ankierijpstra Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 Vandaag zag ik dit forum en werd enthousiast. Even voorstellen Ankie Rijpstra, Nederlandse maar ik woon in Denemarken. Hier zit in het tuinieren niet zoveel verschil wat het klimaat aangaat met Nederland De voorjaars zijn wat kouder. Over de moestuin is mijn kennis beperkt. Maar ik ben enthousiast en mijn man (Romed) weet gelukkig wat meer Ik kan ook nog in mijn geheugen graven hoe mijn vader te werk ging. En dan natuurlijk de informatie die ieder met een computer en bibliotheek lidmaatschap heeft. En nu jullie Forum(!) Mijn uitgangspunt is biodiversiteit. Ecologisch tuinieren doe ik zolang ik een tuin heb en dat is zo'n 30 jaar. We combineren bloeiende vaste planten, struiken , bomen en groentes. Ook hebben we aan de voorkant 2 kleine hoogbedden en een andere soort bakken. Hier is net ruccola, pluk sla, spinazie en wortelen ingezaaid. Voorjaarsuitjes , knoflook en peterselie van vorig jaar staan er goed bij. De 2 appelbomen, 2 pruimebomen waren er al toen we hier 10 jaar geleden kwamen wonen. veel aalbessen en zwarte bessen hebbeen we geplant, ook frambozen een braam en natuurlijk aardbeien en kruiden. 'Onze' ene appelboom is een oud hoogstamras. die 1x in de 2 jaar vrucht geeft! deze geeft enorme oogsten. Een groot gedeelte drogen we. De mindere exemplaren blijven voor de lijster liggen.De afgelopen maartmaand zijn Romed en ik naar Costa Rica geweest. Hier werkt Romed zijn zoon als bootbouwer op een werf aan de kust. In dit idealistisch project zijn veel vrijwilligers aan het werk Er wordt een enorm houten vracht zeilschip, gecombineerd met zonnecellen, gebouwd. Er is een groot terrein omheen van 100den vierkante meters. Er zijn een paar mensen die hier bananeplanten ,papajas ,cassaves, annanas enz geplant hebben. In onnze 3 weken heb ik ook in deze tuin gewerkt. Voornamelijk water gegeven en zaadbakjes met boompjes in containertjes geplant. Het ligt in de bedoeling er weer heen te gaan. Ik zag op jullie forum ook het een en ander over tropisch tuinnieren staan en ik vind het fijn om informatie te delen en krijgen van onze tuin hier in Denemarken en de topische tuin in Costa Rica. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter v/d Breevaart Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 Welkom hier! Mooi verhaal, en wat een prachtige moestuinbak! Quote Zaden kopen? | Bestel! bij Moestuinland.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 Welkom Ankie, Altijd leuk om tuintjes op andere plekken van de wereld te zien. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pegges73 Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 Welkom hier. Quote Groetjes Peggy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grork Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 Welkom Ankie, wat ben je lekker bezig op deze aarde! 'k Ben benieuwd met welke soorten grond je te maken hebt? Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 28, 2019 Share Posted April 28, 2019 welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidenvrouwtje Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 Welkom Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts