Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat doe ik niet goed met zaaien?

Recommended Posts

Ik ben een beginner en werken met zaad voelt voor mij nog als een soort hogeschooltuinieren. Ik heb me er toch aan gewaagd en tot nu toe met zeer wisselend resultaat. Kunnen jullie helpen met verbeteringen aanbrengen? Dit zijn mijn resultaten tot nu toe:

Volle grond

- Peper (eind februari) - niet opgekomen (te koud, neem ik aan)

- Oost-Indische kers (eind februari) - opgekomen, maar ik vind de plantjes bijna twee maanden later nog best klein

- Dille (2 weken geleden) - begint nu op te komen

- Tuinbonen (2 weken geleden) - kopjes kwamen een paar dagen geleden de grond uit

- Pluksla (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Kamille (10 dagen geleden) - niet opgekomen

- Spinazie (10 dagen geleden) - eerste sprietjes zichtbaar

- Spruitjes (10 dagen geleden) - ik meen de eerste plantjes te herkennen

Ik heb hier te maken met (zware) kleigrond met daardoor niet zo'n geweldige afwatering, voornamelijk gemengd met mest. Qua seizoen en warmte kun je grofweg zeggen dat alles hier ongeveer een maand voorloopt op Nederland.

Zaaibakken

- Rozemarijn (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Koriander (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Rode peper (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Bloemkool (2 weken geleden) - in 2 van de 4 bakjes is een heel klein plantje te zien dat weleens bloemkool zou kunnen zijn

- Basilicum (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Gele paprika (2 weken geleden) - in 2 van de 4 bakjes is een heel klein plantje te zien dat weleens paprika zou kunnen zijn

- Citroengras (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Witte aubergine (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Koriander (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Oost-Indische kers (2 weken geleden) - in 1 van de 4 bakjes is een plantje opgekomen

- Pompoen (10 dagen geleden) - 5 van de 16 zijn aan het opkomen

- Munt (10 dagen geleden) - niet opgekomen

- Groene paprika (10 dagen geleden) - niet opgekomen