Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Op dit moment staat in de zaai kalanders dat je sla onder glas kunt zaaien.

Afgelopen herfst heb ik als experiment kropsla gezaaid en uitgeplant. Deze plantjes hebben de winter met sneeuw doorstaan. Sla kan dus redelijk goed tegen vorst.

Linked Image

Nu is mijn plan om eerst kropsla te kweken op mijn tomatenbed. Zodra de tomaten 15 mei uitgeplant worden wil ik de sla gaan oogsten.

Ik vraag mij af wat er mis kan gaan indien ik nu al sla zaai en de jongen plantjes direct buiten uitplant zonder bescherming tegen de eventuele koude of nachtvorst.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Geplaatst:

Hier wordt heel het jaar salade gegeten van de tuin, onder glas, onder cloches en van de koude grond.

Ook nu heb ik heel het tuincomplex voorzien van jonge plantjes het wonder der vier jaargetijden.

Er is nu weer een nieuwe soort wintersla, te zaaien in de herfst bij Garant zaden: https://www.garantzaden.nl/kropsla-merveille-d-hiver-wintersla

Die ga ik ook proberen.

Kijk even op mijn blog voor veel foto's.

IMG-20190302-WA000029031551549785.jpg

27-1-2019:

Buiten de kas groeit de sla mooier, we hebben er weer van kunnen oogsten samen met de winterpostelein.

IMG2019012616343458601548623868.jpg

• Like 1
  • 5 years later...
Geplaatst:

Gisteren heb ik een tweede kweektafel met doorzichtige kap gekocht. Eigenlijk wil ik daar morgen kropsla in zaaien. We krijgen echter de komende twee nachten enige nachtvorst (-1). Ik heb een paar vragen.

Kan ik de kropsla al buiten in de kweekbak zaaien, of is dat te vroeg gezien het feit dat er nog lichte vorst aan komt? Geldt de kap die over de kweektafel gaat een beetje als ‘onder glas’ zaaien? De bak komt in de zon te staan. Ik heb overigens geen idee welke soort kropsla het is, Action vermeldt geen rasnaam helaas. Dank alvast!

Geplaatst: (aangepast)

Ik zou dat best wel aandurven.

Gewoon proberen toch?

De bak staat ook nog op pootjes, dus niet direct op de koudere grond.

aangepast door Rookie
  • Like 2
Geplaatst:

Ik ben ook wel van team gewoon proberen. Acht dagen geleden sla gezaaid in de plastic kas, vanmiddag zagen we dat er al wat kiemt. 

• Like 3

Vandaag 8 meter slaplantjes gezet.

Die zijn van een plant die zich in de herfst heeft uitgezaaid en die deze winter langzaam doorgegroeid zijn.

Neem geen zaad van de action maar een wintersoort zoals boven genoemd, of een stevige soort.

Iedere soort heeft zijn eigen kiemtemperatuur, meestal vanaf 12 graden dus buiten zaaien is nu lastig.

Denk ook aan veldsla, een totaal andere soort maar zeer lekker. die kiemt bij 10 graden.

Een oplossing onder glas werken zoals Arja, of binnen zaaien (let op lichtkiemers).

Daarna zo snel mogelijk naar buiten onder plastic of een oud raamkozijn of iets anders, je hebt maar weinig ruimte nodig.

Tenzij je zoals ik gelijk spinazie, rucola etc. etc. zaait.

Gewoon beginnen, als het warm genoeg is kiemt het vanzelf.

Jammer, ik heb net honderd slaplantjes onder gespit.

aangepast door Patrijs
  • Like 4
Geplaatst:

Ik heb in de kas kweekbakken met deksel staan waar ik de sla nodig moet verspenen. Over ietsje nachtvorst maak ik me niet druk. Zolang het zaden zijn al helemaal niet. Eventueel gooi je een deken over de bak 's nachts.

• Like 3
Geplaatst:

Ik zou het gewoon doen. Ik ga zondag ook oa sla zaaien. Het zal er wat langer over doen voor het kiemt, omdat het nog fris is in de nachten en soms ook overdag nog onder de 10 graden. Maar het komt echt wel op. @Dahli

• Like 3
Geplaatst:

Dank jullie wel allemaal. Ik ga het gewoon proberen. Halverwege komende week gaan de temperaturen omhoog met overdag dubbele cijfers. We gaan het zien 😃. @Patrijs ik was wat te hebberig bij Action, vandaar wat zaden meegegrist 😊. Bij thuiskomst zag ik geen rasaanduiding en dat is dan gewoon best lastig. Voor de OI- kers die ik ook kocht maakt dat niet zoveel uit, die zaai ik al jaren. Maar dit wordt mijn eerste keer sla en dan was wat extra info toch wel handig geweest.

• Like 1

Ik heb 12 plantjes gekocht maar nu heb ik al eigen plantjes.

De uitgeplante zijn Hilde en die in het zaaibakje is Meikoningin

20250219_162948.jpg

20250301_171946.jpg

20250301_171926.jpg

aangepast door aalterse-willy
  • Like 2

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

10 dagen geleden gezaaid, voor het eerst kropsla proberen. In de bak links, komt mooi op. Rechts het Amsterdamse reuzenblad, dat was al wat eerder gezaaid. Blij met m’n kweektafel!

IMG_7248.jpeg

• Like 3

Dat is snel @Patrijs! Ik ben benieuwd wanneer er hier voor het eerst een kropje geoogst kan worden. Wat denk jij: kap (met ventilatiegaten) er nu overdag helemaal af laten? ‘S Nachts gaat hij er sowieso op. Of kap overdag er ook op houden, als een soort ‘onder glas’, wat is wijsheid?

aangepast door Dahli
Geplaatst:

Des te warmer des te sneller gaat het.

Hier is het zonnig maar met een frisse wind, die sla op de volle grond gaat heel traag daarom.

Die hebben liever een buitje en hogere temperaturen, zacht lenteweer.

De kweektafel een heel klein beetje luchten zodat het niet te heet wordt.

´S nachts mag die dicht. Ook voor de spinazie nu niet zo erg.

Belangrijker is voldoende voedding voor de spinazie en voor beiden voldoende vocht.

Over een weekje de helft afharden en buiten zetten zodat je de oogst kan spreiden.

Ik had gisteren vijf plantjes geoogst, over een paar dagen vier, etc.

Lekker hoor, zo´n fris groen blaadje.

Eind van het seizoen kan je alweer gaan zaaien, dat scheelt je een maand in het voorjaar.

Mijn sla van onder glas droogde snel uit gisteren na het oogsten.

Je kan het weer stevig krijgen door het een tijdje in ijswater te leggen.

Vandaag de veldsla na het oogsten gelijk in koud pompwater want ik was nog even bezig.

Of gelijk in plastic en uit de zon houden.

• Like 2
Geplaatst:
11 minuten geleden, Patrijs zei:

De kweektafel een heel klein beetje luchten zodat het niet te heet wordt.

´S nachts mag die dicht. Ook voor de spinazie nu niet zo erg.

Ok! Dank voor je antwoord. De planten blijven overigens in de kweektafel. Ik weet dat het te dicht op elkaar staat nu, ik dun het tzt wel wat uit. Soort van semi-multisowing zeg maar 😉. Je moet wat met beperkte ruimte. Ik vind het wel heel leuk, die bladgroenten. Tot nu toe voornamelijk vruchtgroenten geteeld.

• Like 2
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ben ook vroeg begonnen met sla zaaien. Mijn advies is wel om ze in een tunnel kas te zetten beschut van alles wat eraan wil vreten. Dan zien ze er na 2 weken al zo uit. De tunnel houdt het lekker warm waardoor de sla echt in notime klaar is

Screenshot_20250402_111215_Gallery.jpg

Geplaatst:

Die van mij staan gewoon in de vollegrond. Groeien prima, zijn al twee keer zo groot dan toen ik ze erin zette op 23 mrt (voorgezaaid in de kas). Wat dat betreft wel fijn dit droge weer. Geen slakken. Ben vanmiddag na het werk wel even naar de tuin gefietst om water te geven. 

• Like 1

Ja, ik heb nog sla over van de najaars zaai. Daar eten we nu af en toe een gemengde sla van. Heerlijk.

Off topic:

Helaas is afgelopen week een bal iets te hard tegen een  van de ijsbergsla kroppen gekomen. Deze is onthoofd. Die hebben we in koud water gelegd en de volgende dag op een boterham met kaas gegeten. Nu staat er nog 1 van de 2 kroppen en die groeit alweer goed aan na de laatste keer oogsten. Dus hopelijk kunnen we hiervan nog wat langer genieten tot de zaailingen die komende vrijdag de grond in mogen groot genoeg zijn om van te eten. 

On topic:

De wintersla staat gelukkig nog steeds en hebben we al lekker van kunnen oogsten. Ook deze groeit alweer mooi aan. Dit mooie weer doet ze goed. 

aangepast door Gitta
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...