iddo Posted February 12, 2019 Share Posted February 12, 2019 Goedendag, Ik zoek pootaardappellen van waldgeeltjes ( fryske gieltsjes ) Weet iemand waar ik die kan kopen? Bij voorbaat dank, Iddo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 12, 2019 Share Posted February 12, 2019 Welkom, Iddo. Google leert me dat deze aardappel meerdere namen heeft. In het Nederlands heet die "woudgeeltje", en is hier te koop: https://waldfarming.nl/product/het-woudgeeltje-waldgieltsje-2/ Maar ook bijv. bij Vreeken in Dordt te bestellen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted February 12, 2019 Share Posted February 12, 2019 Ik verwacht dat je voor Wâldgieltsjes ook wel terecht kunt in Drachten op 9 Maart, tijdens de Noordelijke zadenmarkt; https://www.moestuinforum.nl/braderien-markten-beurzen-moestuindagen-t646-220.html#p391722.Op zo'n plek zou ik Henk Zuidema van Wâldfarming wel verwachten. In elk geval is Lambert Sijens van de Tuinen van Weldadigheid er, en die heeft heel veel pootaardappels, maar ik weet niet of hij ook Wâldgieltsjes heeft - het zou wel een beetje raar zijn als hij die als Fries niet had.Henk Zuidema is ook altijd te vinden op de Leeuwarder vrijdagmarkt.Het is maar net wat het handigst voor je uitkomt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fryge Posted February 12, 2019 Share Posted February 12, 2019 even een account aangemaakt om hierop te antwoorden ik weet zo niet zeker waar pootaardappelen te koop zijn(je zou de supermarkt in mûnein/molenend kunnen proberen, geloof dat m'n vader daar ook zaden van reade krobbe gekocht heeft, als ik het me goed herinner), maar mocht je nou echt nergens eraan kunnen komen dan kan ik mischien m'n vader vragen, die heeft al jaren gieltsjes in z'n moestuin staan. of probeer een van de bedrijven van deze lijst: https://www.dewouden.com/bedrijven/ als je ze ergens bestelt, let wel een beetje op welke gieltsjes het zijn. ik kom 'berlikumer geeltjes' bijv. vaker tegen online, deze zou van dezelfde basis komen als de zandgeeltjes, en word dus regelmatig op 1 hoop gegooid. maar wat ik van m'n vader heb begrepen is er wel degelijk een verschil, hij heeft juist specifiek de zandgeeltjes, want hij wou juist een aardappel die het goed deed op zandgrond. (voor de duidelijkheid: de 'wâlden', oftewel de wouden in het nederlands, is een benaming voor een gebied in friesland met zandgrond. dus woudgeeltje=zandgeeltje=wâldgieltsje=sângieltsje) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iddo Posted February 12, 2019 Author Share Posted February 12, 2019 Hallo, bedankt voor de reacties. Ik heb ze besteld bij waldfarming. Ik had ze vorig jaar besteld bij van der Wal zaadhandel. Maar die hadden ze dit jaar niet.Vorig jaar was de opbrengst wat mager, denk door de droogte. Hopelijk gaat het dit jaar beter Nogmaals bedankt, groet Iddo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts