Bearded johnie Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Tussen de oude aarbeien kom ik dit tegen .is dit een stek? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Ja, volgens mij wel Johnie... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Yep lijkt mij ook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bearded johnie Posted February 23, 2019 Author Share Posted February 23, 2019 Ok dank je wel! Ga ze in de aarde zetten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Die aardbeienstek kan je prima weer planten, je hebt wel kans dat de oogst daarvan dit jaar tegenvalt. Aardbeien produceren na de oogst uitlopers. Aan de moederplant komen vooral het eerste productie jaar een aantal ruim 30 cm lange stengels waar de uitlopers aan komen, die uitlopers zelf produceren meestal ook weer een of meerdere uitlopers ( doorlopers).Omdat de bloemen en dus de vruchten al vorig jaar gemaakt moeten zijn willen ze komend seizoen vrucht geven is het zaak vroeg de uitlopers te stekken.Dan is er in de groeiperiode tot oktober genoeg tijd voor het stekje om zich te ontwikkelen. Voor perfecte stekken haal je de bloemen uit goede eenjarige planten en hou je per plant maximaal vier mooie stekken aan. De overige stekken en doorlopers haal je weg. Alle energie gaat nu naar die stekken. Die stekken zet ik vast met een omgebogen spaak om ze snel te laten wortelen ( kan ook in een potje). Eind juli zet je ze op een nieuwe plek op ruime afstand. Voor half augustus moeten ze vast staan. Ze hebben dan nog twee maanden groeiseizoen om bloemaanleg te ontwikkelen. Zo kan je prima elk jaar voor mooie stekken zorgen. Ik heb zo 15 jaar met aangekocht plantgoed doorgestekt.  In de praktijk laat men ook vaak de eerste stekken na de oogst wortelen, niet optimaal maar je hebt en stekken en oogst.  Jouw stek ziet er klein uit. Het kan een late stek zijn of een doorloper, die meestal steeds kleiner worden. Ook kan de stek te veel concurentie van andere stekken hebben gehad. Er is dan bijna of geen ontwikkeling van bloemaanleg geweest.  In de handel betaal je ook meer voor dikke stekken, die meer opbrengst geven.Je bent wel op tijd, de stek is net weer terug aan het groeien en kan nu nog verplant worden. Ik geef ze een goede schep verteerde compost in het plantgat. Ze houden niet van verse mest! Zet ze niet te hoog en niet te diep, erg belangrijk, de groeipunt moet net aan de oppervlakte liggen.  Ik hoop dat je er iets aan hebt en succes! Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bearded johnie Posted February 23, 2019 Author Share Posted February 23, 2019 Ik hoop dat je er iets aan hebt en succes!Top hier heb ik zeker iets aan !Ik heb zo'n 20 stekken verzameld en, op goed geluk, in een potje moestuingrond geplant, Deze staan in een foliekas op het land, ik wilde eigenlijk wachten tot ze zouden gaan groeien en ze dan later in de volle grond planten, Is dit een goed idee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Je kan ze al op hun vaste plek zetten, het voorjaar is vroeg, normaal is half maart voor frigostekken. Ze hoeven niet geforceerd onder plastic als ze toch naar de volle grond gaan. Het geeft iets vroeger bloemen maar daarom ook meer kans op vorstschade. ( Bevroren bloemen, want de aardbeiplant zelf kan prima tegen vorst.) Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bearded johnie Posted February 23, 2019 Author Share Posted February 23, 2019 Ok Dank je! De eerste 2 weken k zal er helaas niet van komen om de stekken buiten te planten maar dat is denk geen probleem, Dus je adviseert dat als er bloemen aan deze plant komen om die weg te halen dit seizoen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 23, 2019 Share Posted February 23, 2019 Nee, zelf zou ik voor de aardbeien gaan. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bearded johnie Posted February 23, 2019 Author Share Posted February 23, 2019 wordt vervolgd........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bearded johnie Posted March 2, 2019 Author Share Posted March 2, 2019 De stekken die ikin potjes heb gedaan lijken aan te slaan, erg leuk om te zien dat er nieuw groen bijkomt in 1 week tijd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts