Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eau de vie uit eigen tuin, of eigen ketel


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Sinds we in Frankrijk wonen en we een flinke oogst hebben van pruimen en mirabellen uit eigen tuin maken we EauDeVie..hierna gewoon eau de vie genoemd. Sommige jaren is er helemaal geen of te weinig fruit omdat het hier in het voorjaar wel een flink kan vriezen en alle bloesem het hoekje om gaat. Dit jaar was een megajaar..we hadden veel tonnen met pruimen en tonnen met mirabellen klaar staan.

 

De mirabel van Nancy geeft volgens de kenners alleen maar díe smakelijke suikerige en sappige mirabellen op Nancygronden waar wij net nog bijhorend. Wereldberoemd in heel Frankrijk. Ik schreef maken we eau de vie, maar dat is natuurlijk niet waar, wij rapen de pruimen, keren iedere pruim drie keer om om te kijken of hij mooi genoeg is, roeren iedere dag de tonnen terwijl ze gaan gisten, dekken ze met liefde af tegen de fruitvlieg en andere meesnoeperds.

 

Als de pap is uitgegist vullen we de ton af met water en sluiten deze zorgvuldig af, in afwachting van de winter als de stokers actief worden. We zijn al bij verschillende stokers geweest, deze keer bij een nieuwe aangeraden door een buur.

Rond het uitzoeken van de stoker van het jaar is altijd veel te doen, die Fransen roddelen wat af over hun stoker, bv François pikt uit iedere ton een liter voor zichzelf, en als je Marcel een doos extra hout geeft voor het stoken schrijft hij minder liters op je formulier aangifte belasting. De prijs voor de eau de vie per liter bestaat uit twee delen: je betaald de stoker per liter die hij voor je stookt, plus je neemt enkele grote dozen hout mee om te stoken ( en je geeft hem ook een fles wijn zodat hij zich gedwongen voelt minder liters op te schrijven op je aangifte formulier). Verder betaal je de belasting voor iedere liter gestookte eau de vie, eigenlijk voor iedere liter alchohol. Oudere mensen met boomgaard hebben van oudsher nog een vrijstelling van 20 liter voor de belastingen, wij vallen daar helaas niet meer onder De stoker waar we dit jaar waren stookt de eau de vie in in ieder geval dubbel, twee x dus..een pré.

 

Lie is zo aardig om voor meerdere mensen de tonnen mee te nemen en dat geeft enig georganiseer, iedereen moet de goede papieren hebben om de tonnen te brengen en weer andere om de grote flessen of containers te mogen vervoeren als je de eau de vie komt halen. Dat luistert vrij nauw, je hebt een paar uur de tijd om legaal de weg op te mogen met je spul. Dus al die papieren moeten op elkaar aansluiten.

Ik ben altijd een beetje zenuwachtig als ze op weg zijn de eau de vie weer op te halen, er wordt nl ter plekke veel geproefd ( tevoren worden de weggetjes besproken waar zeker geen gendarme zal controleren..meestal boerenpaadjes waar je je auto op stuk rijdt ) en je hebt geen idee in welke staat je lief terug komt van deze gevaarlijke tocht

 

Enfin alles is weer goed gegaan en de hoeveelheid eau de vie, twee verschillende soorten, algemeen pruimen en speciaal mirabellen, is veilig aangekomen samen met Lie De stoker had zich wel wat vergist met de flessen en containers die Lie van te voren had aangereikt..de verkeerde eau de vie zat in de verkeerde bon mama’s, niet erg want dat levert weer extra proeven op

 

Hier komt de foto van de stoker zijn ketels, de stoker van dit jaar. Helaas is de enige foto die Lie gemaakt heeft onscherp..geef vast al de staat van de fotograaf aan Naar andere foto`s ga ik even op zoek.P2019020711043532881549798399.jpg

Foto`s van mijn eigen blog gepakt, ( 2010) want ik kan mijn harde schijf even niet vinden

Deze stoker heeft een mobiele distilleerinstallatie, de alambic, reist daarmee door de dorpen waar hij steeds een weekje blijft totdat iedereen zijn pruimen heeft gedaan.

Van tonnen inpakken en hout meenemen tot het eindproduct.

 

villecloye258561549799480.jpg

 

villecloye389991549799481.jpgvillecloye585991549799484.jpgvillecloye32571549799478.jpg853801-079e1bb0e8a2ca9b1a1a48d90aa854b629421549799476.jpgvillecloye153711549799479.jpgvillecloye642291549799485.jpgvillecloye729741549799486.jpg

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lie laat de eau de vie op 50% verdunnen. Sommigen kiezen voor 48 %. Ik doe er altijd een klein scheutje water bij dan smaakt het me beter. We hadden wel een record opbrengst van 2018, nog nooit zoveel eau de vie gehad, ( we moeten nog lege flessen gaan sparen haha) het geweldig mooie en warme weer heeft zich toch vertaald in mooi rijp en zoet fruit i.p.v. uitgedroogde vruchten waar we eerst bang voor waren. De mirabellen eau de vie smaakt echt super goed

Nu staan de liters in van die grote bolle flessen uit te dampen zodat de slechtere alcohol (methyl) eruit gaat.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik denk dat het eau de vie uit 2015 was..we hadden enkele jaren geen fruit ivm de vorst. De drank staat nog uit te dampen en we hebben alleen nog maar de mirabellen geproefd, de pruimen gaan we van de week proeven

Jawel Lie stopt wel een flesje in zijn tas

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 2 weeks later...

Ja wij ervaren het ook als luxe, een groot goed je drank uit eigen tuin. Als jullie nu allemaal je eigen fruitbomen planten en een x per jaar hier komen met je ton pruimenpap..gezellig,

Wie is er trouwens met het halve grolsflesje eau de vie van door gegaan?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

En mbt je vraag Appel, ik wou dat ik kon zeggen “ikke!” Maar helaas.

Nou ik had het je wel gegund. Volgende keer stop ik hem in je handen. Indy ja het is wel apart, wel afhankelijk van de stoker. De verplaatsbare alambic is het leukst. Eau de vie kan je trouwens van heel veel fruit maken en krijgt dan soms een andere naam, Grappa bv van restanten van de druivenpers en Slivovitz. Maar je kunt het hier ook kopen bv gemaakt van frambozen en natuurlijk de Poire Williams.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Wij hebben dit jaar voor het eerst een mirabellen boom vol en gaan een poging wagen om iets te brouwen. De bomen hebben we acht jaar geleden gepoot maar een beetje teveel op de rand van ons eigen terrein dus een deel van de mirabellen zal bij de buurman vallen. Onder de boom op eigen terrein kleden neer gelegd om de mirabellen op te verzamelen. Nu iedere dag verzamelen in een blauwe ton, dagelijks roeren en gisten maar.....  althans ik heb van Lie begrepen dat het zoooo eenvoudig gaat 😄 

 

IMG_0983.jpg

 

IMG_0985.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde mijn twee mirabellen gaan ruimen, staan er nu al bijna 6 jaar, vrijwel zonder opbrengst.

Maar nu lees ik van Joep: Na 8 jaar echte opbrengst. Dus ik laat ze hier nog maar even laten staan ...

 

Want mijn eigen eau de vie maken, dat is wat ik wilde, en nog steeds wil.

 

Over het vergisten: ik heb van Hans en @appelvrouwnog niet helder gekregen of daar (beter) gist bij moet, of dat de wilde gisten (aanwezig op de vruchten / in de lucht) voldoende zijn. 

 

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Henk, na lang lang wachten komt die beloning bij jou ook vast een keer. Zal een unieke combinatie zijn van juiste grote van de boom en het weer, vorig jaar hingen er twee in maar die zijn toen op miraculeuze wijze verdwenen en dit jaar hangen er honderden. Ze zijn hier niet echt zoet dus zal ook wel suiker bij moeten mengen vermoed ik. Ik heb in mijn hoofd dat er geen gist bij hoeft en de wilde gisten dus voldoende zouden moeten zijn. 

Misschien kan @appelvrouw hier meer duidelijkheid over geven?

 

We gaan vanmiddag de eerste (mini) batch mirabellen in de ton doen, zullen wat foto's posten. Hoor het heel graag als we ergens beginnersfouten maken 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stap 1 : lege bak (toch maar geen blauwe ton genomen want die gaan we niet vol krijgen) + mirabellen.

 

1.thumb.JPG.33587dbc4005a4165aae5a8686de6798.JPG

 

Stap 2 : Met de hand een beetje prakken.

 

2.thumb.JPG.c9fe595ab8cede5212b27e6b6f2d1d53.JPG

 

Stap 3 : Dit lijkt mij wel iets wat kan gaan gisten

 

3.thumb.JPG.bde1ab6050ce795fb05f3df822bfa0eb.JPG

 

Stap 4 : afdekken met een kaasdoek om de insecten eruit te houden.

4.thumb.JPG.d1857ad0e56e57f5528555d0050e0d61.JPG

 

Stap 5 : Het deksel er losjes bovenop gelegd.

 

5.thumb.JPG.2c1fae120a8c2d956c33628016c69bb1.JPG

 

Stap 6 : morgen de gevallen mirabellen van die dag toevoegen en zo door tot er geen meer aan de boom hangt.

 

Dit is althans zoals ik had begrepen dat het zou moeten gaan....... misschien bega ik wel ergens een grote fout, hoor het dan graag.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn niet echt grote mirabellen, en ook nog niet erg veel (waarschijnlijk nu al wel meer dan ik dit jaar ga krijgen).

Prakken. Bij druiven doe ik dat altijd met een stamppotstamper. Zo'n grof zigzag draad ding, dus geen plaatvormige pureestamper met kleine gaatjes. Dat gaat hier prima.

 

En, als je een refractometer hebt (zal toch wel ,inmiddels?): meet de Brix-waarde nu al. Later begint de vergisting (hopelijk). Dan kun je niet meer het start suikergehalte bepalen.

 

@appelvrouw: Adviezen van Hans zijn zeer gewenst. Nu voor Joep, later misschien bruikbaar voor mij.

 

Leuk! Had ik dit jaar maar al veel mirabellen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Joep123 zei:

Nu iedere dag verzamelen in een blauwe ton, dagelijks roeren en gisten maar

Neee…Wel iedere dag verzamelen wat rijp is én zoet! Dat in de ton. Niet roeren. Wachten totdat het gaat gisten. Geen gist erin niet nodig. Alleen als het na een tien niks doet kan je suiker toevoegen. Rietsuiker. Oplossen in water en dat toevoegen. Nogmaals geen gist, je wilt de natuurlijke gisten dat is veeeel beter voor de smaak. Op het  moment dat het gaat schuimen, borrelen dus dat je merkt dat het gaat gisten, dan ga je roeren, iedere dag. 

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha verkeerd van start gegaan dus. Niet prakken, Niet roeren,  geen gist , wachten tot het gaat gisten en dan pas roeren. Duidelijk! Bedankt!

 

Nee geen refractometer 😀 Ik gebruik de oude vertrouwde hydro meter maar voorzie daar wel een probleem mee. Het te onderzoeken materiaal moet wel vloeibaar zijn en dat is gistende pruimenpulp niet. 

In theorie is het alcoholpercentage niet van belang denk ik, als de prut maar 2% alcohol gaat bevatten aan het eind heb je alleen wel een veel lagere opbrengst dan bij 10% en de distilleerder is ineffectiever bezig. Uiteindelijk wordt het wel gewoon eau de vie.

 

Nieuwe dag, nieuwe kans!

Bedankt voor het meedenken!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorieke123 changed the title to Eau de vie uit eigen tuin, of eigen ketel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...