Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Alles over Dahlia's

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur
Even een oud topic naar boven gehaald. Ikheb dahlia's gezaaid en ik heb vandaag knollen gekocht bij de aldi. Omdat je ze in de winter weer moet opgraven vroeg ik me af of je ze met pot en al in de grond kan zetten?

Ik heb er een aantal vorig seizoen in een grote plantenbak gehad....zeg maar qua inhoud een grote (15 liter) emmer.

In vergelijking met de volle grond werden dezelfde soorten weliswaar iets kleiner qua plant, maar deden het erg goed ...ik had de bakken met gewone potgrond gevuld en ze hebben geen extra mest gehad.

Op het najaar heb ik ze wel eruit gehaald, schoongemaakt en in turf in de kelder laten overwinteren......ik zet ze niet met bak en al in de kelder(heb daar ook geen plaats voor).

Geplaatst:

Is er iemand met ervaring in vermeerderen van de knollen? Ik weet dat het kan dmv stekken (maar da's me te bewerkelijk) en door het splitsen van knollen. Ik doel dus op het laatste. Ik wil dat graag dit jaar gaan proberen. Wat is de beste tijd daar voor? Voor ze weer de grond in gaan?

Geplaatst:
  • Auteur

Ja dat kan

Je moet dan grofweg een knol in tweeën splijten als volgt:

de knol eerst in zijn geheel oppotten en wachten tot de groeipunten beginnen te spruiten.

Je kunt dan de knol verdelen met aan beide stukken een stuk "planthals" met spruiten en reservevoedselknollen.

Geplaatst:

Aaaah dank je! Eerst oppotten dus (dat kan nu al, toch?).

Geplaatst:

Ik heb nog 2 potjes met dhalia kollen.De aarde is droog.

Kan ik de knollen inclusief de aarde gewoon verpotten, of moet ik de grond er afhalen?

Geplaatst:

Dus eigenlijk zeg jij Jasmin, dat je niet eens hoeft op te potten en gewoon kan wachten tot ze uitlopen, dan splitsen en dan planten? Dat scheelt veel werk!

Geplaatst:

Sterker nog. Bij de dahlia vereniging waar ik zit, planten ze de knollen in april (wachten niet tot IJsheiligen) en een tijdje later, als de knollen gaan spruiten, worden de mooisten/sterksten weer uitgegraven, gesplitst, en weer uitgepoot. Dat gebeurt in de algemene tuintjes.

Maar er zijn volgens mij veel meer opties mogelijk.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Werd mij gisteren gevraagd in een pm een serie foto's van Dahlia's te plaatsen. Denk dat het hier maar moet he ?

DSCN513121491376928607.JPG

DSCN513244541376928627.JPG

DSCN513362381376928649.JPG

DSCN513744611376928666.JPG

DSCN513871251376928677.JPG

DSCN514091571376928687.JPG

DSCN514247101376928705.JPG

DSCN513999921376928728.JPG

DSCN514466491376928718.JPG

Geplaatst:

tjeetje wat een mooie bloemen.........

lijkt wel erg op de jaren 60 qua moestuin.........

een nieuwe hype bit?????

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Heb in het voorjaar ook dahlia's gezaaid,heb ze nog niet gezien bij jullie plaatjes.

Zal morgen een fotootje maken.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

eindelijk een foto.3/4 cm doorsneeP1050545a27371380314623.jpg

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Dit jaar de Dahlia's in de grond laten zitten. Zal je zeggen: ja; met zo een winter ? Logisch dat dat kan.

Maar dat wist ik niet van te voren he ?

Ik weet het van N-Frankrijk. In het dorp daar laten ze allemaal de Dahlia's zitten. Meestal gaat dat goed.

Vorig jaar kwam een Dahlia op in het voorjaar na die strenge ( sneeuwrijke ) winter, naast mijn huisje op het moestuincomplex hier in Ned., wat daarvoor van de buurman was geweest. Had daar de Dahlia laten staan. Ik wist dat niet. Hij kwam prachtig terug: zéér rijk. Wel lag er toen veel sneeuw.

Mijn moestuin is op zware klei. We zijn het al weer vergeten, maar in november / december was het kledder en kledder nat. Weken van regen. Ik ging er een beetje vanuit dat die nattigheid ze wel de das om zouden hebben gedaan. Dik gemulcht in late winter toen het toch nog echt koud dreigde te worden, wat net an wegbleef gelukkig.

Behoorlijk met koemest korrels gemest in februari voordat de mulch er op ging.

Ze komen boven !

DSCN573044501398625877.JPG

Geplaatst:

Ik heb al een paar weken terug Dahlia's gepoot (komen bij de Welkoop vandaan )

en ik zie nog steeds niks !! rotdingen !Hoelang duurt zoiets ??

(sorry hoor ik ben momenteel een beetje

gefrustreerd om andere tuin redenen (zie klaagbank)

Geplaatst:

Die rotdingen houden van warmte. Dus als de temperatuur OK voor ze is, dan komen ze, anders niet echt....

In principe houden ze ook niet van nachtvorst. Tropische planten.

Komt goed hoor, Heleen. Als ze komen, dan komen ze en zijn niet meer tegen te houden.

Hele sterke planten.

Geplaatst:

Dankjewel Jasmin, ik houd hoop , en blijf me verheugen op prachtige bloemen .

• 3 weken later...
Geplaatst:

ah zie een speciaal Dahlia topic, dan hier ook nog maar mijn vraag.

Vandaag eindelijk mijn Dahlia zaden binnengekregen. Hoe zaai ik ze? buiten in de volle grond of toch nog even binnen voorzaaien?

Geplaatst:

Binnen en vochtig.

Geplaatst:

Ik heb mijn Dahlia een paar weken geleden gezaaid. Die is nu heel klein opgekomen.

Tijdens het wieden heb ik hem er per ongeluk afgebroken. Gaat die dit jaar nog opnieuw groeien?

Best zonde

Geplaatst:

Als alleen de kop eraf is wel.Anders zou ik het niet weten.

Geplaatst:
  • Auteur

Als het goed is, krijgt je nu meer bloemen.....bij de dahliavereniging breken ze na het 2e blad altijd de kop eruit om zijscheuten(en dus meer bloemen) te forceren. Komt vast goed

Geplaatst:

Hi, hi... dat doen ze hier niet. Hier wordt alleen fors gediefd voor de grootste bloemen, ipv veel bloemen. Andere traditie?? Hier waren de tentoonstellingen en bloemencorso's (en de dahliakoninginnen) nogal belangrijk.

Nou niet meer, maar de oude gewoontes worden nog steeds elk jaar doorgegeven.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja fors dieven óók, maar als de plant opkomt(uit een stekje dan hè, niet als je er een van vorig jaar gepoot hebt) dan moet de 1e stengel hier onthoofd ....zodat je meer bloemen op die plant krijgt ipv 1

Zo leren ze het hier de "beginners": http://www.emdv.nl/page2.php

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.