Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eau de vie uit eigen tuin, of eigen ketel


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Op 18-11-2021 om 08:07, henkg zei:

Daarvan uitgaande: door stookverlies bij 2e stook houd je ongeveer 1400 ml over

1313ml is het resultaat, daarvan 868ml goedgekeurd en de rest moet opnieuw gestookt worden. Die verhouding wordt een volgende keer beter, kwestie van ervaring. Kwestie van eerder apart zetten, niet pas van 400ml maar iedere 200ml bijvoorbeeld en zorgen dat er aan het eind niet te heet gestookt, dat voorkomt hopelijk potjes met 8%......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Uitkomst van de derde stook mirabellen.

De 21e november bleek dat potje 2,6,7 en 8 opnieuw gestookt moesten worden. Dat heb ik gedaan.

 IMG_4809.thumb.JPG.4a31ab0c957e87e5afd334eae61c26ed.JPG

 

Van rechts naar links.. Potje 1 en 2 is voorloop en potje 7 de naloop.

Potje 1 : kleur te donker , 45ml en 85% . Ga ik niet opdrinken, wordt schoonmaakalcohol. Ruikt wel goed.

2: kleur is te blauw, wel transparant maar toch anders dan de andere potjes. Reuk is ok. Het is 23ml van 85% en dit wordt ook schoonmaakalcohol.

3: Alles Ok. 54ml van 38% ( temperatuur even iets te hoog gehad waardoor teveel water mee kwam)

4: Alles ok. 215ml van 58%

5: alles ok. 215ml van 85% (ah , temperatuur weer goed)

6: ok , 215ml van 78%

7: troebel, 125ml van 10% , ruikt vies, muf. Afgekeurd, kan opnieuw gestookt of weggooien.

 

Potje 3 tot en met 6 bij elkaar gedaan, dat is 700ml , daar 300ml water bij gedaan en toen had ik 1 liter eau de vie van 50% 

Dit samengevoegd met het vorige, dan is de uiteindelijk opbrengst 2,8 liter.

IMG_4812.thumb.JPG.e62e26e02bfd3621882eae9370d0eafb.JPG

 

Dan was er nog die blauwe ton met commerciële pruimen.

Met de ervaring van de mirabellen in de achterzak ging dat er zo even achteraan.

Twee keer gestookt en opbrengst is 1,7 liter met 50% alcohol.

 

Hier nog een foto van beide flessen op hun schap in de kelder. Ga de komende tijd in de gaten houden of er niet teveel verdampt, de flessen zijn niet vol en daardoor is er een vrij groot verdamping oppervlak. De temperatuur in de kelder is 10 graden en er zit een doek over de bovenkant van de fles dus ik ga er eigenlijk van uit dat het mee gaat vallen.

 

IMG_4815.thumb.JPG.8d3879cd3f548a3cb7eabd350201e2b6.JPG

 

 

De smaak verschilt wel, de pruimen is lekkerder omdat die niet het bitter van de mirabellen heeft.

Heel benieuwd of dat over een tijdje nog anders zal zijn.

 

Voor een volgende keer eens testen of het uitmaakt qua bitterheid dat ik de pitten er eerder uithaal en een ton met een waterslot om te kijken of het dan minder zuur wordt.

Ben heel blij met mijn eigen stook. Leuk en zeer leerzaam, krijgt zeker een vervolg!

 

Ik doe dit niet om belasting te ontduiken dus als de belastingdienst meeleest en mij een aanslag accijnsbelasting wil sturen dan is dat geen enkel probleem, die zal ik direct betalen.

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was een interessant verslag, waarvoor dank.

 

Voor mij is interessant dat het bittere ook na de stook blijft. Het zijn dus in alcohol oplosbare smaakstoffen. Misschien trekt het nog bij, maar bij mijn wijnen gebeurt dat helaas niet. 

 

De pitten eruit halen is een goede test voor volgend jaar. Dan krijg je ook geen blauwzuur-extractie. 

 

De pitten van mijn kroosjeswijn heb ik heel lang gebruikt in een 'pittenkussen'. Ik had een kniekous ermee gevuld en dichtgeknoopt. Die legde ik voor het slapen even in de magnetron, en dan bij het voeteneinde in bed. Maar bij jullie hoeveelheid pitten kan je misschien een hele zitzak vullen. 

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Joep: Proost, en op naar het vervolg!

De eau de vie van Appelvrouw: ik heb meerdere jaargangen mogen proeven.  Was nooit bitter. Verre van dat: errug lekker.

Als dat bittere een beetje smaakt (en ruikt?) naar amandelen, dan misschien ietsje blauwzuur?

 

Zo zou ik nooit elke nacht met mijn hoofd op een pittenkussen van mirabellenpitten willen liggen. Eerst warm door de magnetron, daarna lichtjes vochtig door je hoofd. En dat de hele nacht, iedere nacht.

