Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eau de vie uit eigen tuin, of eigen ketel


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Eerste twee potjes naar aceton (nagellak verwijder spul) , en potjes erna fruitig, zoetig. Zit nu op het eind denk ik, potje 7 ruikt goed maar smaakt waterig en beetje bitter. 14:00 begonnen en dit was dan de eerste 8 liter. Is nog een hele klus om alles te doen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant.

- Hoe smaakt de most (het gegiste sap): nog zoet of goed uitgegist? (Daar moet je denk ik niet teveel van drinken: kan methanol bevatten. Maar een theelepeltje moet toch wel kunnen?)

- Hoeveel liter ruwe stook heb je van hoeveel liter most?

- Hoe lang duurde die 8 liter? (vanaf het eerste druppeltje)

- En: hoeveel liter leidingwater was nodig voor de koeler?

 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelvrouw +/- 100 liter prut in totaal. De helft van eigen mirabellen en de andere helft van pruimen die we kregen om aan de varkens te voeren en dat heb ik ingepikt 😁

 

@henkg Antwoord op vraag 1 : Dat had ik niet geproefd maar om jou vraag te beantwoorden vanochtend in batch 2 wel even mijn vinger erin gestoken en in mijn mond gestoken. Nou daar had ik direct spijt van 😏 , zelden zoiets zuurs geproefd....

Antwoord op vraag 2: zie foto, moet het nog beoordelen en meten. De twee links zijn de eerste en bevatten alleen de giftige bestanddelen, de vier erna ruiken en proeven goed dus hopelijk hoog percentage alcohol en de laatste drie bestaan volgens mij voornamelijk uit water. Las dat je 25% van de inhoud van de ketel destillaat eruit moet halen dus dat zou bij batch 1 van 8 liter dus 2 liter zijn maar dat heb ik niet gehaald. Als er eenmaal alleen gedestilleerd water uit komt dan kunnen we net zo goed stoppen lijkt me.

 IMG_4618.thumb.JPG.2904c09ca5b06e502a82dbb739e8be1a.JPG

 

Antwoord op vraag 3 : +/- 8 uur over die 8 liter gedaan. Batch 2 loopt nu, vanochtend om 9:00 gestart en die gaat nog langzamer, probeer de temperatuur lager te houden ditmaal, kijken of het alcoholpercentage in batch 2 dan hoger ligt direct.

Antwoord op vraag 4 : Geen idee, zit geen meter tussen. Het is te vergelijken met een kraan die net niet druppelt dus een beetje een straaltje heeft, het gaat vrij langzaam maar toch wel uren en uren achter elkaar. Heb nog gedacht het op de grondwaterpomp te doen maar die kan niks met deze lage water vraag en levert dan geen constant druk. Weet dus even geen andere optie.

 

Bovenop de prut die dus al een tijdje ongeroerd staat zat een dikke laag wit spul, rook niet lekker. Zou dat de kaam zijn die steeds door de prut geroerd is? Ik heb het er voorzicht afgeschept dus niet meegenomen de ketel in.

IMG_4603.thumb.JPG.d4b2d337ce4514845b5911e56ee7b0e1.JPGIMG_4602.thumb.JPG.c92d0bfd2e8b40b200f0b81bdac55053.JPG

 

 

Dit gaat wel de ketel in en komt er ook zo weer uit, alleen de geur is anders, alles wat verdampt onder de 100graden is eruit.

IMG_4608.thumb.JPG.9ef555b6b17b8e68a5be95ff271f99b1.JPG

 

aangepast door Joep123
verkeerd getal en slecht lopende zin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alcohol percentage van alle potjes uit batch 1 die gisteren zijn gedestilleerd gemeten.

IMG_4618.thumb.JPG.1e20d113f184e9b6ccb6c3aacc3e4f50.JPG

van links naar rechts. Potje 1 en 2, de voorloop, giftige stoffen dus die doen niet meer mee. 

Potje 3 = 23% alcohol

4 = 21%

5 = 20%

6= 14%

7= 9%

8= 5%

9= 4%

 

batch 2 van vandaag alleen de voorloop gescheiden en rest gaat in dezelfde pot tot nog toe, die zit nu op 22%

 

Conclusie na eerste weekend stoken is dat het best goed gaat maar er wel een probleem is , de fijne stook zal geen alcoholpercentage hoger dan 23% gaan opleveren want met het huidige kookplaatje krijg ik de temperatuur niet laag genoeg (tussen de 80 en 90% graden) , op de laagste stand blijft deze hangen op 96graden. Er komt teveel waterdamp vrij en daardoor teveel water als opbrengst.

 

Een tweede probleem is dat de alcoholmeter niet verder gaat dan 25% 😒 . Zal ik mij dan toch moeten bekeren tot de refracto meter ?

IMG_4622.thumb.JPG.c9a1415e6fdbe411703b409673ad973b.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-10-2021 om 05:32, henkg zei:

- En: hoeveel liter leidingwater was nodig voor de koeler?

 

 

vanochtend gemeten, het is 5,5 liter koelwater per uur om precies te zijn. Zou nog wel iets minder kunnen met een kraan die heel fijn in te stellen is, bij deze kraan is het of dit of helemaal geen water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die alcoholmeter van jou? Weggooien, of bewaren als curiositeit.

(Je zou nog kunnen proberen een monster te verdunnen. 1 theelepel resultaat + 4 theelepels water, goed mengen, en dan meten. Meetresultaat vermenigvuldigen met 5.)

 

Gebruik een alcoholmeter (type hydrometer, zo’n glazen dobber). Wel eentje speciaal voor alcohol: andere schaalverdeling, ander ballastgewicht.

Of beter: (ook) een refractometer voor alcohol. Die kun je tijdens het stookproces gebruiken. Door af en toe een druppel op te vangen, en die te meten. Dan weet je wanneer je moet stoppen.

 

Voor nu: De “blote voeten” test. Proef een theelepeltje Wodka 35%, en daarna een theelepeltje van eigen stook. Dan weet je of de eigen stook meer of minder alcohol bevat. Herhalen met de eau de vie van Hans (die is 50%).

 

Stooktemperatuur. 90 graden is inderdaad te hoog. Maar is die thermometer wel betrouwbaar?

Bij jou komt er minder dan 2 liter over, in 6 uur (vanaf de eerste druppels).

Bij 2 druppels (à 0,05 ml) per seconde zou je in 6 uur ruim 2 liter resultaat moeten hebben. Jij hebt minder.

Ter vergelijk: Mijn 4 liter keteltje (geen alambiek, maar elektrisch, luchtgekoeld) doet -vanaf de eerste druppels- ongeveer 1,5 uur over een resultaat van 0,5 liter à gemiddeld 50%. Bij een most percentage van ruim 15% .

Dus, vraag: hoeveel druppels per seconde komen er bij jou over?

 

En dan de most (de stookwijn). Die zou niet meer zoet moeten zijn. Teken dat de suikers vergist zijn. Zeker ook niet zuur, dat is een teken dat een gedeelte van de alcohol inmiddels azijn geworden is. Misschien door te open vergisting, te lage temperatuur,  fruitvliegjes, verkeerde gist (broodgist???).

 

Je hebt me wel wakker gemaakt: ik ga weer wat suikerwater vergisten, om een schone inmaakalcohol te maken.

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zure kan aan de pruimpjes liggen. Je schrijft Mirabellen, maar kan het zijn dat het kroosjes zijn? De kroosjeswijn die ik maakte had altijd veel zuur. Maar het kan ook koolzuur zijn dat je proeft. Met daarbij veel tannine.

 

Met een tweede stook kun je het percentage toch opkrikken? Je uitgangsproduct had al weinig alcohol waarschijnlijk, het lijkt me logisch dat je destillaat dan ook wateriger is.

 

En kun je de stook niet in een koudere ruimte doen?. Ik neem aan dat het plaatje geen thermostaat heeft en gewoon minder ampère doorgeeft op de laagste stand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alcoholmeter (type hydrometer) heb ik besteld.

Voor alsnog kan ik me prima redden met degene die tot 25% gaat want sterker dan 23% heb ik nog niet kunnen destilleren.

 

Batch 2 heeft gisteren en vandaag de gehele dag staan druppelen maar dat levert niet meer op dan die ene dag van batch 1. Er zit waarschijnlijk gewoon heel weinig alcohol in de zure mirabellen prut. Batch 3 komt uit een andere ton dus ..... goede hoop...

 

@henkg je vraagt hoeveel druppels per seconde. Nou hij druppelt niet, er gebeurt een hele tijd niks en dan komt er een scheutje uit. Feit is dat het tergend langzaam gaat. Gisteren en vandaag bij elkaar is toch zo 20uur en ik heb een liter vocht met deels 22% maar ook deels 9% en nu loopt er nog iets en dat heeft waarschijnlijk 5%. (het patroon is duidelijk).

Met dat alcohol azijn kan worden heb ik het moeilijk, ik geloof zeker dat het mogelijk is maar hoe kan het dan dat ze in het buitenland wel kunnen werken zonder waterslot. Die azijnfruitvliegjes leven voornamelijk in Noord Europa of daar waar een zeeklimaat is en in gebieden waar een landklimaat is niet? 

@fre3ke Van de boom waren ze goed te eten, niet zoet maar ook niet zuur. Als het aan de zuurgraad in de vrucht heeft gelegen zou dat dus behoorlijk toegenomen zijn tijdens het vergisten. 

Kortom, ik weet het niet 😃. Ga batch 3 ook maar proeven. We zullen zien.

 

De thermometer op de ketel meet de temperatuur van de stoom. Ik heb een zo'n digitale infrarood warmte meter en die geeft soortgelijke temperaturen buitenkant ketel dus dat is een controle. Het is zeker te warm en daardoor lukt het niet om boven de 23% uit te komen. Komt teveel water mee.

Vanochtend de koopplaat gestart op stand 1 en daardoor duurde het uren voordat hij op temperatuur was maar uiteindelijk gaat hij gewoon naar de 97 graden en het levert in opbrengst niks meer op, het duurt alleen nog veel langer voordat die opbrengst er is.

Kookplaatje is nog van mijn oma geweest en die leefde in de vorig eeuw, ik denk dat het tijd wordt voor een nieuw kookplaatje.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit keteltje (van een andere leverancier). Voorbeeld:

https://www.bol.com/nl/nl/p/water-destilleerapparaat-4-liter-750-watt-bpa-vrij-waterdestilleerder-water-destilleren-destilleerapparaat-zuiver-water-maken-distilleerketel/9300000036540858/?Referrer=ADVNLGOO002028-G-120677383092-S-1430155949432-9300000036540858&gclid=CjwKCAjwoP6LBhBlEiwAvCcthPSIG4ryb0UeOFWmBhIXOw1hG5iL05eKObUcVp5a3PJlswAWzTMFJhoCgy8QAvD_BwE

 

750 Watt. Dat vond ik wat veel. Ik heb er een PWM controller tussen gezet, daarmee kan ik terugregelen naar minder, 350 Watt bevalt goed. Dat lees ik af aan een energiemeter. De ventilator laat ik wel ongeregeld (dus maximaal) draaien, er moet immers goed gekoeld worden. Tijdens het opwarmen regel ik niet terug, anders duurt het opwarmen zo lang.. Door ervaring weet ik dat dat opwarmen ruim 20 minuten duurt, dus na een kwartier ga ik erbij zitten, en regel terug als de allereerste druppels eruit komen.

Vanaf dan -bij 350 Watt- komen er gestaag steeds ongeveer 2 druppels per seconde uit.

Na ongeveer drie kwartier (bij 4 liter stookwijn) regelmatig een drupje op de refractormeter laten vallen, meten, en stoppen bij minder dan ongeveer 30%. 

 

Geen alambiek dus, daar heb ik geen enkele ervaring mee..

 

Wat ik beslist nu zou doen, om de alambiek uit te testen met een bekend start alcoholpercentage:

Een liter goedkope Wodka kopen, 40%.

Daar 3 liter water aan toevoegen -> de totale 4 liter bevat dan 10% alcohol.

(Waarschuwing: nooit een vloeistof stoken van meer dan 25%: explosiegevaar! Dus bij een 2e stook eerst verdunnen tot onder de 25%)

Dat stoken, en zien en meten en proeven wat er gebeurt.

