Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jonge 3 jarige pruimenboom bladeren krullen.


JanP

Aanbevolen berichten

Ik heb precies dit zelfde. Ook een pruim die ik 3 jaar geleden heb gekregen. Hij heeft nog nooit vrucht gedragen en alleen het eerste jaar gebloeit maar daarna praktisch niet meer.

Vanmiddag had ik al foto's gemaakt deze voor de zekerheid toch toegevoegd. De oudere bladeren zijn niet aangetast, zie foto. DSC093457481559506369.JPGDSC093393091559506372.JPGDSC093234441559506374.JPG

Nu heb ik gekeken of ik luis kan ontdekken maar dit zie ik maar weinig. Op sommige bladeren zitten ze inderdaad wel (een paar) maar op meer en deel van de bladeren is niks te zien.

 

Nu kan het natuurlijk als nog luis zijn maar dan wordt de bestrijding erg lastig. Door de gekrulde bladeren zijn ze moeilijk af te spoelen en ook een mix spiritus, afwasmiddel zal de luizen moeilijk bereiken.

Hoe kan ik dit toch goed en effectief aanpakken?

 

Daarnaast, alleen luis zou niet de volledige vrucht dracht moeten verstoren toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hetzelfde probleem. Ik heb ook veel luizen, maar die zitten vooral op de niet gekrulde bladeren. Ik heb het idee dat er nog een ander beestje in de gekrulde bladeren zit.

aangezien ik laagstammetjes heb, knip ik de ergste takken gewoon weg.

 

De delen die veel luis hadden, heb ik toch maar wel bespoten, ik ben bang dat de boompjes het anders niet overleven, zoveel waren het er

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hetzelfde probleem. Ik heb ook veel luizen, maar die zitten vooral op de niet gekrulde bladeren. Ik heb het idee dat er nog een ander beestje in de gekrulde bladeren zit.

 

Misschien heb je ook last van tripsen, die zie ik dit jaar ook erg veel, in verschillende planten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tripsen

 

Ze zijn wel heel moeilijk te zien met het blote oog. Omdat ze maar ongeveer een halve mm lang zijn, en misschien 1 tiende mm dik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar zie ik weinig pruimenbomen (en ook appelbomen) die geen last hebben van luis....zoals ook op de foto's van diverse mensen hiervoor. Heb intussen toch al in 10-tallen boomgaarden en tuinen rondgekeken en zie het zelfde beeld heel vaak....en weinig bomen die er prachtig gezond bijstaan.

 

Een duidelijke verklaring heb ik niet, hoewel het mogelijk toch iets met de hete zomer van verleden jaar en aanhoudende droogte sindsdien te maken heeft omdat dit beeld alleen dit jaar zo algemeen voorkomt. Kijk ik naar mij eigen pruimenbomen thuis en in de bostuin op ca. 15 km hiervandaan vlak bij zee, dan lijkt het dat de bomen die in de beste bodem staan, een bodem die al meerdere jaren goed verzorgd is en gevoed met organisch materiaal weinig of geen aantasting laten zien. Die er nog maar een of enkele jaren staan of op een bodem die zich nog niet zo ontwikkeld en gevormd heeft als ik graag zou willen, dan staan ze daar duidelijk "minder", met meer aantasting. Misschien is dit mogelijke verband "wishfull thinking" van mij....ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken...maar toch.

 

Ik wacht af, verzorg mijjn bomen verder zo goed ik kan en verbeter de bodem zo veel ik kan (kun je niet forceren!), hang potjes voor oorwurmen, zorg voor insectenvriendelijke planten rondom (o.a. via maaibeleid) en hoop er het beste van....dat het zich grotendeels zal herstellen en volgende jaren weer gezonder gaat uitzien. Sowieso is mijn ervaring dat dit beeld gedurende de komende maanden grotendeels zal bij trekken, luizen minder actief en talrijk worden en hopelijk diverse natuurlijke vijanden actiever en talrijker. Reden ook om niet te gaan spuiten met insecticiden en zeker ook niet met (schijnbaar, maar niet heus, natuurlijke) zeepsop-achtige middelen, die minstens zoveel natuurlijke vijanden van luizen vernietigen dan de luizen die je kwijt wilt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk zgn bladrollers?

Rups die blad eet en zich inspint/rolt.

Kwam dit op een ander forum tegen:

 

J. Vervelend werkje voor een saaie dag: op een ladder klimmen en

al die bladeren afplukken & met rups en al in de vuilnisbak gooien.

Voordat rups vlinder wordt eet hij/zij ook nog een hapje, dus zie je

soms ook gaatjes in het blad.

Vogels als mezen zijn dol op rups, dus zie je tuin aantrekkelijk voor

ze te maken (dicht struikenbosje, nestkast)

Met wel of niet bloeien heeft de bladroller niets te maken. Pruim

bloeit vroeg en door die rare februari waren er al dikke knoppen en

bloesem toen het alsnog ging vriezen. Weg bloesem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk zgn bladrollers?
Neen.

En ook geen tripsen zoals hiervoor voorgesteld.

 

Dit is duidelijk luizen en niets anders. Zowel de bomen van Jan en Rick.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Ik zal de luis in de gaten houden en alle lieveheersbeestje die ik vind er op zetten.

Het boompje staat er nog maar 3 jaar en is nog klein, ook heb ik geen speciale zorg/bemesting toegevoegd. Gewoon nog even geduld tot hij echt gaat bloeien en vrucht dragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...