Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

(On)kruidentuin


Henk D

Aanbevolen berichten

Hoi tuinnierders (m/f),

 

Lid geworden op een moestuinforum en niet eens een moestuin hebben. Maar wel een, zoals je in de header leest een kruidentuintje al is dat ook wel een statement. Vooral tuinkruiden in potten die het dan niet zo heel denderend doen. En dan vooral de (on)kruiden die welig woekeren. Maar ik ben van menig; onkruid bestaat niet. Alleen plantjes op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. En tussen al dat weelderige groen staat meer eetbaars dan je op het eerste gezicht zult denken; Zevenblad is prima te gebruiken door de sla, in de soep ipv peterselie of door de pasta. Verder staat er munt voor een kopje thee, en ook de paardenbloem en de wilde viooltjes geven de sla een bijzonder iets. Ook hebben we dan nog een peer, een appel en een pruimenboom met wisselende oogsten. De kersenboom is overleden. Da`s dan jammer voor de vogeltjes want we hebben er maar zelden van gegeten. Verder is het een walhalla voor de hommels en de (solitaire) bijen en andere insecten. Daar kan ik nl uren naar kijken ipv te schoffelen.

 

Kruidentuin36121560178955.jpg

 

Ben opgegroeid op het platteland van zuid-Drenthe (Reestdal). En we aten vooral van wat de boerderij opbracht. Eigen vlees (kip en varken), aardappelen en groente uit de moestuin. In het najaar en de winter de stoofpeertje van de boom die dan werden geruild met de buren voor rabarber of andere producten die zij weer in overvloed hadden. Als kwajongens liepen we altijd in het veld en zochten ook daar vaak wel wat te snacken; bessen bij de buren van de struik. Aardappelen poffen op een kampvuurtje. Natuurlijk de bramen, frambozen en vogelkers. En in de winter de knollen/bieten zo uit de grond bij boeren uit de omgeving.

 

 

Van productie van eigen teelt komt niet veel terecht; We kunnen beter het geld beter besteden aan gelijk de paprika/tomaat dan aan de plant. Het rendement uit de winkel is nl hoger . Toch wil ik het een slinger geven. En daar komen jullie in beeld. Kan dat nl niet alleen. Dus bij deze alvast heel, heel erg bedankt voor de toekomstige hulp en ook de xqss voor de "eenvoudige" vragen mijnerzijds.

 

 

Als laatste wil ik nog even mijn professie vermelden; (instellings)kok. En is voeding en koken mijn passie. Ook vind ik het een uitdaging om zo veel mogelijk van de plant en het beessie te gebruiken.

Ik blijf ik de kwajongen uit de "late 60ties". Als ik wat eetbaars zie in de natuur ……………..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom, Henk

 

Ik heb diep respect voor mensen die in hun tuintje aan huis moestuinieren.

 

Zelf heb ik dat vroeger ook geprobeerd maar ik kwam er achter dat zulke tuintjes slakkenparadijzen zijn en toen ik daar acter kwam en alles opruimde de buurtuinen voor slakken gingen zorgen.

Gelukkig hebben veel kruiden hier geen last van.

 

Succes in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Henk D, een beetje verbaasd je verhaal gelezen. Hoe kan een kok nou geen strak en geordende moestuin hebben? Wel, het bestaat dus. Ik heb het echter nooit zo in gedachten gehad. Komt misschien door Jamie Oliver, een bekende t.v. kok die zijn moestuin ook in beeld bracht. Maar jij bent de Hollandse versie begrijp ik, en Hollanders doen het op hun eigen manier

Op je foto zie ik een bult steenpuin liggen. Heeft dat een doel ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bult puin moet nog opgeruimd. Naast dat puin liggen er ook nog wat hopen zand. Dat gehele stuk moet nog op de schop inclusief het terras wat er naast ligt. Al met al moet het een 5 x 10 meter worden.

 

 

PS; Oliver en die andere top koks staan echt niet in hun moestuin te schoffelen hoor. Ze hebben daar een tuinman voor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...
  • 5 weeks later...

Nou Grork, dat grof geschut bevalt prima. Al heel wat geweckt en gedroogd. Drogen o.a. kruiden, appeltjes en bouillonpoeder gemaakt. Met de weckketel piccalilly, boontjes en ratatouille. Ben er wel achter gekomen dat ik niet echt groene vingers heb . Maar het plukken, oogsten en verwerken vind ik heerlijk om te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...