HuubvG Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari @EdelSpint, ook aan de onderkant ja, logisch achteraf, maar niet eerder aan gedacht. Doe ik. Ik ben al cactussen aan het kweken binnen, om minder natte planten te hoeven hebben. Ik zal eens kijken of hydrocultuur wat voor mij is. 1 Quote
rorror Geplaatst: 26 februari Geplaatst: 26 februari Zand helpt bij mij ook, maar wel een aantal millimeter dik. Voor de onderkant van de plantgaatjes gebruik ik fijn horregaas, dat leg ik onder in het potje. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
EdelSpint Geplaatst: 26 februari Geplaatst: 26 februari (aangepast) @HuubvG je gaat het niet geloven, maar ook cactussen maken waterwortels. Ik heb twee cactussen hydroponisch staan 😁 Zolang de cactus zelf maar niet in het water zit. 26 februari aangepast door EdelSpint 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 26 februari Geplaatst: 26 februari @EdelSpint, dan ga ik het zeker proberen. 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 26 februari Geplaatst: 26 februari Vandaag heb ik nieuwe potgrond in de magnetron verhit en gemengd met brekerzand. In een fijnmazig net bewaard om er de zaden van de golden aubergine in te zaaien, als ze gekiemd zijn. In de kas en woonkamer heb ik alle middelen ingezet. Rouwmuggenvangplaatjes, fruitvliegenvanghuisje, zand boven en onder, een heuse venusvliegenvanger en een spuitbus tegen alle vliegen. Nu eens zien of een ingreep als overstappen op hydrocultuur overgeslagen kan worden. dat is ook een heel gedoe. 4 Quote
rorror Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Door dit topic een paar keer te lezen deze week, nare droom gehad, dat toen ik de kweekkas opendeed, er een hele zwerm uitvloog! Zo zwart voor mijn ogen, dat ik niet eens mijn plantjes meer kon zien. Gelukkig nu ik wakker ben, weet ik dat ik er geen één in huis heb rondvliegen. Opluchting. Maar is het trouwens nu al zo erg bij jullie met die mugjes? 21 uren geleden, HuubvG zei: Nu eens zien of een ingreep als overstappen op hydrocultuur overgeslagen kan worden. Had 2jaar terug pepers op hydro buiten staan, voor de winter deze naar binnen gedaan, water niet vervest.. Wat later bleek, zaten er mugge larve in het water, waardoor we constant nieuwe muggen in huis hadden en ons laten afvroegen waar deze vandaan kwamen... 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Vinky Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari (aangepast) Toemaar @HuubvG: je zet grof geschut in! Ik heb nog helemaal geen last van rouwvarenmugjes. Zal wel aan het weer liggen: ze gaan meestal pas feesten als de vensterbanken goed zonnig zijn. Gelukkig droom ik niet zoals @rorror Hierboven werd gevraagd naar goede vangplaten door @appelvrouw @Rookie @Arja @tanja Tot nu toe heb ik twee keer vangplaten gekocht van het merk Fentini, de gele (bij de eigen webshop, maar Bol heeft ze ook). Ze zijn watervast, dus ze kunnen ook in een regenbui hangen. En gevaarlijk kleefkrachtig. Sliert er niet langs met je haar, want dan moet de schaar er in. Je mouwen: idem. Een grote huisvlieg die er wil landen stijgt nooit meer op. Ze gaan bovendien lang mee - zeker een jaar. Ik ben er zeer tevreden mee, beide keren bij Fentini zelf gekocht. Maar: de vangplaatjes die ik in 2021 kocht en die net iets kleiner waren dan een half A-4tje, waren van stevig karton. Die kon ik makkelijk rechtop in een papierklem op de vensterbank zetten. In 2023 was dat kleine formaat niet meer beschikbaar, en was het karton dunner en dus slapper. Toen moest de schaar er in en waren twee papierklemmen nodig. Maar de kleefkracht was vanouds sterk. Van andere merken heb ik trouwens niets geprobeerd dus ik kan niet vergelijken. 27 februari aangepast door Vinky 4 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Ik heb je bericht aangepast Vinky, want de lettergrootte was een slag groter dan normaal? En bij dat aanpassen zijn ook wat van je vermeldingen verloren gegaan, maar die zijn ook niet echt nodig in dit lopende gesprek. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari 3 uren geleden, rorror zei: Maar is het trouwens nu al zo erg bij jullie met die mugjes? Ik zie er heel af en toe eentje. Alle die ik zie, plet ik en verder doe ik tot nu toe nog niks. Quote
HuubvG Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari (aangepast) @rorror, helaas, zie mijn eerdere berichten. De woonkamer en de kas zijn nu vrij van mugjes, maar voor de rigoureuze aanpak wemelde het ervan. In de achtertuin gaan ze gewoon door, geen houden aan. Daar laat ik de plaag dan ook maar gewoon uitrazen. 27 februari aangepast door HuubvG 1 Quote
Vinky Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari 2 uren geleden, Jorieke123 zei: bij dat aanpassen zijn ook wat van je vermeldingen verloren gegaan, maar die zijn ook niet echt nodig in dit lopende gesprek. Ja, dat vind ik juist wel. nodig Het gaat om mensen die vroegen naar de beste vangplaten tegen rouwvarenmug. Door die mensen te benoemen hoop ik ze te helpen. Maar dit ter zijde. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Al die mensen lezen actief mee dus zullen het bericht ook zien zonder iedereen bij naam te noemen. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Action, dierenwinkel, hobbywinkel, bouwmarkt, strand. Quote
EdelSpint Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Op 27-2-2025 om 22:35, Petrasmoestuin zei: Geen idee hoe ik aan zand kom Bouwmarkt is t goedkoopst. Decoratief zand t mooist (bijv zwart of wit). Quote
EdelSpint Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Op 27-2-2025 om 17:38, woldistel zei: Ik zie er heel af en toe eentje Oeps! Dat kan nog een ware plaag worden als het straks warmer wordt. Voorkomen is beter dan genezen. Quote
woldistel Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Ja dat kan, maar ik ga geen plagen bestrijden die er nog niet zijn. Quote
Gitta Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Hier nog niks gespot. Voorgaande jaren ook niet. Hopelijk blijft dat zo.🤞🏻 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Vandaag zowel boven (zaailingen, matjes etc) als beneden (huiskamer) gele plakschildjes geplaatst. Het is nog niet heel erg, af en toe wen vliegje, maar dat wil ik graag zo houden. . 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
HuubvG Geplaatst: 7 april Geplaatst: 7 april Rorror, hoe staat het met jouw nachtmerrie? Zie PB. Hier is de droogte juist gunstig tegen de rouwmugjes, ik zie er minder dan eerder in het voorjaar, toen alles nog vochtig was. Dus van mij mag het weer zo blijven. Ik geef alleen noodzakelijk water in potten, en wanneer de kas dicht zit, spuit ik daar met de spuitbus, waarin peper en pyrethrum. Quote
rorror Geplaatst: 7 april Geplaatst: 7 april Gelukkig is het bij die nachmerrie geleven, gelukkig er na niks meer. Dit jaar nog geen rouwvarenmugjes gezien, desondanks wel gewoon potgrond te gebruiken, wat een jaar buiten heeft gelegen hier. Misschien is dat wel de truuk geweest om ze niet te krijgen, want normaal bij aankoop komen ze direct wel uit de potgrond. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
sygys Geplaatst: 7 april Geplaatst: 7 april (aangepast) Met de stofzuiger rondgaan helpt ook wel. Ze zijn zo iel dat ze gelijk de zak in gaan. Keer over de planten heen waaien met je hand en dan met de stofzuiger er overheen.. Wel oppassen dat je de planten niet opzuigt want die kunnen daar ook niet zo goed tegen 7 april aangepast door sygys Quote
sygys Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april Ja ik heb in het verleden wel eens een plantje laten sneuvelen die half de stofzuiger in ging... 😂 Maar ik moet zeggen dat ik er ondertussen ook echt behoorlijk last van begin te krijgen... Ik kweek veel binnen op het moment. (gelukkig in een aparte kamer) maar er vliegen er echt veel rond. Ik heb van die plak stickers nu tussen de planten staan. Die plakken best hard en houden zelfs je arm haar goed vast weet ik uit ervaring ondertussen... 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april 34 minuten geleden, sygys zei: en houden zelfs je arm haar goed vast weet ik uit ervaring ondertussen... Hahaha ik ben niet de enige dus, wat een plakdingen zeg. Kaneelwater hielp bij mij heel erg goed. Wel even zeven. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.