Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Indigo voor kleurstof kweken.

Patrijs

Recommended Posts

Het was even zoeken waar het kleurstofplanten topic was gebleven. Bij koken en recepten dus....

Vandaag per post gearriveerd uit Detroit: Indigozaad.

Ik kon geen ander topic over indigo vinden maar ben er nu achter dat er wel veel planten zijn met indigo in de naam.

Info tips & tricks zijn altijd welkom.

• 2 years later...

Nou, dat is even een oud topic tot leven wekken.

@Patrijs je vermeldt helaas niet wat voor zaden je hebt gekocht. Indigo is indigofera tinctoria; het is een tropische plant  die de meeste blauwvervende stof bevat. Die hoef je niet helemaal uit Detroit te halen, maar kun je zelfs bij Vreeken bestellen (en nog een aantal planten die blauw schijnen te verven volgens Vreeken, maar dat niet doen, maar dat is terzijde). De beste blauwverver in Nederland is Japanse indigo Persicaria tinctoria (vroeger polygonum tinctorium). Geschikt voor ons klimaat en produceert vier keer zoveel indigo als wede (isatis tinctoria) die het op zich ook goed doet maar waarvan je veel meer planten nodig bent voor dezelfde hoeveelheid blauw. Wede heeft wel als bonus dat de wortel en het blad in een kookbad ook oud-roze op aluin gebeitste wol geven.

• Like 3

• 6 months later...

Ze zijn in potten gekweekt hier in de siertuin, dus het had verder niet zo veel met de moestuin te maken.

Ik heb het daarom ook niet beschreven.

Op de tuin heb ik wel wede geteeld, er staat er nu nog eentje voor het leuke.

Toevallig ook net deze week meekrap geoogst, ook geteeld in potten.

Voor foto's van de kleurstof moet ik het archief in.....

Jij had dus Amerikaanse indigo. Was dat een struik? Ik wil voor volgend jaar ook indigo zaaien. Geen idee hoe lang het duur voordat je genoeg blad hebt om kleurstof te maken. In het tweede jaar misschien? Ik wil geen struiken trouwens, maar handzamere planten. In pot of kuip geen probleem. De Persicaria tinctoria is volgens mij winterhard.

Nee, het kwam wel uit de U.S. maar was Japanse Indigo die klein blijft, in het voorjaar gezaaid en in de herfst geoogst.

Bij elkaar zijn ongeveer 15 plantjes opgekweekt, sommige samen in een grote pot, andere plantjes alleen.

Days to Germination 10-14
Days to Maturity 75
Planting Depth 1/8"
Spacing in Row 12"
Spacing Between Rows 12"
Height at Maturity 36"
Width at Maturity 24"
Sun Preference Full Sun
Edited by Patrijs
  • Like 1

Japanse indigo is absoluut niet winterhard, bij de eerste vorst is het snot. Dus voor die tijd oogsten.  Het zelf winnen van zaad is altijd een heikel ding, de bloei valt vrij laat en het zaad is vaak nog niet rijp op het moment dat de eerste nachtvorst valt. Ik zet voor de zekerheid altijd een paar pollen in de kas en wat bloesemtakken in een vaas in huis in de hoop zo het seizoen wat te rekken. De zaden verliezen ook vrij snel hun kiemkracht.

Vorig jaar heb ik alleen planten gedroogd en dit jaar helemaal niks gedaan, ook geen planten gehad. Ik wil eigenlijk nog eens Sukumo maken, dat is gecomposteerd blad, wat een hoog gehalte aan pigment heeft. 

Op de tuin staat nog wel meekrap en ik zag een paar wouw rozetjes opkommen, dus die ga ik koesteren zodat ik volgend jaar weer zaad heb. Wedezaden heb ik ook nog in overvloed. Wede is ook de enige blauwverver die wel winterhard is.

Edited by woldistel