In het ergste geval kost je dat de prijs van de Wodka, maar wellicht krijg je zo 80% van je Wodka weer terug, misschien zelfs met een hoger alcoholpercentage dan 40% (dan wel minder volume).

 

Je huidige alcoholmeter. Aan de schaalverdeling daarop zie je dat bij hogere alcoholpercentages de streepjes steeds dichter bij elkaar staan: onnauwkeurig dus. En die meters zijn per definitie al vreselijk onnauwkeurig.

Daarom mijn tip om een theelepeltje van je stookwijn van 23% (?) een factor 4 te verdunnen (1 deel resultaat + 3 delen water), dat te meten, en vermenigvuldigen met 4.

Zo meet je in het traject waarin zo'n alcoholmeter het minst onnauwkeurig is. Ergens rondom de 5 %.

 

En, na de volgende oogst: SG van het sap meten, na vergisting weer SG meten. Dan kun je het alcoholpercentage van je stookwijn berekenen. Is in ieder geval één onbekende variabele minder.

 

 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-11-2021 om 08:25, henkg zei:

Dus, vraag: hoeveel druppels per seconde komen er bij jou over?

27 druppels per minuut dus 1druppel per 2,23 seconden. Dat levert dan een start alcoholpercentage op tussen de 20 en 23 procent. 

Uit 10 liter mirabellen most/prut haal ik 0,5 liter van 20a23procent, 0,5 liter van 8 a 10 procent en dan nog een naloop van 4 a 5 procent maar die kap ik altijd af omdat de dag dan wel ten einde is.

Dit is dan het resultaat van een hele dag stoken dus we kunnen we concluderen dat de pruimen niet heel veel alcohol opgeleverd hebben dit seizoen.

Dat wist ik al wel bij de start omdat ze niet echt zoet waren en heb getwijfeld om er suiker bij te doen maar voelt toch een beetje als valsspelen.

Nu dus veel tijd en energie nodig voor een matige opbrengst. 

Ben nu de verschillende batches aan het samenvoegen op basis van alcohol percentage en dat moet dan een tweede keer gedestilleerd worden. Daar ben ik nog lang niet aan toe, heb nog aardig wat 10liter dagsessies te gaan 😄

 

IMG_1845.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-11-2021 om 10:26, appelvrouw zei:

Opmerking van Hans ( het technische praatje laat hij aan Henk over met als bevestiging dat je het veel te warm stookt) 

Hij haalt hooguit 10 tot 15% opbrengst uit zijn tonnen. Dat zure is wel gek. :?:

Ok top bedankt. In jullie tonnen zit dan wel duidelijk prut met een hoger alcoholpercentage.

Gisteren en vandaag vanuit een andere ton (de zwarte hondenvoerbak) en die was dan weer helemaal niet zuur. Ook niet niet zoet, smaak laat zich lastig omschrijven.... beetje een smaak van niks.. waterig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-11-2021 om 06:35, henkg zei:

Vanaf dan -bij 350 Watt- komen er gestaag steeds ongeveer 2 druppels per seconde uit.

Mijn koopplaatje is 1500 Watt en krijg de temperatuur dus niet op juist niveau, altijd te hoog. Ik verwarm 10 liter per keer en jij 5 liter.

Zou in mijn situatie een 700 Watt koopplaatje dan logisch zijn? (kan ik dat zo eenvoudig omrekenen, gewoon x2 ? ) 

 

Wel vreemd dat ik met die hogere temperatuur dan maar 1 druppel per 2,2 seconde krijg. Waar kan dat dan aan liggen?

Lijkt me dat hij bij een hogere temperatuur juist meer druppels zou moeten geven want dan ontstaan er meer waterdruppels.

Of het nou een alambik of water destilleerder is, dat zou niet moeten uitmaken. Temperatuur bepaalt de mate van verdamping.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-11-2021 om 06:35, henkg zei:

Een liter goedkope Wodka kopen, 40%.

Daar 3 liter water aan toevoegen -> de totale 4 liter bevat dan 10% alcohol.

(Waarschuwing: nooit een vloeistof stoken van meer dan 25%: explosiegevaar!

 

Ok goeie tip, ik ga testen met Wodka.

Explosiegevaar, die heb ik als ik het goed begrepen heb niet. Een alambiek is een een open systeem, er wordt geen druk op gebouwd en daardoor is er geen kans op ontploffingen. Om de alcoholpercentages bij tweede en eventueel derde of vierde ronde omhoog te krijgen moet je juist niet verdunnen en ga je > 40 procent nogmaals destilleren. 

Kan het zijn dat hierin ook het verschil qua prestatie zit tussen de alambiek en de water destilleerder? Als die laatste wel druk opbouwt wordt daarmee misschien een hoger rendement gerealiseerd ? (2 druppels per seconde tegen 2 druppels per bijna 5 seconden dus dan zou de water destilleerder 5x sneller werken)

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net voor het eerst verder dan pagina 10 van de beginnnersgids thuis destilleren van het stookforum.nl gelezen.

Hier te vinden https://stookforum.nl/wp-content/uploads/zelf-thuis-destilleren-beginnersgids.pdf

 

Daar deze grafiek:

stookforum.thumb.jpg.0ed92a521c311391c9a8b090257f2c37.jpg

 

Ik heb zelf de lichtgele lijn aangebracht. Ik begin aan het eind omdat ik het alcoholpercentage van de pruimenprut niet weet. Wat ik wel weet is dat ik net iets meer dan 20procent als resultaat heb en dat het druppelen pas op gang komt hoog in de 90 graden.

Volgens dit plaatje klopt dat en daar hoort dan een start alcoholpercentage bij van 3,5% ongeveer.

Dat klink allemaal heel erg logisch.

Het is voor mij wel een openbaring dat er geen basis temperatuur is die gebruikt wordt, dit is geheel afhankelijk van het alcoholpercentage. 

Ik moet dan wel echt een ander koopplaatje hebben voordat ik aan de tweede stook kan beginnen want die moet 88graden zijn en gaat 68% alcohol opleveren.

Lijk dus wel op de goede weg te zitten, het duurt alleen even. We tuffen vrolijk voort 😄

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ander kookplaatje nodig voor 2e stook? Lijkt me niet. Ik stook de 2e stook bij 350W. Jouw kookplaatje van max 1500W zal toch wel meerdere standen hebben, de laagste stand zal toch echt niet meer zijn dan 350W? Daarbij: jij hebt 8 liter op temperatuur te houden, in een koperen niet-geïsoleerde ketel. Mijn keteltje is 2x zo klein en wel geïsoleerd.

(Je gemeten hoge temperatuur komt inderdaad door het zeer geringe alcoholpercentage van de stookwijn).

 

De hondenvoerbak batch. Je schrijft: niet zuur, niet (meer) zoetig, waterig. Dat klinkt een heel stukje beter. Waarschijnlijk geen 10% of meer, want dat zou je wel een beetje moeten proeven. Hoewel: verdun maar eens gewone Wodka, naar 10%. Smaakt naar niks. 

 

Door jou ben ik ook maar weer eens begonnen. Ook dit seizoen nog veel te weinig oogst van mijn twee mirabellen-boompjes.

Heel simpel en kaal. 12 liter suikerwater, beoogd alcoholpercentage 14%. In suikerwater zit verder niks, dus aangezuurd, en een beetje gistvoeding. En natuurlijk gist. Wijngist. Die zou 15% alcohol moeten kunnen overleven.

Start was maandag 8 nov, SG gemeten (in Brix, met refractometer). Blupt na 16 uur al met 5 belletjes/minuut.  

Anders dan eerdere keren (toen las en deed ik maar wat ...) houd ik nu alle metingen en stapjes bij. Tot en met het resultaat van de 2e stook. Ter lering voor mezelf. Excel-sheet stuur ik wel een keertje naar jullie.

 

Voor latere keren: Vooraf, en aan einde gisting, de SG meten. Dan weet je in ieder geval wat het maximale alcoholpercentage kan gaan worden, als de vergisting helemaal goed gaat.

Voor het makkelijk meten van Brix / SG, en ook voor het meten van het alcoholpercentage van het stookresultaat is een refractometer erg handig, je hebt enkel één druppel nodig. Geen groter volume nodig en ook nog eens een maatcilinder. Wel twee aparte: eentje voor Brix / SG, en eentje voor alcoholpercentage. Kosten per stuk: iets van € 15,- (Aliexpress) 

 

Ach, met dit soort oogstverwerking komen we de saaie winter door ...  

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja is echt waar, heb echt een ander kookplaatje nodig. in de laagste stand houdt deze 1500watt de 8 a 9 liter inhoud van de ketel 15 uur lang op 97 graden en lager lukt niet.

 

Nu dag in dag uit aan het stoken, 15 uur per dag, we maken lange dagen. Alle mirabellen uit eigen tuin zijn klaar, gisteren begonnen aan de ton met commercieel geteelde pruimen. Smaak is vlak, klein beetje zuur, helemaal niet zoet. Opbrengst na eerste keer destilleren is gelijk aan de mirabellen. Hadden we meer van verwacht.....

 

Refractometer zou het zeker makkelijker maken, soms laat ik de ketel te lang doorwerken aan een te lage opbrengst dus een druppeltje kunnen testen zou wel handig zijn. 

Kookplaatje met lager wattage, prut met hogere alcoholpercentage en refractometer zijn de verbeterpunten voor de volgende keer.

 

Zekers Henk, een heel geschikt winterklusje dit. (oh en ik ben dus nog lang niet klaar met deze sessie, pas net over de helft )

 

Na destilleren van jou suikerwater heb je dus een smakeloos drankje, meng je dit dan met iets anders om het smaak te geven?

 

 

 

aangepast door Joep123
stom geleuter, foute data
Link naar reactie
Delen op andere sites

uitkomst na eerste stook van de 50 liter most uit eigen mirabellen
           
ml fles % alc. totaal pure alcohol    
750 12% 90      
900 30% 270      
1000 38% 380      
1000 5% 50      
1000 4% 40      
1000 37% 370      
750 48% 360 +    
    1560      
           
start most (ml)  50000 3,12%

 

 

 

         

Die 3,12% is teruggerekend vanuit de opbrengst, ik heb dit niet gemeten.

 

6 batches van 15 uur gemiddeld = 90 uur totaal levert 1,56 liter pure alcohol op.

 

Het geurt flink, bijna teveel, ben benieuwd of dit in te tweede stook ook mee komt. Geur is zeker goed en ruikt naar eau de vie maar is een beetje TE. Net aan de originele eau de vie uit frankrijk geroken en die is toch echt een stuk minder krachtig.

 
           
record percentage was laatste batch uit zwarte ton met 48%

de witte emmer, die zo zuur was, leverde ook nog wel 38%

 

In theorie dus straks een opbrengst van 6 liter eau de vie van 50% na tweede stook. Ik ben zeer tevreden met deze opbrengst.

 

Hieronder foto van het resultaat uit de eerste stook eigen mirabellen,  Troebel lijkt te staan voor een hoog alcoholpercentage en naarmate de vloeistof doorzichtiger is gaat ook het alcoholpercentage naar beneden. Dat laatste zal zijn omdat er meer water in zit. Waarom het troebel is ? Zou er nog iets anders meekomen, alcohol is tenslotte helder. Kijken hoe dat bij de tweede stook gaat.

 

IMG_4692.thumb.JPG.886c5214eafe6a9236c9d177fbd38f21.JPG

 

Er komt zo af en toe wel wat corrosie van de koperen ketel mee, hopelijk gebeurt dat niet in de tweede stook.

IMG_4693.thumb.JPG.ce83f1e9e137e48fef9028f10a26bd1b.JPG

 

De nieuwe alcoholmeter aan het werk.

IMG_4698.thumb.JPG.92be97358eeabbdf872d122844a01538.JPG

aangepast door Joep123
iets netter gemaakt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, die corrosie. Dat is niet zo leuk in je drankje 😛 Je zult misschien een filter moeten gebruiken straks. Deze vlokken zie je nog, maar er zijn vast ook kleinere koperdeeltjes die meekomen. En ze drijven? (hoezo zware metalen?) Is misschien kalksteen met koper. O nee, je hebt geen water toegevoegd. Maar het lijkt me geen puur koper.

 

De enige troebele alcohol die ik ken, is Pastis etc. Anijsolie wordt troebel, en misschien andere etherische oliën ook. Die destilleren gewoon mee.

 

Ik reken altijd met 70% procent sapopbrengst van fruit. De rest is schil en pit. Maar ook dan is je rendement erg laag. Mijn pompoenen hebben zelfs meer suiker dan dat. Misschien dat er toch iets mis is gegaan bij het vergisten. Of bij de stook. Een keer proefstoken zoals Henkg al zei, met verdunde wodka, is misschien toch wel slim.

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, is het toch nog enigszins redelijk gelukt. Gefeliciteerd.

De 1e zure batch deed mij het ergste vrezen.

Probleem te hoge temperatuur opgelost (er zat gewoon erg weinig alcohol in)

Probleem kookplaatje opgelost (zelfde oorzaak)

Nu 1560 ml pure ethanol totaal, lees ik. Daarvan uitgaande: door stookverlies bij 2e stook houd je ongeveer 1400 ml over.

Je gaat dan waarschijnlijk 1400 ml / 0,43 = 3,25 L à 43% krijgen (met water tot 43% aangelengde 2e stook)

Dat zijn 3,25 / 0,7 = 4,6 flessen à 0,7 liter.

 

Proost.

 

O ja, die corrosie. Koperverbindingen (koperoxiden, ook koperhydroxiden?) zouden niet of zeer slecht in water of organische oplosmiddelen (hier: ethanol) oplosbaar zijn. "Zouden niet ...": ik ben ook maar een leek.

 

 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitkomst na tweede stook van de mirabellen

(van rechts naar links)

IMG_4739.thumb.JPG.899c4dbdc623c6000f88b6c803f233c5.JPG

1: Koper meegekomen = weggooien.

2: 0,4 liter van 78% , harde rauwe smaak met een bittere nadronk (bitterkoekjessmaak komt van onder de tong vandaan). Ruikt niet verkeerd maar er is wel wat mee. De kleur klopt niet, minder schoon water kleurig dan de potjes meer naar links. Deze niet consumeren maar opnieuw stoken.

3: 0,4 liter van 76% , smaak is zachter ,nog wel iets bitter maar wel minder. Reuk is goed en kleur ook. Deze ga ik verdunnen en opdrinken.

4: 0,4 liter van 75% , zelfde uitkomst als potje 3

5 : 0,4 liter van 66% , zelfde uitkomst als potje 3 en 4 maar deze is duidelijk minder bitter.

6 : 110ml van 44% , is troebel, weer dat witte net als bij eerste destillatie. Reuk is prima maar smaakt metalig (maar dat kan ook komen omdat ik denk dat er weer koper meekomt en daar gaat het beoordelingsvermogen.) Niet consumeren in ieder geval, opnieuw stoken.

7: 230ml van 28% , ook troebel, niet geproefd , opnieuw stoken.

8: 250ml van 8% , veel minder troebel, laag alcohol percentage, opnieuw stoken.

 

Dat wat overbleef in de ketel had 0% alcohol dus missie geslaagd. Weet iemand nog iets zinvols om daar mee te doen behalve weggooien?  

 

Potje 3+4+5 was 1,2liter van 74% , dat aangelengd met kraanwater tot 50% en heb nu mijn eerste 1,8liter eau de vie staan 😀

Moet nu nog 3 maand ademen (vandaar de doek aan de bovenkant) om eventuele methylalcohol en andere kwade geesten in de gelegenheid te stellen om te vertrekken. Hopelijk heeft dit ook nog een effect op de bitterheid, dat die wat minder wordt.

 

 

IMG_4761.thumb.JPG.97a327366e483284ba974626976fd3cd.JPG

 

Het hele proces staan we er alleen voor maar voor de kwaliteitstest zijn er altijd vrijwilligers beschikbaar 😄

 

IMG_1938.jpg.de8a98f4055184b7f5643be349ef7b94.jpg

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorieke123 changed the title to Eau de vie uit eigen tuin, of eigen ketel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...