Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi hoi, ik heb een vraagje. Ik heb voor het eerst watermeloen zaadjes geplant, en deze komen tot mijn grote vreugde nog uit ook. Die vreugde werd snel de "grond" in gedrukt toen mij werd verteld dat ze over de bodem kruipen. Aangezien ik een balkon heb, is dus mijn vraag: kan ik ze dan wel in een pot houden of moeten ze uiteindelijk in vaste grond?

Al vast bedankt

Groetjes,

Marga

Geplaatst:
Hoi hoi, ik heb een vraagje. Ik heb voor het eerst watermeloen zaadjes geplant, en deze komen tot mijn grote vreugde nog uit ook. Die vreugde werd snel de "grond" in gedrukt toen mij werd verteld dat ze over de bodem.

Je kunt ze ook laten klimmen aan een rek. Dan nemen ze in ieder geval minder ruimte in, zelf nooit gedaan overigens. Potten niet veel ervaring mee. Wat bij mij thuis goed werkte is een grote zak potgrond op de grond leggen op een zonnig, beschutte en warme plek, daar een paar gaten in maken en daar de plantjes inzetten. Drie planten in een zak van 70l werkte goed. Opbrengst: bij mee één vrucht per plant. Geen grote oogst dus, maar het gaat om het idee.

Ze hebben wel veel warmte nodig om het goed te doen. Ik denk dat het daarom nu nog te vroeg is om ze uit te planten en zaai ze zelf pas eind april.

Welk soort heb je gezaaid?

Hier is ook heel veel te vinden: ervaringen-met-watermeloen-kweken-t1662-270.html

Geplaatst:

Thx voor de reactie, mijn balkon heeft in de zomer van sochtends als de zon op komt tot een uur 5 de volle zon. De plantjes zijn nu zo ie zo nog te klein om ze om te poten. Maar een zak is misschien wel een idee. 1 vrucht zou ik al fantastisch vinden 1552839513664547270330070699487527621552839529.jpg

Geplaatst:

Op Vreeken.nl site staar de kweek beschreven, van deze Sugar Baby. Volgens hem, heb je zowel een goed zomer, als glas/plastic bescherming nodig, om goed af te rijpen. Omhoog leiden is denk ik, inderdaad het meest praktische. Op youtube staan wel filmpjes, hoe dat te doen. Met pompoenen, doen ze het bv, met een trellis in netjes, vanwege het gewicht. Sowieso veel voeding/compost.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Zoals beloofd hier een foto van mijn ene watermeloen, in een pot

Ik laat de watermeloen rusten op lege kweekpotjes, ik moet over 5 dagen verhuizen dus met een netje is nu niet zo handig.

2019072812385773981564334461.jpg2019072812400494901564311109.jpg

Er groeide er eerst twee, maar helaas is er eentje niet groter geworden dan een walnoot.

Ben best trots dat het lukt haha

Geplaatst:

Ook hier kan ik spreken van succes met een watermeloen in pot op het balkon! Ik heb de plant lekker z'n gang laten gaan en met de hittegolf deed die dat ook zeker.

2019080313022636891564830180.jpg

De pot is 30x30x30 CM en de plant groeit om een bamboe stok heen. Niet het meest ideale maar het werkt even. Dit is het laatste jaar voor ik in de volle grond kan gaan kweken (ik ga namelijk ook verhuizen!) en dan laat ik hem toch liever kruipen, of gewoon in een klimrek hangen zoals je dat hebt gedaan.

2019073016592586021564830173.jpg

De meloen ondersteun ik met een netje en dat zit met een touw vast aan de dakrand. Volgens mij zijn onze watermeloenen nu ongeveer evengroot?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...