4a9c1e63e0.JPG

IMG_4350.thumb.JPG.a4a6d39c1d857aeb102e0dbd5d9470ba.JPG

 

Bak 2 , geen problemen.

 

IMG_4351.thumb.JPG.13f676fa9056f7468a1381d127de26e6.JPG

 

Bak 3, ook prima.

IMG_4353.thumb.JPG.489748899c5adec575e4546d86c7a842.JPG

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • Jorieke123 changed the title to Eau de vie uit eigen tuin, of eigen ketel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...