Misschien ben ik te voorzichtig. Weet wel dat "natuurlijk" niets zegt over giftigheid. Vingerhoedskruid, Monnikskap, Eenbes, Scheerling, en veel meer. 

 

Over mijn herstart van maken stookwijn met suiker krijg je (Joep) een PB: is teveel off topic voor hier.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schreef het hier al eerder: “ik ga ook maar weer eens aan de slag”.

Dat is inmiddels gedaan.

13 liter stookwijn van ruim 3 kilo kristalsuiker gemaakt. Theoretisch zou dat 13-14 % alcohol moeten geven.

Een kleine drie weken later:

In vier delen van elk 3,5 liter gestookt in mijn elektrische keteltje (luchtgekoeld).

Keteltje is 750W. Met een zelf gefabriekte regelaar (PWM controller) regel ik dat terug tot ca. 300W.

Tijd (per 3,5 liter) vanaf verwarmen tot laatste bruikbare druppels: iets meer dan 100 minuten. 

Opbrengst totaal: 2,6 liter á 50% alcohol.

 

Hier de stook-opstelling (in het ligbad: lekker makkelijk bij evt. knoeien):

 

20211205_164141.jpg

^ De stook-opstelling. Na de allereerste druppels regel ik het wattage terug, van 750 naar 300 Watt. De ventilator is apart aangesloten en krijgt steeds de volle mep.

 

Deze keer heb ik -van begin tot eind- alle stappen en stapjes nauwkeurig bijgehouden, vooral voor mezelf, om daarvan te leren. Veel te uitgebreid om hier te posten.

Laat mij horen via PB weten of je geïnteresseerd bent in alle details, en ook de ondervonden probleempjes.

 

 

 

  • Like 2

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henk, die still hebben wij ook al een aantal jaar, Dit jaar hebben we weer een lading vlierbessen opgezet, en gebruikt. Deze levert een vrij hoge 1e stook op . We hebben m dit keer dubbelgestookt, en het eindpercentage was 72 %. Deze gebruik ik voor likeuren, waarna ik (uiteraard) het percentage tot een drinkbare variant maak met suikerwater. Ook maak ik er tincturen mee.

 

aangepast door Indy
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-12-2021 om 20:49, appelvrouw zei:

Goh wij hebben alle jaren tonnen vol met mirabellenprut, mét alle pitten. 
Volgens mij is onze eau de vie niet bitter ( Joep? Henk?) dus mijne inziens moet het aan iets anders liggen…

 Klopt, jullie eau de vie is heerlijk, helemaal niet bitter. (Die van mij is overigens ook niet TE bitter , er zit een bittere na dronk aan , na een slokje komt die van onder de tong naar boven (hoe dat kan geen idee want smaakpapillen zitten toch alleen boven op de tong dus hoe ik het dan proef onder de tong is mij een raadsel)) . 

 

Het lijkt me niet mogelijk dat dit bittertje cyanide/blauwzuur is. (ik heb me een beetje ingelezen.

In te pitten zitten natuurlijke gifstoffen die bij consumptie in ons lichaam omgezet worden naar cyanide (bron: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cyanogene-glycosiden.aspx )

 

Cyanide heeft een kookpunt van 25,6  graden Celsius dus mocht het eventueel in het mengsel terecht komen dan komt het er met de voorloop uit. (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofcyanide)

 

De stoffen die het voedingscentrum noemt als veroorzakers van de cyanide hebben een kooppunt van 390 en 563 graden Celcius en die temperatuur behalen we nooit tijdens het destilleren dus deze stoffen blijven achter in de ketel. 

(bron: https://www.chemicalbook.com/ChemicalProductProperty_US_CB3399987.aspx en https://www.chemicalbook.com/ChemicalProductProperty_EN_CB8363552.htm )

 

Waar het bittertje dan wel vandaan komt blijft voor nu een raadsel.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even aan het googlen geweest in het engels (zal toch niet de enige op deze wereld zijn die een bittere afdronk heeft)

 

https://homedistiller.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=93

 

https://tunahouse.ru/en/vypechka/pochemu-samogon-gorchit-poslevkusie-kak-ubrat-gorech-samogona/

 

Die laatste veel info over bitterheid en ook het zurige aan het begin.

 

Omdat er weinig alcohol in de pruimenprut zat heb ik aardig heet gestookt en er zat wel eens wat verbrande delen onderin de ketel. Daar schijnt dan een bittertje vandaan te kunnen komen......

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

En we zijn weer 5 maanden verder. Dit is er gebeurd met de eau de vie de afgelopen maanden.

Ik maakte me zorgen om de verdamping in de kelder dus hield het niveau geregeld in de gaten. Bleek nauwelijks sprake van verdamping te zijn maar wat wel opviel is dat er bezinksel was. Hierbij de foto's 

860721163_bezinkselopzijkantfles.thumb.jpg.611d9e4807ab7ded8aca4dfba3568327.jpg1149009621_bezinkselopbodem.thumb.jpg.67438713fa115e9207ba41d7d813d507.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dat blijkt oxidatie uit de koperen ketel te zijn. Is genoeg over te vinden op stookforum.nl Blauwe schimmel vlokken/draden – Stookforum – Stookforum

Oplossing bleek alles zeven door een koffiefilter en daarna opnieuw destilleren.

Weer een paar maand laten staan en vandaag alles door een koffiefilter met actieve kool en op fles.

Nu is het klaar! Helaas is door al die extra destilleer en filter actie ook een deel van de smaak verloren gegaan maar ook het bittertje....

Al met al een zeer leerzame poging met een eindresultaat waar ik niet ontevreden over ben.

De mirabellen bomen hebben hun bloesem alweer gehad dus dit jaar hopelijk weer een mogelijkheid om eau de vie te stoken.

 

IMG_5557.thumb.JPG.f2251f3681777bbbb653a60a909b11d3.JPG

IMG_5558.thumb.JPG.9f9d93f4ffe1e72ff64809cbccb239aa.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is toch leuk, na al dat werk. Is de ene lekkerder dan de andere?

 

N.b. plastic is ongeschikt voor lange bewaring, ik neem aan dat die rechtse fles tijdelijk is. Plastic laat wat zuurstof door. En er zitten ongezonde weekmakers in die oplossen in je vloeistof. Maar vooral kan het de smaak beïnvloeden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit wel iets verschil in smaak maar vind het lastig om favoriet aan te wijzen. Ze zouden beide wat fruitiger moeten zijn maar bij elke keer stoken en filteren gaat daar toch wat van verloren.

Ja die plastic fles maar snel opdrinken dan 🙂

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 4/22/2022 at 8:27 AM, henkg said:

Ik haak graag aan, en heb daarom alvast mijn proefglaasje (Glencairn tasting glass) klaargezet.

En ook een proefflesje eigen stook.

 

Ik vond het al zo'n prachtig glas, zie nu dat het je speciale proefglaasje is, wat leuk!

 

Verder heb ik erg gelachen om de vrolijke dronk van de stokers en de proevers  🤪

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

We kregen heel wat emmers aardbeien die ingevroren zijn geweest (waarschijnlijk hadden ze gedacht er nog wel wat jam o.i.d. van te maken maar kwam het daar niet van?). Wij gaan eens kijken of we er wat lekkers van kunnen stoken. In emmers met waterslot deze keer, en (dus) ook wat gist. Geen suiker. 

 

IMG_5839.JPG

 

IMG_5841.JPG

 

IMG_5843.JPG

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Véél aardbeien! En een prachtig projectje.

 

Onder het motto: "De beste stuurlui staan aan wal":

Je gaat toch wel eerst pulpen (snellere en betere vergisting)

Kun je direct daarna de SG-waarde meten: aardbeien zijn 4x minder zoet dan wijndruiven.

Een apart gedeelte wél aanzoeten tot een te verwachten alc% van 13%? Dan hoef je die batch maar één of twee keer te stoken: stuk minder verlies van de aardbeiensmaak. Lijkt op smokkelen, maar bij b.v. brandnetelbier doe je toch ook suiker?

Wel een mooi moment in het jaar: bij 20 - 25 graden (en een geschikte gist) zal de gisting perfect verlopen.

 

O ja: vast al wel gevonden, jullie concurrent in nota bene de Achterhoek:

https://www.distilleerderijdebronckhorst.nl/product/de-bronckhorst-fruit-eau-de-vie-aardbei/

Zij destilleren maar liefst 4x.

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, we gaan niet pulpen, en geen suiker toevoegen. Dat we gist toevoegen en een heus waterslot gebruiken is al een hele verandering t.o.v. hoe we met de mirabellen zijn begonnen vorig jaar ;) De aardbeien zullen vast snel uit elkaar vallen want ze zijn bevroren geweest en dus is alle stevigheid er af. 

 

Een geschikte gist was het trouwens sowieso ook al niet, het zijn meerdere zakjes oude gist, soms al jaren over de datum en voor o.a. bier en brood en cider en wijn. :lol: We hebben het nog wel even getest en het ging zowaar licht schuimen. De emmer zijn nu ook al lekker aan het bubbelen. 

 

Ja hij hier om de hoek had ik een tijdje terug ook al gevonden, we gaan eens een flesje scoren om te proeven en straks te vergelijken! 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorieke123 changed the title to Eau de vie uit eigen tuin, of eigen ketel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...