Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gazon redden

Mini-moestuin1984

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Wij hebben mei 2017 een nieuwe tuin gekregen met daarin een gazon. Graszoden van goede kwaliteit die nog erg vers waren. De tuinder heeft een onderlaag aangebracht met aarde met van die witte bolletjes erin.

Het gras is echter al 2 jaar een drama. Ik begrijp niet waarom het gras het zo slecht doet bij ons.

Ik heb me helemaal in gras verdiept om er zo veel mogelijk over te weten te komen om het goed te kunnen verzorgen.

Ik Verticuteer het gras 1 x per jaar. Ik heb 2 maanden geleden een dun laagje biologische compost over het grasveld gestrooid. 4 weken geleden gazon voedingskorrels van DCM uitgestrooid (niet te veel).

Ik maai het gras al 2 jaar regelmatig met een gloednieuwe Gardena maaimachine met scherpe messen (ik maai niet te kort).

Kortom dit gazon krijgt alle liefde maar dat is er niet aan af te zien.

Wie heeft er tips of denkt te weten wat er niet goed is?

10B5071A-DF96-4A6A-9994-70AE1FDC594E21031555612477.jpegDDFFD3C5-B395-4F16-A479-807B1D8E46BE52751555612491.jpeg

Krijgt het gazon wel zon? (Voldoende) of ligt het in de schaduw?

Verder zou ik voorlopig niet verticuleren, alleen maaien en aanharken...en af en toe besproeien, bij langdurige droogte....en miss. eens een handje kalk?

• 2 months later...

Ik zou er eens een half jaar lang elke 4 weken een beetje kunstmest (12-10-18) op stroien en het gras daarna goed beregenen. Dan krijgt het de kans om goed en snel te ontwikkelen.

Ik heb 500 m2 gras en ben ook jaren aan het pielen geweest met DCM en Ecostyle meststoffen voor gras, maar het werd nooit wat. Sindsdien bemest ik elke 1,5-2 maanden met kunstmest en het gras is nog nooit zo vitaal, dik en diepgroen geweest.

Wij hebben op advies van mijn man (hij is loonwerker ) het gras gemaaid, en het maaisel laten liggen.

"Het gras dient dan als voedsel voor het gras ,omdat er veel voedingstoffen inzitten . We l even kijken dat het gras niet nat wordt ."

• 1 month later...

Ik mulch al voor het derde jaar niet meer. Want ik had zeer veel hondsdraf en ander onkruid. Daar wilde ik juist vanaf, dus niet versnijden en verspreiden.

Vorige week ben ik eindelijk toegekomen aan verticuteren. Dus eerst een standje korter gemaaid. daarna geverticuteert. In delen,want er kwam erg veel materiaal vanaf. Eerst een paar honderd liter gras, daarna nog veel meer aan dood materiaal en mos. Tweemaal honderden liters bijeen elkaar geharkt. Daarna nog een keer met de maaier erover en daar kwam nog drie en halve opvangzak fijner dood materiaal vanaf, die ik met de bladhark niet weg kreeg. Dat was dus ook nog bijna 300 liter. Dus in totaal is er zeker een kuub vanaf gekomen.

Ik had al eerder een poging gewaagd, maar iedere keer kwam er wat tussen, spuiten en rust periode, zeiknat in plaats van kurk droog zoals de rest van dit jaar, of wederom een hittegolf en weet ik wat niet meer, maar ja nu moest het ondanks de aankomende hitte, want ander kun je dit jaar niet meer zaaien. Want ik moet ook eerst nog van het meeste mos af, want dat is nog niet tussen en onder het gras uit.

Dus ik moet even ijzersulfaat bestellen en de juiste graszaad (mix) zoeken en bestellen. Liefst tegelijk, vanwege verzendtoeslag/kosten.

Ik was vorig jaar niet tevreden over het zaad van de Aldi, maar ja voor de grote kale/onkruidvlakken di ik had van kpn graverij en meer zijn ermee verholpen.

Destijds wilde de zoden leverancier in Brabant niet vertellen welke grassoorten erin zitten, was wat bijzonders, want mijn vader is ze helemaal gaan halen, helemaal in Brabant.

Dus ja hoe weet ik welk zaad ik moet hebben, want ik moet flink wat bijzaaien dus kilo's nodig.

Dan moet ik ook nog de grond/grasmat egaliseren met compost, vanwege inklinken door droogte. Je kunt precies zien waar de drainage buis loopt. Dit jaar of beter volgend jaar?

Ik heb nu ook de helft van het gazon dat meer schaduw krijgt. Bovenste helft ligt grootste deel van dag en avond vol in de zon.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Ik Verticuteer het gras 1 x per jaar. Ik heb 2 maanden geleden een dun laagje biologische compost over het grasveld gestrooid. 4 weken geleden gazon voedingskorrels van DCM uitgestrooid (niet te veel).

Ik maai het gras al 2 jaar regelmatig met een gloednieuwe Gardena maaimachine met scherpe messen (ik maai niet te kort).

Kortom dit gazon krijgt alle liefde maar dat is er niet aan af te zien.

Wie heeft er tips of denkt te weten wat er niet goed is?

Weleens gezocht naar de aanwezigheid van engerlingen ? Het gazon is 2 jaar geleden in mei aangelegd en dat valt juist in de periode ( mei/juni) dat meikevers en junikevers het meest actief zijn en hun eitjes leggen. Al verzorg je je gazon nog zo goed d.m.v. verticuteren, laagjes compost en gazonvoeding, zolang er engerlingen aanwezig zijn helpt dat niet veel.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Dus ja hoe weet ik welk zaad ik moet hebben, want ik moet flink wat bijzaaien dus kilo's nodig.

Daar zul je dus wel niet meer achter komen. Ik heb zeer goede ervaring met de graszaden van de Lidl. Echt goed en niet duur. Vorig jaar begin oktober heb ik er nog een gazon mee aangelegd. Ze verkopen later in het jaar een mix die speciaal geschikt is om in het najaar te zaaien. Misschien dat even in de gaten houden ?

(foto afkomstig duitse Lidl )

1008206Grandiol-Herbstrasensaatxxl73681566839291.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --