Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat doe ik niet goed met zaaien?

Recommended Posts

Ik ben een beginner en werken met zaad voelt voor mij nog als een soort hogeschooltuinieren. Ik heb me er toch aan gewaagd en tot nu toe met zeer wisselend resultaat. Kunnen jullie helpen met verbeteringen aanbrengen? Dit zijn mijn resultaten tot nu toe:

Volle grond

- Peper (eind februari) - niet opgekomen (te koud, neem ik aan)

- Oost-Indische kers (eind februari) - opgekomen, maar ik vind de plantjes bijna twee maanden later nog best klein

- Dille (2 weken geleden) - begint nu op te komen

- Tuinbonen (2 weken geleden) - kopjes kwamen een paar dagen geleden de grond uit

- Pluksla (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Kamille (10 dagen geleden) - niet opgekomen

- Spinazie (10 dagen geleden) - eerste sprietjes zichtbaar

- Spruitjes (10 dagen geleden) - ik meen de eerste plantjes te herkennen

Ik heb hier te maken met (zware) kleigrond met daardoor niet zo'n geweldige afwatering, voornamelijk gemengd met mest. Qua seizoen en warmte kun je grofweg zeggen dat alles hier ongeveer een maand voorloopt op Nederland.

Zaaibakken

- Rozemarijn (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Koriander (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Rode peper (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Bloemkool (2 weken geleden) - in 2 van de 4 bakjes is een heel klein plantje te zien dat weleens bloemkool zou kunnen zijn

- Basilicum (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Gele paprika (2 weken geleden) - in 2 van de 4 bakjes is een heel klein plantje te zien dat weleens paprika zou kunnen zijn

- Citroengras (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Witte aubergine (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Koriander (2 weken geleden) - niet opgekomen

- Oost-Indische kers (2 weken geleden) - in 1 van de 4 bakjes is een plantje opgekomen

- Pompoen (10 dagen geleden) - 5 van de 16 zijn aan het opkomen

- Munt (10 dagen geleden) - niet opgekomen

- Groene paprika (10 dagen geleden) - niet opgekomen

De zaaibakken zijn simpele dingen met een plastic dak waar ik aan de zijkant een aantal gaatjes heb gemaakt. Ze staan 's avonds en 's nachts altijd binnen en overdag zoveel mogelijk in de zon. Af en toe haal ik de kap er even af als de condens te erg wordt. De aarde die ik heb gebruikt is een mengsel van kleigrond uit de tuin en verteerde mest. Dat betekent dus ook dat er wat onkruid in de bakken opkomt en dat ik het onkruid van de zaailingen moet zien te onderscheiden.

Met name de resultaten van de zaaibakken zijn tot nu toe dramatisch. Weten jullie wat ik de volgende keer anders kan doen? Toch maar een zak potgrond kopen? Kan het zijn dat het voor sommige zaden juist te warm is in de zaaibakken? Heb ik in sommige gevallen nog te weinig geduld? Ligt het wellicht aan de zaaidiepte?

Dank alvast voor het meedenken!

Ik herken dat helemaal, komt door de jaren heen vast goed

De site http://www.mooiemoestuin.nl is iig een aanrader.

Volle grond

- Peper (eind februari) - niet opgekomen (te koud, neem ik aan)

Inderdaad ja. Kiemt bij 20+ graden. Binnen voorzaaien

Wat beteeft rozemarijn en citroengras enz. Dat zijn erg lastige om te zaaien. Zou als uk jouw was n plantje kopen. Heb jw jaren plezier van.

Verder is groene paprika niet mogelijk. Groen is de onrijpe vorm van n paprika en ook de zaden zijn nif niet rijp.

Veel succes

Groetjes tim

Mest hoort in elk geval niet bij zaaigoed; is schadelijk voor jonge worteltjes. De eerste energie komt uit het zaadje zelf, eventuele bemesting hoort later te gebeuren.

Niet al te veel zon er op; grond kan makkelijk uitdrogen en zaaigrond hoort vochtig te blijven, al zou het kunnen meevallen in je gesloten bakken - kan ik niet beoordelen. Te warm is mogelijk, een stabiele kamertemperatuur is voor het meeste zaad prima.

Het meeste zaad hoeft niet heel diep gezaaid te worden. Even goed de grond er tegenaan drukken is wel belangrijk, anders wordt het lastig een constante vochtigheid te bewaren.

Er is klei en klei. Als het droog is, kun je het nog vrij makkelijk verkruimelen? Of wordt het zo hard als steen? Op zich hoef je klei niet te vermijden, maar het moet op z'n minst een wat prettige structuur hebben, van zichzelf of door toevoegingen. Nieuwe potgrond zou bemest kunnen zijn, dus niet ideaal. Wat oude potgrond of zand door de klei zou best kunnen. Wat grond afschrapen van een houtwal en erbij doen kan ook, en grond van de molshoop was waar men zich toe wendde voordat overal tuincentra verrezen. Tuincentra hebben ook wel handige toevoegingen, maar lokaal verschilt het nogal wat men heeft en hoe men het noemt.

Je zaad kan natuurlijk ook slecht van kwaliteit zijn geweest, de kiemkracht van zaad valt soms tegen en op pakjes vermelde houdbaarheidsdata, als die er al op staan, zijn vaak optimistisch. Omdat je net begint heb je waarschijnlijk geen zelf overgehouden zaad.

Verder is groene paprika niet mogelijk. Groen is de onrijpe vorm van n paprika en ook de zaden zijn nif niet rijp.

Sorry, dat heb ik even iets te makkelijk vertaald. Het heet hier pimiento italiano. Het zijn groene, langwerpige paprika's. Qua vorm zien ze eruit als zoete puntpaprika's. Ik heb er (biologisch) zaad van gekocht, dus neem aan dat dit zou moeten kunnen ontkiemen. Het wordt in deze tijd ook als stekjes verkocht hier.

En dank voor de tip over citroengras en rozemarijn. Van de rozemarijn heb ik inmiddels een plantje gekocht. Citroengras moet ik nog even de hand op zien te leggen.

@roeier, dank voor je uitgebreide reactie! Dat je geen mest hoort te gebruiken bij zaaigoed wist ik niet. Maar hoe werkt dat dan in de volle grond? Daar heb ik de bedden vanaf de herfst ook bemest, mede op aanraden van buren hier.

Het is behoorlijk zware klei. Ik kan het droog niet altijd van steen onderscheiden, hoewel het met wat geweld wel te verkruimelen is. Zacht kun je van sommige stukken makkelijk een asbak kleien, zeg maar. Mag zand dat je er doorheen mengt gewoon puur zand zijn? Daar heb ik hier nog een zak van staan. En molshopen heb ik ook genoeg. En jij zegt dus dat ik beter zelf een mixje kan prepareren dan potgrond kopen? Mijn logica was ook een beetje dat die plantjes straks in de volle grond min of meer in dezelfde aardesamenstelling terecht komen en dan dus in de zaaibakken vast kunnen wennen.

Ik denk niet dat de grond in de zaaibakken te droog is geworden. Door die plastic deksels is de luchtvochtigheid hoog en ik bewater ook regelmatig een beetje. Wat wel zou kunnen is dat ze te grote temperatuurschommelingen hebben gehad doordat ik ze dus regelmatig in de zon heb gezet (met de deksels erop). Houdbaarheid van het zaad zal ik naar kijken, maar het komt van verschillende leveranciers zowel uit Spanje als Nederland, dus dat het daaraan ligt lijkt me onwaarschijnlijk.

En geduld? Is dat nog een factor? Of kan ik wat nu niet opgekomen is als verloren beschouwen?

Meeste dingen kun je wel buiten zaaien inderdaad ( in van die zaaibakjes, maar wel buiten, is dus ook buiten ) , maar een aantal dingen kun je echt beter binnen voorzaaien. De pepers, de aubergine, pompoen en ook de basilicum beter binnen zaaien op een constante kamertemperatuur of net daarboven. Na opkomst kunnen ze al wel snel koeler en langzaam aan buiten laten wennen ( dat heet afharden ) . Voor de pepers ben je wel wat laat om nog te zaaien. Tomaten is nog goed te doen ( maar die heb je geloof ik niet )

Slepen van binnen naar buiten en andersom met je zaaibakjes terwijl er nog niets opkomt zou ik niet doen. Binnen laten tot het goed boven staat. Voor bovengenoemde dingen zijn een constante ( en vrij hoge ) temeratuur nodig. Buiten is het bv 15 graden, maar in de zon is het 28gr, en in de nacht is het 9gr. Dat zaad wil dat niet. Zijn van tropische of subtropische oorsprong.

In zaaibakjes zou ik zeker gewoon potgrond gebruiken. Je redenatie, dat je aarde uit de tuin gebruiken toch logischer is, omdat ze daar later toch ook in moeten staan, klinkt wel goed, maar voor het ontkiemen en de 1e fase gelijk daarna is potgrond echt beter, de klei is gewoon te weerbarstig voor het zaad.

rest van je gezaaide dingen gaan gewoon goed gelijk buiten op de tuin, en dat lukt dus ook. Geduld helpt ook inderdaad.

Er bestaat ook zaad wat je niet of nauwelijks moet bedekken he ? ( lichtkiemers ) Sla moet je nauwelijks bedekken.

Sorry, dat heb ik even iets te makkelijk vertaald. Het heet hier pimiento italiano. Het zijn groene, langwerpige paprika's.

Dat is anders inderdaad. Worden vooral onrijp gegeten. Leuk

Citroengras kun je in de supermarkt verse stengels van kopen en die op water laten wortelen. Gewoon n heel dun plakje van de onderkant afhalen (is uitgedroogd) en dan de stengel in water

Veel succes!

@Bit, dank voor alle tips! Ik ga de volgende keer zorgvuldiger kijken wat ik bij elkaar stop in één zaaibak. Zou wel jammer zijn als ik echt te laat ben met de pepers, want die zijn geweldig om mee te koken en hier vers niet makkelijk te krijgen. Sla is waarschijnlijk niet opgekomen, omdat ik hem wel een klein beetje bedekt heb. Ben anders ook bang dat die iele zaadjes wegwaaien. Er staat bijna altijd wind hier. Afharden ga ik binnenkort mee beginnen met wat wel opgekomen is. En tomaten had ik als stekjes gekocht. Die zijn hier best lastig, vanwege de regen en de wind, maar ze staan nu beschut en hebben een provisorisch glazen afdakje gekregen.

Citroengras kun je in de supermarkt verse stengels van kopen en die op water laten wortelen. Gewoon n heel dun plakje van de onderkant afhalen (is uitgedroogd) en dan de stengel in water

Hier in de supermarkt niet, maar misschien hebben ze ze bij een biowinkel. Hoe vermeerderen ze zich dan, als je de stengel zelf in de aarde zet?

Bijna ieder plantje heeft hier op het forum een eigen topic.

Met de zoekfunctie kan je ze vinden.

Daar staan vaak goede tips voor het zaaien en opkweken.

Bijvoorbeeld: citroengras

Ga er maar van uit dat er veel zal mislukken, zelfs bij zeer ervaren tuinders gaat er regelmatig iets mis.

Begin op tijd met alles zodat je genoeg tijd voor een herkansing hebt.

En zelf heb ik erg veel baat bij een goed tuinboek (bijvoorbeeld: Velt bijbel).

Daar staat heel veel bij elkaar van kiemduur tot oogst.

En dat zal je al doen: kijk lokaal, daar zitten de ervaringsdeskundigen.

Succes!

En geduld? Is dat nog een factor? Of kan ik wat nu niet opgekomen is als verloren beschouwen?

Op enig moment moet je dingen als verloren beschouwen, maar ik heb prei en uien die vorig jaar weigerden op te komen vanwege de hitte en het nu wel doen. Dat is gewoon het zelfde zaad van vorig jaar wat opkomt in de bak. Dus soms komt het later in het seizoen op of het jaar erop.

Ja, dat merkte ik met te vroeg gezaaide pompoen. Er staken gisteren toch zomaar twee plantjes uit de grond.

Ik heb inmiddels een zaaibak leeggehaald en ook zitten graven, maar er was niks terug te vinden. Ik heb die bak nu weer gevuld en bedacht om eerst één ding te veranderen, zodat ik beter kan ontdekken waar het aan ligt. Deze keer blijft die zaaibak op een vaste plek binnen in de vensterbank staan. Kijken of dat verschil maakt.

Ik zou gokken op de grond met mest die je hebt gebruikt! Volgens mij is het niet te adviseren om meteen mestgrond te gebruiken! En sowieso Spaanse grond; ik zou eens beginnen met potgrond in zakken!

Ben zelf géén kenner / pro dus laat het liever aan de kenners over maar heb wel een voorgevoel..

Succes!!

Dankjewel! De volgende test wordt inderdaad potgrond gebruiken.

Maar toch is er ook iets niet goed aan het klimaat in die bakken. En ik gok dus de grote temperatuurschommelingen. Ik heb in totaal 16 zaadjes van de Oost-Indische kers in de volle grond gezaaid, op 2 verschillende plekken. Daarvan zijn er 15 opgekomen. Daarnaast 4 zaadjes in de zaaibak en daarvan kwam er maar 1 op.

Per soort is het ook verschillend waarop ze meer reageren.

Sommigen reageren sterk op temperatuurschommelingen, anderen boeit dat nauwelijks. Veel zit er tussenin.

Hetzelfde met de voorkeur voor diep of ondiep zaaien. Of het aan/afwezig zijn van scherpe mest, kleigrond ed.

Er is dus niet 1 reden en de verschillende redenen zullen op verschillende planten anders inwerken.

Wat het over je huidige bakken zegt, is dus niet bepalend voor de komende zaaisels.

Bedenk dat je babyplanten aan het kweken bent. Die hebben iets andere omstandigheden/behoeften dan de volwassen planten.

Ze kunnen tegen andere zaken en reageren anders dan de volwassen planten doen.

Als je ze een sterke start geeft, zijn het weerbare planten tegen de tijd dat ze op de harde klei komen.

Ze een goed pril begin meegeven, maakt niet dat het verwende krengen worden die niks kunnen hebben.

Of ze in staat zijn om in een omgeving te overleven, ligt bij planten vooral aan het genenpakketje per soort en hun fysieke conditie bij planten.

Niet aan de letterlijke opvoeding.

Je slagingspercentage omhoog krijgen, doe je door het ze eerst makkelijker te maken te ontkiemen en pas als ze eenmaal peuter zijn, uit te zetten.

Dan houd je er veel meer over.

Sommige kiemers rotten snel weg en anderen verdrogen snel. Dat moet je vooraf echt even bekijken.

Sommige planten hebben een lange kiemtijd en anderen een korte. Pastinaak duurt regelmatig een maand. Anderen in enkele dagen gunstige omstandigheden. Dus of geduld van toepassing is, is maar de vraag. Op de zakjes staat vaak wel iets, maar Diana's mooie moestuin (site) is een betere plek om allerlei uitleg per soort te lezen. Ik geloof dat ze ook op een kleigrond zit.

https://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/algemene-zaai-informatie/

Een algemene regel voor de diepte van het zaaien: zaai zaden niet dieper dan ongeveer 1,5 tot 2 keer hun eigen dikte/grootte. Dus een zaadje van 1 millimeter dik hoef je ook maar met slechts 2 millimeter vermiculiet of zand te bedekken. En een zaadje van 1 centimeter dikte kun je het beste 2 centimeter onder de grond duwen. Dek de zaden bij voorkeur af met vermiculiet of wat grof zand (brekerzand, te koop bij elke bekende bouwmarkt) en geef voorzichtig maar regelmatig water tot de zaailingen op komen (je wilt de zaden goed vochtig houden, niet kletsnat maar ook niet halfdroog).