RoosDeTuinier Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 Wij hebben al best een lange tijd een klein appelboompje in de tuin staan en ieder jaar zit er weer appelbloedluis op, ik heb het forum al doorzocht maar momenteel kan ik nou niet echt vinden wat een effectieve bestrijding is tegen die ellendige beestjes) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 28, 2019 Share Posted March 28, 2019 1. Oorwormen (slaapplaatsje voor ze kun je zelf makkelijk maken) en lievenheersbeestjes (larven vooral) helpen veel en vooral een bepaald sluipwespje is zeer effectief, maar dat komt niet voor eind april. Zorg voor een prettieg omgeving in je tuin voor deze beestjes. Staat de boom in niet te sterk bemeste grond die behoorlijk wat organische stof bevat en niet te heet/nat/tochtig? (Met andere woorden: verkeerde standplaats of groeiomstandigheden werken het in de hand). Sommige rassen appels en sommige onderstammen zijn zeer gevoelig hiervoor. Kies voor resistente. 2. Als er zeer zware aantasting is zwaarste aantasting wegsnoeien. 3. Met kwastje beetje olie op de aangetaste plekjes. (Niet helemaal ecologisch!!) 4. Laat je niet verleiden om met insecticiden te gaan spuiten...daarmee ruim je vooral de insecten die de bloedluizen eten op en raak je dus verder van huis. Accepteer enige aantasting...vaak komt - zeker in een ecologische tuin - het vanzelf wel weer in een evenwicht dat de aantasting controleert of opruimt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 29, 2019 Share Posted March 29, 2019 ja. sorry, maar we hebben er hier toch spruzit voor gebruikt; elke week even kijken of er weer een drupje bij moetna een half jaar was alles weg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 29, 2019 Share Posted March 29, 2019 Je zegt dat het een klein appelboompje is. Bij een klein appelboompje is het goed te doen er het er zelf, zonder middelen, er handmatig alles weg te halen. Dikke kans dat trouwens de standplaats van het boompje de oorzaak is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts